Spendability - personlig budget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av babyjet, 18 feb 2012.

  1. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Jag laddade ner från spendability.se, antingen har inte det varit rätt version eller så har en gammal installerats från downloads. När jag fick in rätt så syntes det direkt...

    Sent from my LT22i using Tapatalk
     
  2. Xark

    Xark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Perioder (datum) ser ut att bugga ur när man ändrar dom!

    Försöker få till det från den 20:de till den 19:de. Vill att nya perioden börjar den 20:de då jag får in barnbidrag och sådant då, och räknar att min kalender månad börjar där. Just nu går det bara få den av avsluta månden den 20:de och börja nästa den 21:a vilket blir fel för mig, och gissar för en del andra med som har inkomster just den 20:de - då avslutas månaden med mina inkomster i form av barnbidrag m.m.

    Men stora problemet är att den hoppar över dagar och har dubbla månader.
    Just nu står det.
    Feb från 2012-01-25 till 2012-02-20
    Mar från 2012-02-21 till 2012-03-20 (skulle vilja skjuta detta ytterligare en dag (från 02-20 till 03-19)
    Apr Från 2012-03-25 till 2012-04-20
    Apr Från 2012-03-21 till 2012-04-20 (Dubbla April perioder med olika datum)

    Provade med att ta bort programmet, installera om det och lägga in databasen på nytt med samma resultat.
     
    Last edited: 9 apr 2012
  3. welph

    welph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nu börjar det likna nått. Nu valde din app bara ett av mina Servicekonton(Swedbank) och tur för mig valde den rätta för mig :) Den andra syns inte alls. Sen ser jag bara ett av mina tre lån, men det spelar ju mindre roll.

    Kanske gör något fel men jag ser inga transaktioner för tidigare månader, bara denna vi är inne i just nu.
     
  4. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hur sparas kategorierna? Jag gjorde en clean install och importerade databasen och verkar bara fått med mig 2 kategorier när jag ska "märka" en transaktion.

    Edit: startade om appen så kom alla kategorierna tillbaka. Min databas är ju dock korrupt på något vis, så fortfarande oanvändbar. Får nog ta och börja om från början igen :(
     
    Last edited: 9 apr 2012
  5. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Shit va jobbigt... Visst, kan fixa så man kan ha en dag till.

    Hur fick du in de dubbla perioderna? Jag har testat och testat detta själv utan buggar... Kan du skapa ytterligare dubletter och berätta hur du gör?

    Som test kan du ta bort perioder under debug -> execute sql command:

    delete from budgetPeriods where periodStartDate = '2012-03-25'

    Vore guld om du kunde scrambla db'n och skicka in, som sagt gärna tillsammans med en förklaring på hur dubletterna kom till.
     
  6. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  7. Xark

    Xark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ska se vad jag kan göra underkvällen när ungarna är i säng :)

    Har ingen aning om varför jag får dubbla perioder. Jag gick in och ändrade på datum perioden - importerade lite för att få med 20-24 med som jag inte hade innan (började använda programet typ den 25:te)

    Är inte säker på om jag körde importen före eller efter jag ändrade datum perioden - men kan testa lite se om det uppstår igen.
     
  8. wewen

    wewen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan man invertera belopp på ett konto på nått vänster? Jag har faktura via coop. Så det står - från maxbeloppet. Ex - 2500 från 10000. Så när appen räknar ihop matkontot och det vanliga blir saldot fel.
     
  9. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har börjat få meddelanden om att appen kraschar i bakgrunden.

    Log: http://pastebin.com/zJFAN4ex

    Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2
     
  10. hallelulius

    hallelulius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Samma för mig tyvärr.
     
  11. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    De ser så där konstiga ut när du har stora positiva belopp och negativa belopp som nettar till nåt litet (i ditt fall 15722 - [en massa olika] = 88 kr).

    Som regel summeras allt som är inkluderat i budgeten, dvs. sådant som INTE är grönmarkerat i transaktionsfliken. Antagligen är dina 15722 en lön eller liknande, som alltså SKA grönmarkeras, ty det är ingen utgift. Testa att grönmarkera den så får du se.

    Inser dock att jag borde vara konsistent med -tecken... Antingen ska det stå -88 eller så ska det stå plus på alla kategorier (utom dina 15722).

    Shit, intressant... Menar du att du helt enkelt skulle vilja byta tecken på alla transaktioner från ett visst konto? Förstog inte riktigt det där med maxbelopp, eller "- 2500 från 10000", vadå "från"? :)

    Men intressant!!

    Grr... Konstigt... Har aldrig fått den buggen själv. Har bara flyttat all importlogik till en AsyncTask, men fattar verkligen inte var felet är trots föredömliga loggar från Arias (och JerryJ på PM, thanks!).

    Den är schemalagd att köra import från Bankdroid varje timme (ingen nät-access utan bara internt på telefonen alltså). Måste kolla närmare... Får ni felet hela tiden eller bara ibland?
     
  12. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Jag får oxå felet med att appen har stoppats trots att jag inte ens har öppnat appen.

    Kollade just på sportnytt via SVT och två gånger under den sändningen fick jag upp meddelandet "Spendability har stoppats. Kanske med 30 sek mellanrum kom dessa meddelanden upp. Inget händer förutom det. SVT play stördes inte av det.

    Och fortfarande kvarstår problemet för mig där transaktioner sedan längre tillbaka står som Prel kortköp i Spendability men visar vart jag handlat inne i Bankdroid.



    EDIT: Nu hände det igen. Läste inne på forumet här via Tapatalk och då plötsligt hänger sig telefonen i ca 10 sek innan det går att skrolla eller trycka på någon knapp igen. Efter bara några sekunder så uppstår samma sak igen, telefonen hänger sig och efter 10 sek kommer rutan upp "Spendability har stoppats" och "ok" finns som enda alternativ. Sedan är allt som vanligt igen. Märkligt

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
     
    Last edited: 10 apr 2012
  13. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hmm, fail... Måste undersöka detta. Har inte så mkt tid denna vecka, men ska försöka så fort jag hinner. Hittar jag inte felet så får jag väl ta bort auto-update featuren så länge och ge er en version utan den, så slipper man iaf jobbiga FC.

    Märkligt dock att inte alla får felet. Eller..hmm, kan någon höja rösten som INTE får detta felet? Vore bra att veta.
     
  14. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Får också autoupdate kraschen.

    Vidare är det följande knas.

    För April har jag i Per kategori 10 kategorier vilket stämmer med antalet som nyttjats i transaktioner. Kollat snabbt och summorna verkar stämma per kategori, dock inte när jag trycker på dem för att se specificerat vilka transaktioner som ingår.
    Exempel kategori teknik visar 3167 kr vilket är korrekt, men trycker jag på den så saknas sista transaktionen samt visas summan utan den senaste transaktionen dvs 1802 som total summa.

    Vidare under Historik är det endast 9 kategorier i pie charten samt fel summa dvs 1802 för exempelvis teknik.

    Ingen annan som sett detta?

    Önskas scramblad databas?

    Mvh
    Peter
     
  15. Pedda74

    Pedda74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Mer information om ICA. Det är bara transaktioner som inte syns. Går jag in i Överblick, ser jag hur tillgängliga belopp ändras i staplarna.

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
     
  16. wewen

    wewen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har Coop som sagt. Har jag utnyttjat säg 2000 tolkar bankdroid / spendebility att jag har saldo -2000 inte att jag har saldo 8000 och utnyttjat 2000 av mitt disponibla konto. Så när mitt matkonto summerar med det vanliga så blir det minus eftersom Coop står som minussaldo.
     
  17. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

     
    Last edited: 11 apr 2012
  18. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag förstår vad du menar. Inte jag som styr det...
     
  19. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har hittat buggen med auto-update. Löses inom kort.

    Tack för inskickade loggar!
     
  20. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Tjena, behöver du db för följande?
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=972623#post972623

    Räknar jag ihop alla giltiga transaktioner i Per kategori landar det på ca 8500, Historik visar att jag spenderat 4700 så som sagt i länken ovan saknas det en del.

    Mvh
    M203
     
    Last edited: 13 apr 2012