HTC One X eller Sony Xperia S?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av slusk, 27 mar 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. slusk

    slusk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag sitter i valet och kvalet mellan dessa mobiler.
    Tänkte hoppa på och förlänga mitt abonnemang med Tele2 nu och har för närvarande lagt in min beställning på Sony'n men eftersom det är slut borde det gå att ändra.

    Jag har en Desire idag och gillar den även om den börjar bli lite slö och skruttig nu...
    Det som får mig att tveka på One X är den gigantiska skärmen lär ju knappt få plats i fickan :(

    Vad ser ni för fördelar med OneX vs. Sonyn?
    Antar att Samsung inte lär släppa Galaxy3 innan Tele2s erbjudande går ut..
     
  2. masa69

    masa69 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    170
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Telefon 2:
    iphone 6s
    Jag tog bägge för säkerhets skull :-)
    Är grymt nöjd med Xperia s bästa mobilen jag haft.
    Men då jag även står för frugans abb. Så fick hon oxså fastpris och hon behåller den hon har så länge så jag kan leka mig fram till vilken som passar bäst.

    Men Xperian är grym inget snack om saken.
     
  3. SamDroid

    SamDroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2011
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Nu har jag ju inte sett one x, men när jag testat xperia s kändes den för stor på ett onödigt sätt. Det kändes som de lika gärna kunde kapat av en cm av telefonens nedre del. Men gillar man dess utseende och gillar sonys UI så är det bara köra på. Båda är väl vad jag förstår kraftfulla som fasen med bra kameror. Själv hade jag efter kollat youtube lite valt one x.
     
  4. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Längden på telefonen har ingen större betydelse för komforten. Xperia S är ganska smal vilket gör det skönt att få grepp.
     
  5. PingviN

    PingviN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    One X håller klart högre byggkvalitetsmässiga standard. Visst är den större, men jag måste säga att One X inte upplevs som en särskilt uppblåst telefon. Vore det inte för Tegra 3 hade jag köpt en utan att tvecka.
     
  6. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    One X - Allmänt -> Köpråd
     
  7. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Varför är Tegra 3 negativt?
     
  8. PingviN

    PingviN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Jag tar två snabba kärnor över fyra långsamma alla dagar i veckan. Vi såg på PC-sidan hur lång tid det tog för program att dra nytta av flertrådat från det att quad började bli mainstream när Intel lanserade Q6600. Även idag är de flesta program vi använder dagligen inte flertrådade och de flesta spel som lanserats de senaste åren drar sällan nytta av fler än två trådar. Nu gör Nvidia samma sak som Intel och AMD gjorde, dvs överskattar förmågan och viljan hos programmerarna att kunna utnyttja all potential. Om två-tre år är det möjligt att tiden är mogen för quadcores i mobiltelefoner, men idag är den inte det.

    Qualcomms tvåkärniga S4 är en mycket bättre lösning och att den hamnade i One S istället för X är sorgligt. Ge mig One S med en högupplöst skärm och jag hade tagit den över X utan att tveka.

    Möjligt att Nvidia utvecklat Tegra 3 med Windows 8 i tanken, men prestandan är så hopplöst efter x86-baserade processorer från både Intel och AMD att den inte kommer hamna i desktops eller laptops och vem vill - ärligt talat - köra CAD eller andra flertrådade program på en slö tablet? 4 kärnor räddar inte Tegra hos Windows 8.
     
  9. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    True. Dessutom är HTC One X inte speciellt snygg med sina glasiga sidor - men Xperia S är en fröjd för ögat, och har mycket bättre skärmstorlek. Kanske tar Xperia S istället då!
     
  10. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo en Tegra 3 skulle nog även vara grym med W8.... i likhet som att den är grym för en lur.

    Så här kan man ladda på med allt man har och försöka sänka en Prime dvs nVidia Tegra 3.

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9S65h7cT0bo

    Gör samma sak med en PC ....;)
     
  11. aframo

    aframo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tuff match!
    Personligen tycker jag Xperian är riktigt ful och även om den är mindre än One X så ser den även väldigt tjock/klumpig ut. Det är säkerligen en grym telefon men tyvärr faller den inte mig i smaken.

    Om du verkligen har svårt att bestämma tycker jag du ska göra ett smart drag: Då du får mobilen gratis borde du välja den dyraste, alltså HTC One X. Testa den ordentligt i några dagar och försök samtidigt dra in till en butik där du kan känna på Xperian och därefter jämföra.

    Är det så att du inte är nöjd med One X kan du alltid sälja den och få runt 5000:-. Då kan du med de pengarna köpa en Xperia kontant och samtidigt få lite gratis pengar i fickan ;)

    Och inte nog med så medföljer 25GB Dropbox lagring med One X, dem kan du också ta till dig själv om du vill efter du sålt den ;). Win Win deal or what?
     
  12. slusk

    slusk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Oj vad mycket bra svar och så snabbt :)
    Synd att inte One X har kommit in till Svenska butiker än.. Ska nog ringa min polare som äger en expert butik här i Västerås i morgon och höra om han fått in någon dummie på OneX så man kan få en uppfattning om hur stor den är!

    Testade min kompis Samsung Note i helgen och den var verkligen på tok för stor för min smak!
     
  13. PingviN

    PingviN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Först vet jag inte om du är sarkastisk, så jag garderar mig mot det här.

    Sen vet jag inte vad du vet som inte jag vet, men mig veterligen är flertrådsstödet för Android-applikationer i princip obefintligt och som jag skrev är Tegra 3 långt, långt, LÅNGT bakom hårdvaran som finns i även de sämre bärbara burkarna som går att köpa idag. Även om Tegra 3 kan återfinnas i tablets p.g.a. den låga effektåtgången så innebär det inte att den kommer vara särskilt lämpad för tyngre applikationer.

    Idag flertrådar man inte för att det är kul, man flertrådar för att det behövs- Det är bara tyngre program som behöver flera trådar för att prestera bra och i ärlighetens namn existerar inte dessa program på mobiler. Det finns inget egentligt arbetsområde för en mobil där 4 trådar faktiskt behövs. Vad gör du på din mobil - som inte är benchmarks - där du tror att flera trådar hade hjälpt?

    Det spelar ingen roll om Tegra 3 klarar av att spela upp 14 filmklipp samtidigt, de x86-baserade lösningar som finns i handeln idag är mångfaldigt mycket kraftfullare. Den råa kraft som finns att hämta i dagens Ultrabooks kommer förmodligen varken Nvidia, Samsung eller Qualcomm ens komma i närheten av på väldigt många år.

    Ta en kik grafikkretsarna där man idag ligger på samma level of performance som man gjorde för en 10-15 år sedan på PC-sidan. Tittar vi på The New iPad som utan tvekan har den kraftfullaste grafikdelen av ARM-plattorna så ligger den råa prestandan under nivån som de första grafikkorten med DX9 hade. Det var 2002 det.

    ARM leverar god prestanda i förhållande till strömförbrukningen, men den totala prestandan är inte ens i närheten av vad du kan hitta i en bärbar dator. Att jämföra med desktops är rent sagt skrattretande.

    Jag vill avsluta med att säga att jag inte vet om ditt inlägg ska vara ironiskt eller om du tillhör skaran med människor som tror att quadcores för mobiler är en fantastisk idé utan att besitta någon egentlig teknisk kunskap.
     
    tompathepilot och googleye gillar detta.
  14. tuxied

    tuxied Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag var inne på xperia s, sen hörde jag att htc one x skulle komma och kameran skulle vara bäst!
    nu när jag läst de första recensionerna om htc one x så blir jag tveksam och börja mer luta åt xperia s igen.

    xperia s har ju bildstabiliseringen även när man filmar video, htc'n verkar bara ha det när man fotar.

    prestandamässigt tycker jag xperia s och One s(tänkte sattsa på s versionen) är lika, flyter på lika bra när man navigera i menyerna.

    one s tror jag ligger bättre i fickan.
    one s tar bilder snabbare, men ingen bildstabilisering vid filmning.

    Hur tänker ni andra?
     
  15. ounze

    ounze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    TACK SWEDROID! Klockren direkt ifrån PingviN !

    De finns hopp för svenska folket! :D
    Syftar på att de stämmer! Quadcore är tillbaka till megapixelkriget då köpare trodde att mer alltid betydde bättre. Men icke!
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.