Spendability - personlig budget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av babyjet, 18 feb 2012.

  1. Xark

    Xark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jättetrevlig app. Önskar dock att man skulle kunna ta med intäkter och räkningar utan att den visar helt tokiga siffror. Men det kanske inte riktigt är meningen från början.

    Alla inkomster på mitt konto visas ju som -belopp och utgifter som +belopp. Lite skumt - borde det inte rent logiskt vara tvärt om.

    Det största problemet jag har är ett som jag tror tagits upp tidigare - får crash när jag försöker använda 'Reservation %'. Väldigt liten text/bars på S.

    Sedan skulle jag vilja kunna ha längre tid (flera dagar) att sätta kategorier på saker, tror den visar upp 4-5 dagar nu - men väldigt ofta så är står mina transaktioner som "skyddat belopp" längre en denna tid.
    När den sedan visar upp "Rätt namn" på detta så ligger den utanför ramen för vad som går att ändra kategorier på. Alltså den transaktionen ligger längre bak en de 4-5 dagarna jag kan se och ändra på.

    Edit : Kom just på att mitt sista problem kanske har med BankDroid att göra snarare än Spendability? Hur löser man detta i Bankdroid isf?
     
  2. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Har inte upplevt missade transaktioner etc så antar att ovan ej är aktuellt för min del.

    När du släpper nästa release (Snart hoppas jag) så undrar jag om du vill ha något speciellt förfarande dvs installera över gamla, läsa in sparad DB, läsa in csv på nytt etc?

    Xark: Dina transaktioner sparas ju efter hand som Bankdroid hämtar nya, du kan kategorisera fram och tillbaka hur du vill. Jag har läst in csv för 3 års transaktioner och det går alldeles utmärkt att kategorisera fram och tillbaka.

    Smått lysande app och har faktiskt börjat kolla på indikatorn innan jag handlar för att se om jag ligger på grönt eller rött :)

    I övrigt kan följande features vara en tanke framöver, möjlighet att "tända upp" redan budgeterat för att se om den avviker någon månad, pattern lock likt bankdroid, subkategorier(?), möjlighet att inte endast se 12 månader tillbaka utan per år (för oss som kört in ett par års data) etc.
     
    Last edited: 1 apr 2012
  3. Pedda74

    Pedda74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det är nog bra om du kan automatisera detta. :-)
     
  4. Xark

    Xark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Förstår inte riktigt ändå. Problemet jag har är att jag har en massa transaktioner per dag, många av dessa står som "skyddat belopp" varpå jag inte kan lägga dom i en kategori då jag väntar på att dessa ska få sitt "riktiga namn" som som "Maxi Stormarknad" eller likande. Som det ser ut nu har jag massor av dessa "skyddade belopp" i min lista.

    Problemet är att BankDroid vara visar upp de senaste 25 posterna, dessa importeras i Spendability - många som skyddade belopp. När de väl får sitt riktiga namn så ligger de utanför det som Bankdroid visar upp och den "riktiga posten" importeras aldrig i Spendability. Det ser även ut som Spendability inte sparar äldre poster. Just nu kan jag se ned till den 27 Mars, men alla poster tidigare en detta finns inte med i Spendability - och inte heller i Bankdroid så kan inte importera dom igen. Jag installerade programet runt den 20:de och hade från början med dessa poster i Spendability.

    Just nu står det till och med summa 0kr på alla datum 26Mars <- Bakåt. Ser ut som all information här gott förlorad eller inte är sparad?

    Om jag ska återskapa dessa, hur fixar jag en csv lista från swedbank på mina koton för att importera, sitta och skriva in allt förhand är ju total overkill.
     
    Last edited: 1 apr 2012
  5. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Kan bekräfta att ICA-banken inte fungerar med Spendability. Ser bara tillgängligt belopp, inga transaktioner överhuvudtaget. Trycker man på Historik kraschar Spendability.

    "Dubbelkontona", som ngn nämnde här ovan, är inte ett fel i Bankdroid, det är precis rätt: Bankdroid visar både saldo och disponibelt.

    Jag kan bistå dig med databas eller vilken logg du nu behöver för att felsöka. Alternativt kan jag göra det själv om det är känslig info. Men då måste du guida hur man gör. PM:a mig i så fall!
     
  6. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Ah, ok. Kollade och då jag har Nordea så har jag inte det problemet då jag först får preliminärt köp (filtreras bort av spendability) och när pengarna dras så kommer transaktionen registreras den dagen. Det får ju till följd att historiken ej visar när köpet gjordes utan istället när pengarna drogs. I fallet Bankdroid/Spendability är det ju dock positivt.

    Tapatalk
     
  7. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Mm, försöker lägga till antalet faktiskt inlästa / rensade i infon. Om det inte är för mkt pill...

    Det är på gång.

    Ser ut som jag inte kommer behöva spola gammalt data, men vågar inte lova. Sannolikheten att jag inte kommer behöva spola DB'n en enda gång till innan final version är dock ganska slim, tyvärr...

    Har en del annat att stå i, inte fixat så mkt på sistone. Hoppas kunna göra en release i påsk, men inga garantier :) Men jag vill sjukt gärna få fram en stabil 1.0 snart så jag kan fokusera på annat...

    Tända upp?

    Lås har jag också funderat på. Ligger på listan (men en bit ner).

    Subkategorier: sjukt jobbigt givet den väg jag valt hittills -> don't count on it.

    Mer än 12 månader: ja, på ett eller annat sätt borde man ha nåt sånt.

    Har du så pass många rader med skyddade belopp (eller 'prellar' som vi tidigare benämnt dem) så är ju risken överhängande att de, när de får sina riktiga namn, hamnar efter den sista som Bankdroid läser in... Därför i dagsläget omöjligt att få appen att funka bra för dig, med mindre än att bedriva lobbying gentemot liato & co att läsa in en djupare transaktionslista :/

    Bankdroid är fantastiskt, men det är orimligt att förvänta sig att den ska emulera 100 % av funktionaliteten man får när man själv loggar in på banken...

    Ang. CSV: tanka hem en excelfil från swedbank (jag har inte swedbank, men det borde gå), och följ instruktionen i Spendability -> Inställningar -> Importera transaktioner från fil.
     
  8. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Appen har slutat fungera för mig.. :(

    Så fort jag trycker på den för att starta så får jag upp en ruta om att den har slutat fungera och jag kan bara välja att trycka på "OK".

    Antar att det bara är att installera om. Det ironiska med det hela är att jag tänkte starta appen enbart för att jag kom på att jag borde ta backup och så slutade appen fungera, så jag hann aldrig fixa backup.

    Men det är inte så mycket att göra åt, bara att lägga in alla transaktioner på nytt.

    Det jag tänkte på är om det är något du vill ha från mig, så man kan minska risken att någon råkar ut för samma problem som mig?
     
  9. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Ouch! Är det force close eller vad är det för nåt? Vad gjorde du innan det hände?

    Kan du dra ner log this (nedan) och copy-pejsta loggen av det som händer här du försöker köra?

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mgamerzproductions.logthis&hl=en

    Om du har en rootad lur så kan du hämta databasfilen. Den ligger under data/data/com.babyjet.spendability/databases/


    Detta lät lite allvarligt, så vore super om du kunde skicka loggen!!
     
  10. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER


    Så här ser det ut när jag startar appen;

    http://dropbox.com/sh/z3r05xc87g7ytau/mbPzEwFrGr/Screenshot_2012-04-03-21-50-52.png

    Självklart, langar loggen så fort jag kan i PM. Tack för tips om databas, har rootad, så det var perfekt!
     
    Last edited: 4 apr 2012
  11. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har pillat lite i databasen. Det som är felet är att budgetCalendar saknar vilken budgetPeriod (periodID) Mars tillhör eftersom 'mar 2012' inte finns i budgetPeriod.

    Jag gissar att problemt uppstod eftersom jag startade appen och budgeteringen efter den 25/3 alltså för period 'apr 2012' därför skapades inte 'mar 2012', troligen för att det var mars då men tillhör april perioden.
    ---

    Eftersom det nu inte fungerar att lägga in 'SKYDDAT BELOPP' som filter i appen (pga. Force close) kan jag lägga in det manuellt i databasen och sen importera?
    ---

    EDIT: Läste Arias problem med att Appen inte startar längre och kom att tänka på att det vore trevlit med en feature där appen själv skapar backup till sdkortet. Finns i någon annan app jag har och det är väldigt trevlig feature speciellt när man gör factory reset och installerar om alla appar och appen i fråga automagiskt återfår alla inställningar m.m. som den hade innan factory reset. har för mig det är Astrid TODO list som har det.
     
    Last edited: 4 apr 2012
  12. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Menar du att april 2012 är din första period, och att du saknar mars?

    Först trodde jag att du hade en lucka, dvs. att du hade t.ex. jan och feb och april men saknade mars, men så är det alltså inte?

    Jag får se till att den skapar alla perioder ordentligt för de datum då transaktioner finns (trodde jag hade det, but no...). Du kan quick-fixa detta genom att göra en csv import, då skapar den alla perioder som behövs. Men jag ska fixa till nästa release oxå.

    Tack för att du gräver!

    Ja, man kan antingen backuppa till SD-kort, eller så kan man göra en cloud-backup. Inte tänkt igenom vad som är bäst än.
     
  13. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ja jag började min budget strax efter lön i mars. Och jag har redan fixa databasen o importerat om den :)

    Kan man stoppa in skyddat belopp filter nånstans?
     
  14. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Mitt filter fungerar trots att det kraschar när jag sparar det. Så testa det.


    Tapatalk
     
  15. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Coolt :)

    Tror felet endast dök upp när den ska visa exempel på filtrerade transaktioner, så makes sense att filtret sen ändå funkar när man går in igen.
     
  16. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Med att tända upp menar jag att man kanske ska kunna se totala utgifter för en månad. Alltså budgeterat + allt man bränner på en månad. En extrafunktionalitet man kan slå på i historik kanske.

    Angående 12 månader menar jag att man utöver att man hela tiden ser löpande för senaste 12 månaderna hade det varit schysst att se totalen per år. Har läst in 3 år + med transaktioner och överblick per år hade varit nice.

    Tack för allt jobb du lägger ner, mycket användbar app.

    Snart påsk förresten, ny release ;-)

    Tapatalk
     
  17. chilledhobbit

    chilledhobbit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    För mig funkar det inte med filter vilket som. :-(

    En helt underbar app i övrigt, bra jobbat. :-)
     
  18. welph

    welph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nu har jag visserligen inte plöjt igenom hela tråden. Men när appen läser in mina konton ifrån bankdroid, så byter han ut ett av mina konton med ett annat så jag har 2st som är samma(dubletter).

    PS Swedbank
     
  19. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Va konstigt. Känner inte igen att nån klagat på detta tidigare, så det är nåt nytt (suck...) :)

    Kan du beskriva lite mer?

    Jag antar att det inte är dubletter i Bankdroid?

    Stämmer det att du har korrekt antal konton, men ett saknas och ett är en dublett?

    Hur är det med transaktionerna? Blir de oxå dubletter?

    Thanks
     
  20. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Jag har ibland fått dubbla konton i
    Bankdroid, kanske det som strular. Brukar försvinna efter en manuell uppdatering.



    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk