Testpilottråden - Samsung Galaxy S II LTE

Diskussion i 'Galaxy S2 LTE' startad av bernard, 5 mar 2012.

  1. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Jag har använt hotspot både med 3G och 4G och självfallet går det bra mycket snabbare med 4G men 3G fungerar bra och snabbt det med. Nackdelen är batteriet det äts upp väldigt snabbt när du använder telefonen i 4G nätet med hotspot, klarar sig lite längre med 3G men försvinner snabbt där också. Har haft upp till 6 enheter uppkopplad på LTE och det fungerar mycket bra vill jag säga.

    5/7 polare har blivit så imponerade att de ska köpa en LTE och har fått familjen till att investera i LTE också då min test telefon är snabbare än deras internet :)

    Skickat från min Samsung Galaxy SII LTE via Tapatalk 2.0
     
  2. behnaam

    behnaam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Kör vidare på Nagarebozhis hotspot spår:
    Håller med om att hastigheten överträffar mångas förväntningar, i 4G nätet. 5-6 enheter kan vara uppkopplade mot hotspoten utan problem, med "bredbandshastigheter". Men jag måste tyvärr hålla med Nagarebozhi om att batteritiden helt klart blir lidande när man använder telefonen som hotspot. Något som inte förvånar mig då hotspot funktionen oftast drar mycket på batteriet oavsett telefon, enligt mina egna erfarenheter med andra telefoner.

    Behöver man en hotspot för att ständigt vara uppkopplad eller för längre tids surfande, så är hotspoten inte att rekomendera ifall man är i behov av lång batteritid. Du klarar dig bättre med en 4G sticka då. Men för kortare surfande på laptop eller surfplattor, "on-the-go", så är 4G-hotspotten i SGS2 LTE suverän. Höga hastigheter, hanterar flera enheter och har en jämn fördelning mellan enheterna.
     
  3. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Har spelat mycket på telefon de senaste dagarna och måste säga att den klarar av detta väldigt bra, har spelat Pocket legends som är ett online spel och märker inte av något lagg eller att processorn/batteriet blir varmt. Och den lee större skärmen ger en skönare spelupplevelse. Helt klart över godkänt där också.

    Så när det gäller hastigheten på 3G och 4G så tycker jag att den får MVG

    Spel: MVG

    Hotspot: MVG med ett minus för batteriet som laddas ur väldigt snabbt.

    Att streama musik och film: MVG

    Batteriet 4G får ett IG och 3G får ett G+

    Det jag inte riktigt kunnat testa är NFC svårt att få tag på stickers men har hört att droidstuff inom kort skulle få in såna, så hoppas dom hinner få in innan test perioden är över så kan man kanske hinna testa och utforska den tekniken lite :)

    totalt så får telefonen ett starkt VG+ det är batteriet som drar ner betyget men utöver det så är jag grymt imponerad av telefonen och det hade varit grymt att få testa telefonen med ICS när den uppdateringen kommer.

    Nu tror jag att det är mest folk här som redan har LTE hade varit bättre att försöka sprida denna tråd lite. Men har ni frågor eller förslag på vad ni vill att jag ska testa så tveka inte att fråga/säga till.

    Skickat från min Samsung Galaxy SII LTE via Tapatalk 2.0
     
    Last edited: 8 apr 2012
  4. L-Å

    L-Å Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S22 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch
    Hej!
    Jag är ny här och väntar otåligt på leverans från Tele2.
    Hur väl funkar GPS-en på LTE-n?
    Är bortskämd då jag kommer från N8 med suverän GPS och gratis kartor med offline-funktion.
    Jag läser för fullt runt om på forumet för att lära mig så mycket som möjligt innan jag har LTE i handen.
     
  5. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    GPS:en fungerar bra låser positionen snabbt, och kartor har du gratis via google och gratis navigering tillsammans med google navigation

    Vet dock inte om google erbjuder offline kartor

    Skickat från min Samsung Galaxy SII LTE via Tapatalk 2.0
     
    L-Å gillar detta.
  6. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
  7. behnaam

    behnaam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Google Maps har möjlighet till att cacha kartor över områden, så att de kan användas när telefonen är offline sedan version 5.7 av Google Maps för Android. Dock så avsaknar Google Maps möjligheten till att köra helt och hållet utan uppkoppling om områden inte är cachade sedan tidigare, som t.ex. en vanlig GPS fungerar.

    Det finns dock betal-appar som erbjuder denna möjlighet!
     
    L-Å gillar detta.
  8. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    GPSen är inte lika bra som Nokias men det är den bästa jag provat på Android/iOS! Tycker den fungerar riktigt bra :)
     
  9. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Testade gpsen lite snabbt igår. Riktigt imponerad. Slår lätt min Garmin :-)

    Sent from my GT-I9210 using Tapatalk
     
  10. shaqn

    shaqn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Har haft min LTE i drygt en vecka nu, och undrar ifall ni har problem med kameran? Jämförde med s2:an och den va mycket bättre..

    Felet med min kamera är att när man ska ta kort så ser bilden bra ut, fast när man tagit kortet och kollar på bilden så är det som att ett mörkt filter lagts på.

    Någon med samma problem? Någon som vet vad problemet kan vara?
    Hade samma inställningar på båda mobilerna vid testet..

    Tack!
     
  11. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Nytt rekord :)

    BAAM!!
    [​IMG]
     
  12. Sideburns

    Sideburns Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har precis samma problem. Försökt hitta varför det blir så och gått genom inställningar mm.
     
  13. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Håller med angående kameran.. Jag får överexponera för att det ska bli bra.

    Sent from my GT-I9210 using Tapatalk 2
     
  14. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Nu var väl det inte tänkt att man skulle göra en hel recension om telefonen utan mer testa den vardagligt och svara på frågor i tråden men eftersom denna telefon var ny för mig så vill jag gärna ge ett utlåtande om hur jag upplevt telefonen under denna tid.


    Telefonen:
    Till utseendet påminner SGS 2 LTE om sina tidigare föregångare med ett plastigt yttre och lite för billig känsla för min del. Tycker man inte riktigt har fått till en bra finish på en så pass dyr telefon. Fördelen är dess storlek och vikt. Telefonens storlek gör så att den ligger skönt i handen tillsammans med sin utformning. Dock upplevde jag att den blir lite hal och slinter lätt ur handen . Jag som gammal SGS I9000 användare känner igen denna silverram som går runt telefonen och visst ser det snyggt ut men på föregångaren (i mitt fall) började kromet släppa och dessvärre flagna efter en tids användande vilket i sin tur ser väldigt fult ut samtidigt som det sänker andrahandsvärdet på telefonen. Framsidan på enheten är dock imponerande med sin 4,5 "Super AMOLED Plus skärm.

    Trots den relativt låga upplösningen är det fortfarande en av de allra bästa pekskärmar på marknaden. Färgåtergivningen är riktigt bra och det är en fröjt att få navigera i telefonens system. Skärmen svarar bra på tryck och här återspeglar den en bra kvalitetskänsla. Tror de flesta kommer bli väldigt nöjda med denna skärm.


    prestanda:
    Med sin 1.5Ghz APQ8060 Snapdragon S3 processor w/ Adreno 220 GPU och 1GB RAM arbetsminne blir telefonen riktigt rolig att leka med. Jag har haft möjligheten att testa ett flertal tunga spel bla GTA III och Modern Combat 3 som kräver en hel del av telefonens prestanda. jag måste faktiskt ge LTE creed för det var en fröjd att spela dels för att allt flyter på otroligt bra och dels för hur mycket skärmen ger tillbaka i form av färgåtervinning.
    För att göra det ännu mer intressant tog jag även tillfället i akt och gjorde benchmark tester.

    Dessa ser ut såhär:

    CF bench :
    Native score: 11252
    Java score 3279
    Overall Score 6468

    Quadrant standard :
    3190

    Antutu benchmark v2.7.3 :
    Total score 6554

    Dessa "poäng" bevisar ju givetvis inte hur den verkliga prestandan är utan det är mer en "uppskattad" siffra som ger en hum vart man ligger.


    Anslutning och hastighet :
    Med sin 4G anslutning blir Samsung Galaxy S II LTE en perfekt portabel enhet för hotspot och tung datatrafik.
    LTE har en Qualcomm-driven basband som tillåter upp till 75Mbps i nedladdningshastighet under optimala förhållanden, och dessa hastigheter räcker gott och väl. Jag har sammanlänkat min SGS I 9000 samt min bärbara dator via den inbyggda hotspot funktionen och under mina tester fick jag ut 7-20Mbps trots att bägge enheter var sammanlänkade samtidigt vilket är riktigt bra. Under test av enheten utan hotspot aktiverat så kommer jag upp i ca 45Mbps hämtning och överföring 7Mbps.
    Tester med 3G aktiverat är likvärdiga med dagens andra enheter , man landar på ca 3-7Mbps beroende på vilken hastighet man har avtalat hos sin operatör.

    Nu till det tråkiga med 4G och hotspot. BATTERIET, och nej jag har inte glömt caps lock på . Det verkligen slukar batteri något fruktansvärt vilket också drar ner betyget ordentligt. Men detta kanske kommer kunna utvecklas mer i framtiden?.


    Batteri :
    Batteriet i sig är på 1850 mAh men är trots det helt slut efter ca 8 timmar och då vid ett test där telefonen endast varit helt orörd med 4G aktiverat. Använder man telefonen flitigt blir tiden betydligt kortade, tex under stream ynka 2 timmar.
    tester med 3G visar en fördubbling av batteritiden och det blir helt klart genast mycket roligare att sluta tänka på om man har batteri om en timme för att ringa sitt samtal. Dessutom verkar även denna modell lida av värmeproblemet. När man använt telefonen intensivt så blir den skållhet. Not good!


    kamera/video :
    SGS2LTE har samma utmärkta 8MP kamera/optik och sensor som föregångare. Det innebär bra detaljrikedom, utmärkt kontrast och verklighetstrogna färger. Min enda ORO med kameran på den här enheten är dess förmåga att ta bra kort vid dåligt belysta miljöer.
    Under mitt test har jag tagit kort i både dagsljus / solljus / molnigt / dissigt / mörker miljöer.
    Överlag presterar den bra men är inte nöjd med hur bilderna blir under mörker men överlag presterar den väldigt bra och tar klara fina bilder.
    Video inspelningen är en punkt som verkar ha förbättrats då det är förvånansvärt fina bilder och ljud.


    Dokumentation på speedtest och benchmark tillsammans med en del av test bilder finner du HÄR


    Övrigt :
    Tidigare har jag aldrig använt GPS i mobilen just för att det har tagit sån tid att få låsning , och när man väl får det så försvinner den lika fort om man råkar stå under något som skymmer signalens väg. GPS:en på LTE är riktigt trevlig , hittar och låser väldigt snabbt och bibehåller den även när hinder blockerar vägen för signalen. En nackdel, som även gäller andra GPS enheter är navigering i tunnlar. Jag gjorde ett test där jag använde enheten som navigeringsvisare som inkluderade tunnlar just för att se hur pass bra den skulle klara testet. Halv vägs in så tappas signalen och är man turist eller obekväm med vilken färdriktigt man ska åka så kan detta bli ett problem då ett tunnelsystem kan ha ett flertal körvägar att välja mellan. Väl ute igen så återfår man signalen väldigt fort. Överlag imponerar LTE:s GPS.


    Operativsystem :
    Min enhet kom med android 2.3.6 XXLC2 och jag har inte uppmärksammat några fel eller brister i systemet (buggar). Systemet sköter sig bra men som gammal Samsung användare kan jag tycka att det börjar ser gammal modigt och tråkigt ut i menyerna. Dock så ställer sig säkert många den stora frågan: när kommer Officiella ICS? Samsung har sagt första kvartalet 2012 men än så länge står det still.


    Samtal :
    Samtalskvaliten är utmärkt med bra och starkt ljud från hörluren. Även samtal från mono högtalaren på baksidan var bra och lät inte så burkigt som det annars kan göra.. Jag var mycket imponerade av brusreducering på samtal när jag pratade i telefonen under blåsiga förhållanden.


    Slutsats :
    Ja har haft en kul tid med min test telefon och överlag har jag varit nöjd. Den största nackdelen och även besvikelsen är batteriet och tyvärr slutfinishen. Tycker man kunde ha fått till en mer "kvalitetskänsla" än att bara slänga ihop allt i ett plastskal.
    Jag har inte kunnat testa NFC då jag inte har tillgång till några taggar men tjänster verkar lovande och jag är fascinerad av tjänsten. Tror detta kommer komma mer och mer.
    Det positiva är helt klart skärmen och prestandan då telefonen är väldigt snabb.

    Ska man då välja denna framför en vanlig 3G telefon? ja den frågan är svår och det beror nog mycket på vilket användiningsområde man har tänkt sig. Ska man använda telefonen med mycket stream och stora nedladdningar så är denna telefon helt fantastiskt. Nackdelen är ju som nämnts tidigare helt klart batteritiden. Men söker man en telefon för att endast ringa och sms:a med och surfa lite då och då, ja då kanske detta inte är något för dig. Noterbart ÄR att du kan ställa in så att du endast använder 3G men vad är då vitsen med en 4G telefon?. Dagens mobilmarknad är enormt konkurrenskraftig och urvalet är stort så känn efter vilket användningsområde du kommer kategorisera dig i och välj därefter.

    Plus :
    - 4G (blir en fröjd att ladda ner).
    - Vacker Super AMOLED Plus skärm.
    - Snabb och bra prestanda.
    - GPS (till viss del).
    - Utmärkt kamera och videokvalitet (under vissa förhållanden).
    - NFC .
    - Bra och tydligt samtalsljud och högtalare.

    Minus :
    - Skärmupplösning är mycket låg i jämförelse med vissa nyare enheter.
    - Batteritiden (men ändå helt ok för att vara en 4G telefon).
    - Dåliga bilder under sämre ljusförhållanden.
    - Plastig.
     
    Last edited: 15 apr 2012
  15. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Håller inte riktigt med om 2 saker nör jag bara läste lite snabbt nu (ska läsa igenom bättre imorgon)

    Det första var hastigheten du skriver atr max hastigheten är 75Mb/s vilket inte stämmer då jag varit uppe på 80+ ett flertal gånger finns även ett foto ovanför ditt inlägg där någon kommit upp i 88Mb/s

    Det andra var värmen, jag har streamat, spelat samma spel som du nämner plus några till och får inte min att bli skållhet det varmaste jag kommit upp i är fesljumen.

    Skickat från min Samsung Galaxy SII via Tapatalk 2.0
     
  16. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Jag tror inte att speedtest uppger en exakt siffra utan det kan mycket väl fela stundtals och en aning missvisande.
    (- MDM9200 baseband LTE 75Mbps (700/1700/2100MHz), HSPA+ 21Mbps (850/900/1900/2100MHz)

    Gällande batteri så kanske det är en bugg som inte upplevs av alla. Min enhet blir iallafall riktigt varm och det är ett stort problem
     
    Last edited: 12 apr 2012
  17. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Även min enhet har en tendens att bli vad jag upplever obehagligt varm. Iaf tillräckligt så jag tror att något inte står rätt till.
     
  18. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Vad har ni gjort när enheten blir obehagligt varm som ni säger? Är det batteriet eller processorn som blir varm? Skulle vara bra om ni beskriver exakt vad ni gjort så jag kan testa.

    Skickat från min Samsung Galaxy SII via Tapatalk 2.0
     
  19. DEGE

    DEGE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag upplever det som att den blir kokhet om man kör full rulle på 4G (streaming, surf) men att samma scenario med WLAN inte alls gör luren het, möjligen fesljumen som det så vackert och målande uttrycktes.
     
  20. behnaam

    behnaam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Imponerad av batteritiden nu när jag kört med endast 3G ett tag.

    Dag 1: 3G/WiFi skiftande, samtal, surf, emailande, facebook.
    Dag 2: 2G/WiFi skiftande, samtal, whatsappande, fotografering, surf, facebook.
    Batteri kvar: 28%
    [​IMG]