Fråga: Vad är det första jag bör göra när jag får min nexus?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av weirdo, 3 apr 2012.

  1. weirdo

    weirdo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan,

    beställde en Nexus igår och bör få den vilken dag som helst nu. Vad är det första jag bör göra? Har läst massa om "roota" men tror jag vill behålla den som den är i början. Har däremot kollat in homescreen-tråden, vad kan jag göra trots att den inte är rootad? Finns det apps som på något sätt ökar batteritid eller prestandan? Andra apps jag bara måste ha för min nexus?

    Kommer från en x10 mini pro, så är bekant med android som system.
     
  2. Dagon^

    Dagon^ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    512
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Det absolut första jag gjorde var att bekanta mig med Android 4.0, sen rootade jag och flashade in ny ROM, kernel och radio eftersom jag är så klåfingrig.

    Men du kan alltid installera Apex Launcher och annat smått och gott för att bara pula med hemskärmen.
     
  3. Festan

    Festan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Det absolut första är att ta en funderare på om du kommer vilja göra med telefonen. Kommer du aldrig vilja roota eller byta från yakjuxw till yakju så kan du låta den vara, annars skulle jag låsa upp bootloadern direkt. Att låsa upp bootloadern rensar nämligen hela telefonen och det kan vara surt att göra efter några månader.

    Vad som finns att göra? Jag har inte rootat ännu men har upplåst bootloader. Dom två största fördelarna är yakju (uppdateringar) direkt från Google och att kunna tempboota CWM för att kunna göra nandroid backups och flasha in OTA zip för att inte behöva vänta på att OTA ska komma till just min telefon. Sen så kan du även flasha radios osv med öppen bootloader.

    Innan du bestämmer dig för något, läs på vad allt innebär. Välkommen till Nexus land, du kommer att älska att vara här :)



    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  4. weirdo

    weirdo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så mkt för svaren! :)

    Blev sugen på att låsa upp bootloader när du la fram det sådär. Dock är jag rätt ny när det kommer till roota och låsa upp bootloader. Nu framstår jag säkert som dum, men vad innebär det mer exakt? Vad är fördelarna med att roota och låsa upp bootloader?
     
  5. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    weirdo gillar detta.
  6. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Eller så kan du använda mobilen ett tag för att få en känsla för hur den fungerar stock. Så att du har något att jämföra med sen när du byter rom, rootar eller vad du nu tar dig för.

    När det gäller att låsa upp bootloadern så kan du alltid använda "adb backup/restore" för att inte förlora något när du låser upp den.
     
    weirdo gillar detta.
  7. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Själv rootade jag direkt men det behöver inte vara fel att känna in den först. Jag resonerade som så att det var lika bra att roota direkt innan man lagt in en massa då allt raderas när låser upp bootloadern.
     
    weirdo gillar detta.
  8. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Men använder man adb backup så kan man ju säkerhetskopiera allt, låsa upp, och sen återställa allt med adb restore.
     
  9. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Sorry men kan inte låta bli:

    Jag skulle rekommendera att det första du gör är att packa upp den ur kartongen ;) sen ev ladda fullt.

    Jo de är svårt att inte rota om kring i förpackningen å se vad som följer med. Men hur mycket du än vill behålla den som den är i början kommer du inte kunna låta den ligga kvar i förpackningen för alltid. :D
     
  10. cyprox

    cyprox Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Skulle låsa upp bootloadern och lägga in yakju, grymt att få uppdateringar från google. Inte kul att vänta 1 månad medans man alla andra springer runt med en ny uppdatering som löser massa problem och lägger till nya funktioner bara för att Samsung Sverige suger på att släppa uppdateringar.

    Att låsa upp bootloader och ändra till yakju är inte svårt, finns guide här på swedroid

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
    weirdo gillar detta.
  11. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Vad du bör göra först?
    Installera Android Lost så att om din telefon blir stulen kan du äga tjuven relativt brutalt.
     
    weirdo gillar detta.
  12. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Läsa på, läsa på, läsa på! Helst dom klistrade trådarna i galaxy nexus forumet och gärna lite på xda. Lär dig adb. (googla om du inte vet vad det är) Jag säger det i all väl-mening.
     
    weirdo gillar detta.
  13. wimanx

    wimanx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det du bör göra

    Tänk på hur säker du vill vara, dels från klåfingriga vänner och dels om någon obehörig får tillgång till din Telefon


    Du har valet att:
    1. Inte låsa den = Alla har tillgång
    2. låsa med PIN alt. Grafiskt lösenord = Kan hindra om du lämnat den på bordet när du inte ser
    3. Kryptera hela telefonen med PIN = Hindrar alla som inte kan PIN
     
  14. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    weirdo gillar detta.
  15. weirdo

    weirdo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaren!

    Blivit oerhört sugen nu på att låsa upp bootloadern. Ska ta mig en titt på hur det går till.
     
  16. diezel

    diezel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Denna app verkar sjukt bra! Dock är det en hel del funktioner som inte verkar fungera. Tex att sätta igång GPS'en osv.

    OnT: Gör om luren till en yakju, och provkör den stock ett tag skulle jag säga. Jag skulle se mig själv som en rätt avancerad användare, och höll på väldigt mycket med min förra desire. Nu när jag har en nexus tycker jag en del av upplevelsen är att man får snabba uppdateringar OTA. Man behöver inte hålla på och pilla en massa. Kanske är det jag som blivit lat. :cool:
     
  17. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    1. Lås upp bootloadern. Själv startade jag bara telefonen någon minut och kollade så att skärmen var hel och funktionell först... Du kommer ändå låsa upp om någon månad, så gör det på en gång :)

    2. Installera Nova launcher eller Apex launcher (nästan identiska med stock, men friare) (Apex har fler funktioner, men ritar om launchern för mig flera gånger per dag... därför Nova)

    3. Installera ICS Browser+ (notera plustecknet) (nästan identisk med stock, men bättre)

    4. Köp Swiftkey (löjligt bra tangentbord)

    5. Om du ska byta ROM, kernels, radios osv, köp Titanium Backup som återställer alla dina appar med inställningar

    Det är mina fem cent!
     
  18. fireon

    fireon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    1 370
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Välkommen till Swedroid! :)

    Använd Wug's Galaxy Nexus Toolkit för att låsa upp bootloadern! Du hittar länk till hans program nedanför i min signatur.

    Se till att du installerar drivrutinerna rätt bara så ska allt fungera väldigt lätt sen. Och välj GSM i programmet... Sen så trycker man bara på Unlock bootloader och följer några korta instruktioner, då gör programmet allt åt dig. :)

    Om du har problem med drivrutinerna så kolla i hans andra Wugs andra post där han beskriver manuell installation av drivrutinerna. Jag fick göra det.
     
    Last edited: 7 apr 2012
  19. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Har själv gjort allt du beskriver. Skulle lika gärna kunnat vara jag som skrivit inlägget :-D
     
  20. Gojz

    Gojz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    539
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag skulle byta till yakuju,ångrar att jag inte gjorde det,nu orkar man ju inte efter 4mån.