Behålla gammalt abbonemang + skaffa nytt!

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Anderzzonz, 1 apr 2012.

  1. Anderzzonz

    Anderzzonz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Funderar på att hoppa på Tele 2:s kampanj och skaffa mig en HOX då min Wildfire börjar bli gammal och trött! Dock är mitt nuvarande abonnemang mycket bra och tillräckligt för mina behov, jag kommer inte att ringa för 345:- efter bindningstidens slut. Ser det dock under två år som att köpa telefon på avbetalning. Finns det något sätt att behålla sitt gamla abonnemang (med ett annat nummer) för att kunna byta tillbaka till det när bindningstiden för Maxi Unlimited gått ut?
    Förstår att jag kan skaffa ett helt nytt Maxi abonnemang men vill ha med mitt gamla nummer!
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad har du för abonnemangstyp idag och vilken operatör? När du berättat det kan jag svara på dina andra frågor :)

    Men kort sagt, inget är omöjligt. Allt går, om än med lite krångel!
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Om ditt gamla nummer är obundet så går det nog att göra om det till Maxi Unlimited och då binda upp det.
     
  4. Anderzzonz

    Anderzzonz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har ett Tele 2 snackis (obundet) där jag ringer för hela beloppet!
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Då kommer du ju betala ca 400kr/månad för mobil och abonnemang. Utgår från att ditt snackis också kostar 49kr/mån. Då blir det väl billigare att verkligen ta den på avbetalning, istället för att ta ett abonnemang. Det blir ju ca 9500kr på 24 månader vilket är ganska saftigt för en mobil.

    Om jag var du skulle jag bara ta det för 345kr/månad och ta bort snackis abonnemanget. Det blir typ 1000kr billigare. Eller så köper du mobilen på avbetalning när den finns hos tex MediaMarkt :)
     
  6. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Om du vill behålla det gamla numret, är ju bara teckna Maxi och välj behålla det gamla numret. Finns ingen mening att behålla det gamla Snackis abb, när Maxi erbjuder allt som snackis har och mer.
     
  7. Zawaq

    Zawaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Ser verkligen inte poängen i att ha två abonnemang i ditt fall.
    Ring kundtjänst så hjälper de dig med maxi + telefon.
     
  8. Anderzzonz

    Anderzzonz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Maxi unlimited är ju ett fantastiskt abonnemang iom att telefonen ingår, poängen i mitt fall är vad som händer efter bindningstiden. Jag ringer inte för 345:- i månaden utan skulle då vilja ha tillbaka mitt gamla abonnemang (jag betalar 99:- och ringer för allt).
    Kan jag ex portera min mammas nummer till mitt gamla abb för att sedan ta tillbaka det efter 2 år?

    I-landsproblem men skadar inte att fråga! :)
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja det kan du, eller så porterar du numret från ett kontantkort till det :)

    Sent from my HTC One X using Tapatalk
     
    Anderzzonz gillar detta.
  10. Don Donadoni

    Don Donadoni Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Smartast är att frysa ditt nuvarande abonnemang. Kostar 99kr. Det tycker jag att det är värt om du brinner så för ditt snackis-abonnemang. :)

    Vill du dessutom behålla ditt nuvarande nummer under hela din bindningstid så gör du ett nummerbyte nu och ett tillbaka om 24mån. Kostar 200kr per gång.
     
  11. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Varför inte bara teckna ett abonnemang hos tre istället? Dom har ju dessutom bättre villkor!

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  12. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    På vilket sätt har 3 bättre villkor än Tele2?
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Högre hastighet i 3G-nätet samt att dom inte upp till 32mbit/s jämfört med upp till 10mbit/s, om tekniken kommer, blockerar IP-telefoni i sitt 3Total abonnemang. Tele2 skriver att IP-telefon inte är tillåtet, så kommer den tekniken som behvs för att spärra sådant så kommer nog Tele2 att göra det.
     
  14. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Det må så var att 3G är snabbare men frågan är om du verkligen märker av skillnaden i en telefon om du har 10 mbit/s eller 32 mbit/s. Jag personligen tror inte att en individ märker någon skillnad.
    Sedan vad ska jag med ip telefoni när jag kan ringa hur mycket jag vill inom Sverige. Utomlands koppla då upp dig på ett Wi-Fi nät istället, blir bättre kvalité i samtalet än i 3G.
    Dessutom kommer de andra operatörerna tids nog att blockera ip-telefoni.

    Det 3 inte erbjuder är t.ex. utan bindningstid vilket för mig är kanon för jag behöver inte någon ny telefon för jag har min iPhone 4S som jag är mycket nöjd med.

    Dessutom sker det så mycket på abonnemangs marknad att binda sig i 2 år är dårskap enligt mig, bara för att få en telefon. Visserligen kan man sälja telefonen och tjäna en hacka men inget som lockar mig för 2 år bindning.

    Fri som en fågel är det som gäller för mig :)
     
    Last edited: 7 apr 2012
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du har en telefon som klarar 21mbit/s och ett nät som klarar 32mbit/s så är det ju mycket större chans att du kommer upp i hastigheter över 10, än vad det är om du har ett nät som klarar 10 och en telefon som klarar 21. Inget nät kan ge dig maxhastigheten om du inte har extremt goda förhållanden - men det är ju lättare att maxa sin hastighet om nätet klarar högre hastighet. Sen så har ju Tele2s 3G-nät varit extremt överbelastat senaste tiden - men vilket som funkar bäst där man bor är individuellt.

    Vi skriver på ett avtal där IP-telefoni inkluderas och ändras det så kommer vi ha rätt att bryta avtalet då det är en sak som kan göra att man väljer just en speciell operatör. I övrigt så använder du tex Viber och blir uppringd på det av någon som inte ringer gratis till alla - vad gör du då om din IP-telefoni är spärrad?

    Om du har en telefon och vill ha ett abonnemang utan bindningstid välj då Tele2, tänk dock på att när du inte har bindningstid så är dom mycket friare i att hitta på vad dom vill med priserna och eftersom du inte har någon bindningstid så kan du inte kräva att få bryta det ;)
     
  16. Zawaq

    Zawaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Finns inte snackis-abonnemanget kvar, eller varför är du så mån om att ha kvar ditt gamla abonnemang?
     
  17. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Förvisso sant att du kan få en högre hastighet om du har en telefon som klarar en högre hastighet, det säger sig själv. Dock tror jag att varken du eller jag kommer uppleva någon större skillnad i det vardagliga användandet.

    När det gäller Tele2 nät vet jag idag inte hur deras nät är och om det är överbelastat eller inte, pga att jag kör Telia idag. Jag ser styrka i att Telia och Tele2 bygger tillsammans både 3G nätet och eventuellt 4G nätet. Det är en trygghet som inte 3 kan ge.

    Vad gör jag/du när inte 3G finns då kan jag/du inte ringa alls med 3 medan med tele2 eller telia så har jag/du åtminstone GSM nätet som backup, 3 har inget alls!

    Har ingen som ringer med skype eller Viber! Sedan kommer de andra operatörerna tids nog att blockera ip-telefoni även 3 när det blir mainstream att göra så.

    Det är en felaktig fakta reglerna är samma för bundet som obundet. Ändras prisplanen så har man rätt att säga upp sitt abonnemang oberoende om det är bundet eller ej.
    Dessutom måste Telebolagen meddela skriftligt (minst 1 månad i förväg) att de kommer att ändra prisplanen vilket också ger dig möjlighet att vilja stanna kvar eller avsluta. Vinsten gör de som har bundet abonnemang för de har fått en telefon och behöver ej fullfölja sitt kontrakt.
    Dock har jag aldrig hört att Telia eller Tele2 har gjort en sådan manöver att plötsligt höjt sitt abonnemang. Rätta mig gärna med fakta om jag har fel.

    Vilka andra fördelar hittar du med bundet abonnemang? Jag ser inga!
     
    Last edited: 7 apr 2012
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kanske inte i det vanliga användandet, förut om att det går lite snabbare att ladda en sida - det är dock marginellt. Det är främst om du laddar ner någon app eller liknande skillnaden märks - eller om du laddar ner nån låt från något ställe. Även om du kopplar mobilen som modem till datorn så kan det bli lite skillnad.

    I centrala Uppsala, de delar där jag bor, har jag märkt att Tele2s nät är väldigt överbelastat - jag fick vara glad om jag kom över 1,5mbit/s - min maxhastighet under tre månader var 2,1mbit/s med ett 10mbit/s abonnemang. Med 3 ligger jag mellan 7-12mbit/s ungefär.

    Tre bygger ut sitt 3G-nät med Telenor och själva - så jag förstår inte vilken styrka du ser med det? Gällande 4G-nätet så bygger Tele2 ut det tillsammans med Telenor medans 3 och Telia bygger sina egna. Vad är tryggheten?

    De gånger jag ska till ställen där jag VET att 3 inte har täckning (t.ex. stora delar av Norrland) så är jag förberedd på det innan och har köpt ett Telia kontantkort - nu är det väldigt sällan jag befinner mig i områden där 3 inte har täckning.

    Jag säger inte att 3 inte kommer spärra IP-telefon utan bara att vi har tillåtelse för det i vårt avtal och det har inte Tele2 - så ändrar 3 på reglerna får vi bryta våra abonnemang. Har du ingen bindningstid hos Tele2 har det ingen större betydelse ändå, skillnaden är väl om du har bindningstid. Om du inte har någon som ringer med Viber eller liknande så är det inget problem för dig eller något du behöver ta hänsyn till.

    Ja du har rätt att säga upp abonnemanget oavsett om det är bundet eller ej, har inte menat något annat. Det jag menar är att om du har bundet får du säga upp abonnemanget och därmed tjänar på det alltså ändrar någon operatör så pass i sina villkor så går dom back på det då det nog är många som säger upp sitt abonnemang. Ändrar dom villkoren för dom utan bindningstid förlorar dom inte lika mycket då de inte måste ta bort din bindningstid.
     
  19. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Okej förstår din poäng med att du inte har någon större nytta med GSM och då räcker det att köra med 3G. Dock kvar står frågan vad är fördelen med att binda sig? Utöver att operatören ändrar i avtalet så kan du säga upp det. Vilket jag personligen aldrig tror att de kommer göra pga det hade varit för stora kostnader för företaget och ett ramaskri hade skadat företaget.
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Den anledning jag har är att jag personligen blivit så dåligt behandlad av Tele2 och därmed skulle aldrig bli kund hos dom igen..och sen för att det var ett så pass bra erbjudande som fanns just nu då mina räkningar brukar ligga på 500kr+ varje månad pga samtal och sms sen så ville jag ha en ny mobil också - passade perfekt!

    Det är ju enbart mina anledningar, de skiljer sig säkert från person till person :)

    Sent from my HTC One X using Tapatalk