Roota och unroota sin platta?

Diskussion i 'Samsung' startad av Heffaklump, 17 mar 2012.

  1. Heffaklump

    Heffaklump Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har sökt och sökt och sökt och inte hittat precis det jag vill. Har hittat hur mtk som helst hur man rootar till höger och vänster men det mesta är gammalt (över 6 månader) och mycket av det man ser inkluderar även att man byter rom. Har letat så gott det går med google, xda, teamovercome etc. men inte direkt hittat det jag vill. Det närmaste jag kom är "How to Root Galaxy Tab 10.1 och how to unroot" på GalaxyTabHacks.com men det är för P7510 och fungerar inte bra på min platta.

    Jag vill enbart roota och kunna oroota min enhet, när jag väll kan det så ska jag fundera på vilken rom etc. jag vill ha men först vill jag ha root access (och kunna ta bort den) Jag har en GT-P7500 med senaste uppdateringen från Samsung. Någon som kan och vill hjälpa till?
    Jag vill ha filer och en kortare instruktion, det viktigaste är att filerna och metoden är "uptodate" och inget något gammalt skit som inte är lätt att oroota.

    Någon?

    Tack på förhand
    /Heffa
     
  2. Heffaklump

    Heffaklump Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Är jag på rätt väg?

    http://samsung-updates.com/
    Finns både latest firmware och rooted stock kernel för GT inkl en massa andra android produkter. .
    Jag har enligt inställningar -> basbandversion: P7500XXL4, står även att jag har HTJ85B P7500XWLB1 som kompilering nummer.
    Vet inte om jag ska gå på kompilering eller basbandversion? Gissar kompilering? Även fast det står Telia

    Båda dessa för (P7500XXL4) firmware och rooted stock kernel finns att ladda hem där.
    P7500XWLB1 finns också där men verkar vara för Telia...

    Snälla, är jag på rätt väg för att utföra det jag vill? Och vilket verktyg är bäst för att bara skaffa root och sedan kunna gå tillbaka?
     
    Last edited: 17 mar 2012
  3. Heffaklump

    Heffaklump Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Efter alldeles för mkt undersökande har jag kommit fram till att du inte kan roota efter den senaste uppdateringen. Om någon hittat ett sätt att göra det så får ni gärna höra av er...

    Har för mig att vi har 3.3.2 nu eller något sådant och jag har inte hittat något säkert sätt att lösa det. Alla poster på olika ställen jag hittat som beskriver rootning och har lyckats har varit innan senaste uppdateringen. Om man nu trycker in 3.1 eller något så borde det gå, men då tappar man Kies.
     
  4. Heffaklump

    Heffaklump Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Fixat. Lite surt att det tog mig flera timmar innan jag var säker på hur man gjorde. Men så här gör man!

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1171089

    Till maze nedan: ska komma ihåg det, blev bara så glad när jag fixade det på bästa sättet! Har samma rom som innan men rot. Så jag behövde aldrig flash och lägga in custom rom. Men nu kan jag både ta backup och testa nya saker :-D
     
    Last edited: 18 mar 2012
    fattaren och fahle gillar detta.
  5. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    det går att editera sina inlägg så vi slipper en massa dubbelposter.

    Ha en fortsatt trevlig söndag :)
     
  6. Viktors

    Viktors Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag ska unroota och fattar inte ett skit..... jag hämtar P7500XWLB1 här ifrån http://samsung-updates.com/device/?id=GT-P7500 sedan så wipear jag dalvik cache och data cache sedan så installerar jag P7500XWLB1 och då säger den Installation aborted och jag kan inte installera den???? pls hjälp mig!!!
     
  7. Heffaklump

    Heffaklump Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Gör precis som står i länken. Filen P7500XWLB1 är bara om du måste återställa din tab. Allt som behövs är en fil, men ALLT står i guiden på
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1171089

    Lycka till!
     
    Last edited: 18 mar 2012
  8. pege63

    pege63 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    I used this guide to root my TAB; http://galaxytabhacks.com/galaxy-ta...ot-galaxy-tab-10-1-the-easy-way/#comment-2699

    I just flash the recovery-cwm_4.0.0.4-sam-tab-10.1.tar.md5 file with Odin and i paste the Samsung_Galaxy_Tab_10.1_root.zip to the root on my TAB, but when am using the Reboot into ClockworkMod Recovery by holding down both Power Button and Volume Down buttons. Right after the Samsung logo shows, you will see two menus, let go of both buttons immediately and then hit Volume Down, then Volume Up button, you should be in ClockworkMod Recovery.
    The CM menu staring to rolling down all the time at the screen (skärmen rullar hela tiden när jag försöker få den i CM läge)?
    Why wath is wrong here?
     
    Last edited: 9 apr 2012
  9. pege63

    pege63 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    En lösning på rullande skärm I CM läget

    IFF your screen starts to flicker just flash ClockworkMod_Recovery_v5.5.0.4_P75xx.tar With Odin, then this works fine.
     
    Last edited: 9 apr 2012
  10. handske

    handske Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ett varningens ord här: Jag stötte på liknande problem, skärmen rullade/flimrade så mycket att den blev fullständigt oanvändbar. Gick dock att lösa genom att jag fick gissa mig fram och trycka i blindo så jag kom in i download. Vette fan varför det blev så dock, misstänker starkt att jag lade in nån kajko version av cwm som inte funkade nåt vidare på min p7510.