App suspended :(

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av sunkas, 12 apr 2012.

  1. sunkas

    sunkas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej alla

    Tänkte bara tipsa om att om ni använder keywords i era beskrivningar till era appar på Android Market så bör ni sluta med detta. La in konkurenternas namn i beskrivningen till mitt spel Eskimo Tower Defense. Detta för att några lagt till mitt namn och på så sätt hamnat över mig i sökresultaten (när man sökte på mitt spel alltså). Fick för några dagar sen spelet "suspendat" från Google Play av denna anledningen. Verkar inte som jag kommer få tillbaka det heller, så jag la upp en ny version. Dock har jag nu typ 10 nerladdningar per dag snarare än 200 :(

    Vad ska man göra? Gå över till iOS utveckling helt ist? Överklaga? Hoppas nerladdningarna kommer igång igen? Orkar inte spamma runt på amerikanska forum för att få lite nerladdningar, och reviews får jag nog inte mer än sist jag försökte (fick iof 2 då).

    [​IMG]

    Mailen:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Sponsra gärna med en nerladdning och betyg på https://play.google.com/store/apps/details?id=com.polartouch.eskimo.lite

    Mvh Jonas Andersson
     
    Last edited: 12 apr 2012
  2. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Bra information. Jäkligt surt ändå :-\

    Sent from my Nexus S using Tapatalk 2
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Tråkigt att det inte går att bara ta bort det som de klagar på och sedan unsuspenda appen.

    Det står ganska tydligt i policyn:
    -Product descriptions should not be misleading or loaded with keywords in an attempt to manipulate ranking or relevancy in the store’s search results.

    ...men hur många läser det där och kommer ihåg vad det var som gällde när striden med konkurrerande appar startar och de andra använder just såna knep.

    Å andra sidan är det bra att Google går in och styr upp, men tråkigt när vi snälla utvecklare råkar illa ut för det.
     
  4. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Nästa gång får du väl anmäla konkurrerande appar om de bryter om ToS istället.
     
  5. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Tycker du ska klaga på google och säga att du mer än gärna ändrar.
    Vad skrev du som dem klagar på?

    Har tagit bort tags för konkurrenter nu från Unified Remote vill verkligen inte att detta händer mig.

    Finns det någonstans att läsa om villkoren kan inte hitta något.
     
  6. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
  7. sunkas

    sunkas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har skickat ytterligare ett mail till dem nu om att de ska un-suspenda appen, men hoppas inte på mycket.

    Jag skrev i slutet av min beskrivning på appen typ "Keywords: Tower Defense, Tower Defence, RoboDefense, Robo Defense ..."

    Detta gav faktiskt en signifikant ökning av nerladdningar, så förstår väl google att de inte vill att man "fuskar" med sökoptimering. Är säkert någon av "konkurrenterna" som anmält mig och nu har de spärrat den. Men lite surt att de inte kan skicka en varning första gången. Jag visste inte ens att man inte fick göra så (många andra gjorde ju det så antog att det var ok)

    / Jonas
     
  8. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Okej vi har samma eftersom vi såg att en konkurrent har det på det sättet. Vi har nu tagit bort konkurrenters namn iallafall så att detta inte ska hända oss. Kanske är ett bra sätt att ta dö på lite konkurrens :P

    Tycker riktigt synd om dig och att Google borde verkligen hantera sina utvecklare bättre. Typ en varning eller något.

    nadamnadam;
    Tack!
     
  9. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Undrar var gränsen går. Om man t ex i texten nämner att appen påminner om någon specifik annan app så borde det vara ok (så länge det stämmer). Att bara rada upp keywords är mer uppenbart att det är för att manipulera.

    Håller med om att en varning hade varit bättre från Googles sida, men de har säkert tröttnat på alla som grovmanipulerar så nu kör de hårdare stil som även drabbar "oskyldiga".
     
  10. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Borde skicka ett mejl till Google och fråga om var gränsen går. Vi har lite tags i vår description vilket jag tycker borde vara helt okej.

    Precis som dessa gör
    https://play.google.com/store/apps/...=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5xby5hbmRyb2lkLmFtMyJd
     
  11. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Jag gissar att det är ok så länge taggarna är relevanta och inte hänvisar till någon app som är betydligt populärare. Men det är bara en gissning.

    Bättre att baka in orden i texten på ett naturligt sätt om det går. Jag har t ex appen Gold Chain där jag bakar in orden "golden" och "necklace" i beskrivningen för att öka antalet sökträffar.
     
  12. arono

    arono Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Svårt å avgöra vad dem menar med manipulera i sammanhanget. Själv tänkte jag lägga in endast några (relevanta) nyckelord översatta till andra språk för att få mer träffar. Jag skulle kunna använda den automatiska maskinöversättningen för hela beskrivningen, men det ser ju så hemskt ut.
     
  13. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Automatisk översättning är bra för folk som inte kan engelska, t ex de flesta barn runt om i världen och även många vuxna. Sorgligt att inte Google har någon bättre lösning för detta. Som det är nu måste man välja mellan att undvika dessa användare eller irritera alla vuxna som kan engelska.
     
    Last edited: 5 jul 2012
  14. arono

    arono Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det är väl sant. Fast det finns ju många köpkraftiga länder som är tillräckligt bra på engelska och där google gjort bort sig tycker jag. Man får Android och Play att se så spammig och amatörmässigt ut. Det borde helt enkelt finnas en inställning eller knapp där man kan välja bort maskinöversättning om engelska finns.

    Möjligt att man kan fixa det med root också.
     
  15. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Behövs ingen root. Det är bara att ställa in telefonen på engelska. Fast då blir förstås allt på engelska, vilket man kanske inte vill ha. Kör själv så och man vänjer sig efter ett tag.
     
  16. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER


    Jag tycker dock att du har bara dig själv att skylla. Om du inte läser reglerna och om du använder andras varumärken så går det snett förr eller senare.

    Och som du skriver själv så har du faktiskt åkt snålskjuts och fått en rejäl ökning av nedladdningarna. Så sett ur det perspektivet så tycker jag inte det är mer än rätt att du får det avstängt. Missbruk är allvarligt, och extra alvarligt när det är medvetet. Skönt att det inte hjälper att komma och gnälla som en barnrumpa i efterhand.
     
  17. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Själv tycker jag inte att det är ett dugg otydligt var gränsen går. Det är INTE ok att använda andras varumärken, varken i keywords, beskrivning eller på annat sätt. Det är däremot OK att använda generella uttryck. För övrigt är detta inte Google specifikt, utan detta är så lagen ser ut i de flesta länder. Ett varumärke är skyddat och att missbruka är ett allvarligt brott. Jag tycker man ska vara glad att Google stoppar det så att man slipper bli stämd på många miljoner i domstol istället av den som äger varumärket.

    Med andra ord, jag kan inte lansera en app med beskrivningen "av typen Angry Birds", däremot går det utmärkt att skriva att det är "plattformsspel där man siktar och skjuter ner saker med hjälp av slangbella".