HTC One X eller One S?

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av kin0, 2 apr 2012.

  1. magkliarn

    magkliarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag funderar också väldigt mycket på om det ska bli en One S. Eftersom jag har en Desire S i nuläget känns One S som den naturliga uppgraderingen, men det är skärmen jag är tveksam till - eller mer specifikt att den har Pentile. Hade en Legend innan Desire S och ingen av dem har ju Pentile så jag vet liksom inte hur det ser ut för det nakna ögat. Jag får helt enkelt knalla till någon elektronikaffär och spana in den IRL innan jag gör något beslut, men det känns helt klart som en dealbreaker om det är stor skillnad på den och One X:s skärm.
     
  2. kin0

    kin0 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Låt oss höra dina tankar efter din provning :-)
     
  3. svajo44

    svajo44 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Någon som har fått hem One S än och testat den?
     
  4. falkinski

    falkinski Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Sitter också i samma båt som många andra. Har en HTC Sensation idag och One S verkar inte mycket till uppgradering; samma storlek på skærmen, samma uppløsning. Ytterst tråkigt att inte det var One X som fick S4, då hade valet varit givet! Men tyckte att jag læste før ett tag sen att 4G-versionerna av One X skulle ha S4, eller minns jag fel?
     
  5. magkliarn

    magkliarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det stämmer bra, det är olika versioner på LTE och europeiska versionerna. Från HTC's hemsida:

    CPU Speed

    1.5 GHz, quad-core (global version) // Tegra 3
    1.5 GHz, dual-core LTE version (USA and select countries) // S4
     
  6. falkinski

    falkinski Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Spekulation førstås, men ær det troligt att vi får se S4-versionen i Sverige?
     
  7. kin0

    kin0 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Har ingen koll, men har sensation pentile?

    Sent from my Incredible S using Tapatalk
     
  8. magkliarn

    magkliarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

  9. robban87

    robban87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ang, Pentile var det inget jag lade märke till när jag var på Dustin-mässan och jämförde dem båda. Av vad man har läst verkar Pentile vara något man stör sig på bara om man lägger märke till det. Så tänker man inte på det så märks det inte för jag hade ingen aning på Dustin-mässan.
     
  10. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Lugn nu.

    HTC Sensation har en LCD-skärm, med andra ord RGB.

    HTC Legend och första batchen av Desire hade oled med pentile. Senare version av Desire har LCD med RGB (som alla LCD skärmar är), då dom inte fick tag på nog med paneler till telefonerna.

    One S har amoled med pentile, det ryktas om att det är exakt samma panel som till Droid Razr. Samsung Note har också pentile, medans SGS2 har RGB.

    Pentile är inte hela världen. med 540x960 upplösning och pentile så kanske svart text på vit bakgrund kan vara aningen mindre skarp på ena sidan mot motsvarande LCD men det är nog bara petitesser.

    Inget som förstör upplevelsen av telefonen.

    Ett tips kan vara och kolla på droid razr och se hur du gillar den skärmen, den telefonen borde finnas i dom flesta affärer i dag.
     
  11. magkliarn

    magkliarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Njae, där tror jag faktiskt du har fel. Att Amoled-versionen av Desire har pentile stämmer men jag är ganska säker på att Legend inte har Pentile, se exempelvis denna länk:
    http://jtra.cz/stuff/android/htc/desire-vs-legend/display/index.html

    Jag hittar inga indikationer på att Legend skulle ha pentile när jag googlar heller.

    Det är mycket möjligt att man inte märker någon större skillnad, men olika personer är olika kräsna. Jag måste se den i verkligheten för att bli övertygad. Tipset om Razr var förresten bra, det tackar jag för :)
     
  12. kin0

    kin0 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Det ända som egentligen talar för One X just nu för mig har inte med hårdvaran att göra utan att den är dyrare :P Man får ju ändå mobilen på köpet när man te.x kör på tre:s erbjudande.
     
  13. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Är väldigt nöjd med oled-skärmen på min Desire fortfarande, fantastisk svärta och djupa färger. Den på One s torde inte vara sämre? Hade de bara slängt in mer minne (när ska HTC lära sej?) och NFC i One s hade det inte varit nån tvekan för min del.
     
  14. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Sådärja... då har man beställt en HOS från Dustin...
     
  15. magkliarn

    magkliarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Kommer sticka till Elgiganten och MediaMarkt idag för att kika på lurarna. Återkommer ikväll med intryck.
     
  16. Mrmafurb

    Mrmafurb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Problemet med LTE-lurar är två:
    1) Batteritiden, LTE-radion drar mycket mer ström, Jämför tiderna på Samsung Galaxy SII GSM & LTE-versionen...

    2) Radiofrekvenser, USA&Kanada har sina frekvenser, Asien sina och Europa sina egna.

    De frekvenser som Amrisarna har används i Europa för 3G och Sattelit-TV bl.a.

    Import är tyvärr inget alternativ, man får vänta tills tillverkaren, oavsett fabrikat, tycker marknaden är tillräckligt stor för att ta fram en Europeisk LTE-version.

    Samma problem har tidigare funnits för 3G-telefoner, det var först med iPhone 4S som Apple sa att de tagit fram en "världstelefon" som gick att köra på de olika frekvenserna. Numer finns alltså radiokretsar som klarar alla 3G-frekvenser, kommer väl så småningom på LTE också...

    Många testare av HOX säger att dpi är lika hög eller högre än Apples retina och ger mer verklighetstrogna färger än Amoled Oled mm ger

    Vi får väl se IRL, en HOX väntar på posten med 3-dealen. För mig är skärmstorleken viktigare än tekniken bara upplösningen är bra, behöver stort pga kass syn...

    Den kommer i alla fall att vara sju resor bättre än min gamla Galaxy S köpt förra Julen som tillbringade mer tid på verkstad än i min ficka innan den blev saligen inlöst på garantin den 23:e December..

    Sammanlagd användningstid ca 3-4 veckor under ett års tid, Yippe Samsung! Många crasher med alla data förlorade (backup tagen som tur var) och otaliga ominstallationer av alla Appar och alla inställningar sen!





    ---
    I am here: http://tapatalk.com/map.php?ccwnlb
     
  17. kin0

    kin0 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Någon var inne på samsungs lite grönaktiga ton på Displayen. Är det en effekt av pentile? För det är riktigt gräsligt.
     
  18. robban87

    robban87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hämtar ut min HOS i eftermiddag som jag beställde på Cyberphoto iförrgår. Funderar på att göra en unboxing om folk är sugna. Vad vill ni se isåfall?
     
  19. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Ge oss bara massor med 633|< p|20|\| så blir vi glada... :-)
     
    robban87 gillar detta.
  20. magkliarn

    magkliarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Är tillbaka från mitt lilla äventyr och känner att jag måste skriva av mig lite. Ber om ursäkt för diverse utsvävningar under vägen.

    Gick alltså till Elgiganten efter jobbet idag. Jag hittade först inte min kära One S på telefonhyllan, så jag började lite smått moloken fingra på One X istället. Tyckte att det inte var något större att klaga på där - kanske eventuellt lite plastig känsla i skalet men det skyller jag nog snarare på att jag har kört Legend & Desire S nu under 2 år (och därmed är van vid unibodychassi) än något annat. Helt underbar skärm och Sense 4 gick väl an det med - även fast jag fortfarande föredrar vanilla ICS.

    Som sig bör dröjde det inte många minuter innan en försäljare smög sig inpå och frågade om han kunde stå till tjänst - varpå jag sedvanligt svarar att jag bara är där för att kika. Jag tillägger även att jag egentligen var där för att spana in One S men inte kunde hitta den. Mannen pekar ca 20 cm höger om där jag står och se på tusan - där hänger ju skönheten i all sin prakt.

    Det allra första intrycket jag får av telefonen är vilken jädrans byggkvalitet det är på den. Sekunden jag sätter den i handen krockar mina sinnen - hur kan en telefon vara så lätt men samtidigt så stadig? Vikten överraskade mig verkligen - trots stöldskyddsmojängen som sitter på var den extremt lätt (tänk på att jag är van vid DS). Jag blir också överraskad av att den ligger såpass bra i handen trots dess ringa tjocklek - på förhand trodde jag nästan den skulle skära in i handen och vara allmänt kantig och obekväm.

    ...

    men...

    ... så kommer vi till det där med skärmen. Helt ärligt trodde jag inte att jag skulle märka något, jag hade halvt övertygat mig själv om att PenTile nog inte skulle vara så himla farligt. Men tyvärr måste jag säga att jag är besviken. Efter att just ha pillat med One X - och ja för tusan, Desire S i ett halvår - var det en för mig tydlig skillnad i ren pixelklarhet. Färgmättnad, kontrast och allt sådant var säkert superbra och där har jag inget att anmärka alls på, men det var helt enkelt svårt att se då det enda jag kunde fokusera på var denna förbaskade "prickighet" som jag hört så många tala om i samma andetag som PenTile. Att folk säger att det inte är någon större skillnad på One X och S vad gäller skärmen förstår jag därmed inte alls...

    Vissa kanske tycker jag överdriver, men helt ärligt tycker jag att man får ställa lite krav på en telefon som kostar 5000 spänn. Jag vill inte kasta ut så mycket pengar och gå runt med en mobil som enligt mig har sämre skärm än den jag använder nu. Jag har faktiskt ingen aning vad jag ska göra nu - hade One S haft One X's skärm hade jag köpt den direkt. Utan tvekan. Nu... nej, jag vet ärligt talat inte.