Fråga: Sensation stänger av sig själv - ingen garanti

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av Fluxor, 28 mar 2012.

  1. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    skicka in den o betala eller ta det på hemförsäkringen
     
  2. Flightcrank

    Flightcrank Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det finns ingen möjlighet för Delta att veta att felet har uppstått innan upplåsningen eftersom du inte lämnade in den då. De kan bara utgå från hur telefonen var när du skickade in den. Rep. firmorna gör ingen större skillnad på garanti och reklamation eftersom de i princip betyder samma sak, skillnaden är bevisbördan och tiden. Om du fortfarande har telefonen hos Delta (som jag personligen bara har gott att säga om, små och oftast hjälpsamma) Känner du att du kan bevisa att felet fanns innan upplåsningen så föreslår jag att du försöker bevisa det så gott du kan. Funkar inte det så är det konsumentverket som gäller, det sämsta du kan göra är att vara irriterad och grinig på företaget i fråga, ingen har någonsin fått bättre hjälp eller bemötande på det viset. Sen ska det väl också sägas att Delta antagligen bara följer de riktlinjer som de har fått av HTC, mjukvarufel stöds inte av reklamationsrätten eftersom det är något man kan mixtra med själv men Delta brukar vara snälla med sådana saker och flasha om telefonerna. Att de inte har gjort det i det här fallet tyder på att det är order från högre ort.
     
  3. Fluxor

    Fluxor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nä, givetvis så tror jag ju att de följer riktlinjerna från uppdragsgivaren, men vad jag har till mitt försvar i "bevisningen" är följande:

    Ärendet registrerades cirka tio dagar innan telefonen skickades in. Och det var efter registreringen som jag låste upp bootloadern med HTC's verktyg. Tillverkaren kan alltså styrka tidpunkten om de skulle ha lust. Sedan om de nu behagar det är jag synnerligen tveksam till.

    Deltaservice noterade att ingen åtgärd utförts. Dock flashade de om telefonen med samma firmware som fanns i den när den skickades in. Och gissa vad? Felet kvarstår! Att de också verkar ha hanterat telefonen med en rörtång inklädda asbesthandskar tycker jag är skandalöst dåligt.
     
  4. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo....vad jag skulle göra.

    Lägg energin på att skriva en riktig skriftlig reklamation, annars blir det bara en massa "surr" samt att du enbart får svar från någon i 1:a linjen....(som inte vet mycket och bara gör det som står på datorskärmen)

    Med en skriftlig reklamation så klassas man sedan direkt som en mer besvärlig kund.:P

    (en skriftlig reklamation skickas då som ett brev, inte mail)

    Vid samtal med HTC samt DeltaService så ska du då alltid hänvisa till din reklamation....sannolikt så får du då också prata med snubbar som sitter högre upp i supportkedjan.
     
    Last edited: 1 apr 2012
  5. kralleman

    kralleman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har också problem med att luren stänger av sig. Har snackats lite om det här bl.a.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=54870

    Har dock inte fått bukt med det (gissar på hårdvarufel). Har å andra sidan inte skickat in telefonen än heller. Mest pga att det aldrig riktigt passat mig att vara utan den. Otroligt frustrerande problem.
     
  6. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Kan ju hoppas att du inte skrivit något om när problemen började till HTC eller Delta eller att dom spelat in ev samtal då du kan ha råkat säga det. För isåfall tror inte du har så mycket att hämta hos varken ARN eller någon annan med din reklamationsrätt. Detta då du som kund har SKYLDIGHET att rapportera felet så snart du upptäcker det och dock senast 2 månader efter att du upptäckt det. Tyvärr missar många kunder att dom har nästan lika många skyldigheter som rättigheter i KKL.

    Sent from my S(E) Xperia arc using Tapatalk
     
  7. Fluxor

    Fluxor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Reklamation påbörjad.
     
  8. saft

    saft Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Kan flika in att min har exakt samma problem. Lämnade in den (helt orginal, orootad osv) efter tre veckors användning och fick efter FEM veckor tillbaka telefonen med felet kvar. De hade endast gjort en återställning av den. Ville få telefonen utbytt, men återförsäljaren (Dialect) hänvisade till HTCs policy att telefonen måste lämnas in tre gånger med samma konstaterade fel innan ett byte kan ske. HTC-supporten visade (efter många mejl) med all önskvärd tydlighet att de sket fullständigt i mitt problem och återförsäljaren skyllde på både HTC och Annovo.

    Vet inte om andra märken och återförsäljare är bättre, men jag kommer ändå aldrig köpa HTCs produkter eller handla av Dialect igen.

    Vet inte vad jag ville säga med det här riktigt, mer än att det troligen inte gått bra även om du lämnat in en orörd telefon....
     
  9. Fluxor

    Fluxor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Meningen med denna tråd var i första hand inte att få tips om hur det kan ptgärdas eller om tillverkaren agerat rätt eller fel, utan att se om det kanske fanns fler med samma problem.

    Det var även min sista HTC. Har nu köpt en ny telefon. Dock kommer jag fortsätta reklamationsärende