Hittar inte min Xoom genom USB

Diskussion i 'Motorola' startad av rebecca, 9 apr 2012.

  1. rebecca

    rebecca Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Fick en Motorola Xoom 32GB 3G idag.. blev dock lite besviken att det inte finns någon ICS uppdatering till 3G version än.. hade ju hoppats att få uppdateringar först eftersom Xoom är motsvarigheten av Nexus..
    Men det var inte det som var problemet.

    Det jag är mycket förvirrad över är att jag inte kan koppla in Xoom'en till datorn (Windows XP, Service Pack 3) genom en USB sladd.. Har sökt igenom olika forum på Internet och kommit fram till att jag inte är ensam med detta problemet?

    Jag kopplar in USB sladden i Xoom'en och i datorn. Min dator känner av att det är en ny maskinvara och ska installera det, men det står att jag inte kan installera det p.g.a att jag inte har någon CD-ROM skiva eller att jag känner till programvarans plats..

    Jag har laddat ner MotoHelper 2.1.40 Driver 5.5.0 från Motorolas hemsida men det funkar fortfarande inte?

    Btw, uppdaterat Xoom'en till Honeycomb 3.2 eftersom den kom med 3.0 från affären.

    Vill helst skippa att lägga över musik, bilder, videor m.m genom Wi-fi.

    Tack på förhand! :)
     
  2. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag skulle prova följande:

    1. Ta bort eventuell usb-kabel.
    2. Gå till inställningar - > Utvecklingsalternativ -> Bocka för USB-felsökning
    3. Prova igen med USB-kabeln
    4. När du ansluter kabeln så ska plattan informera dig om att anslutningen är igång.

    Tänk på att plattan ansluter via MTP (Windows) eller PTP (Linux/Mac) då den inte har någon FAT formaterad minnesdel på internminnet. Så enheten kommer inte dyka fram som en USB-masslagringsenhet. Utan istället så dyker den upp i "datorn" som en enhet istället för en enhet med beteckning.

    Har för mig att jag har min platta konfigurerad på ovan sätt i alla fall. Jag har den inte här hos mig just nu. Men detta bör funka. Du kör med original kabeln eller? Använd också inte USB-portarna fram på din dator utan dom där bak istället. På vissa datorer så är frontportarna av sämre kvalitet.

    Om du får de att funka så är de nog inget att oroa sig över. Vill du inte vänta på officiella ICS så kan du lägga in den som finns i min guide. Den är helt okej. Inte 100% men i stort sett 99% klockren.
     
    Last edited: 10 apr 2012
    rebecca gillar detta.
  3. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    När jag hade strul med det där så fick jag tipset att installera windows media player 11. Den uppdaterar något i windows som gör att xoomen upptäcks:

    1) Disable Anti-virus when installing the moto helper (to avoid install problems) & re-enable afterwards - standard practice for installing things
    2) Enable USB debugging
    3) Disable or allow an exception to any firewalls for the MotoHelper (theory here being that the MotoHelper doesn't actually install the driver, but instead connects to the Moto site to download the most up to date ones)
    4) Only use the USB connection on the rear of the laptop/desktop << one that is linked directly to the motherboard and not a secondary USB port. Also, try different USB ports on the back. The front ports may not carry as much power.
    5) Use the USB cable that came with the Xoom as others may be older, not rated the same, etc. (it's happened a few times in the forums already)
    6) Install Windows Media Player 11. (you do not need to activate or even open it, just install it - something in the package gets some people up and working)
    7) Make sure when installing the Moto Helper software, you do NOT have the Xoom connected, then reboot the computer and when it comes back up, then hook up USB cable. <<That is the proper way to install ANY driver - install first, then hook up device.
    8) Try installing the umdf drivers from Microsoft here: http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=71641&/umdf.exe
    9) Right click on My Computer, then Select properties > hardware > Device Manager. If the PC is recognizing XOOM as a MTP device, you should be able to see it under "Portable Devices" and copy items to and from Xoom. If it is not there, right click "Portable devices" and select "scan for hardware changes" and see if that causes Xoom to shows up.
     
    rebecca gillar detta.
  4. rebecca

    rebecca Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så jättemycket för er hjälp!

    Jag laddade först ner Windows Media Player 11 och UMDF (vilket jag tydligen redan hade på datorn). Sedan bockade jag för USB-felsökning och då hittade min dator Xoom'en.

    Min pojkvän testade även min Xoom på hans dator vilket funkade utmärkt.. men han hade dock Windows 7.

    :)
     
  5. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Skönt att de löste sig. Alltid tråkigt när de strular å man sitter där å vill komma igång :D