Konstig faktura? - Tele2

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av abacuz, 8 apr 2010.

  1. abacuz

    abacuz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har sedan ett par dagar blivit varse om ett problem vad jag tror är beroende på min Nexus, men jag är inte helt säkert. Det skulle lika gärna kunna vara inkompetens på Tele2 som ställt till med detta.

    Hur som helst, för någon dag sen så kom ett SMS med meddelandet att jag hade använt upp all min traffik på min Mobil surf. Jag tog till mig informationen och slutade aktivt använda mitt mobila internet och jag stängde av Sync funktionen.

    Nu när jag loggade in på mitt konto på tele2.se så såg jag att min traffik fortfarnade har stigigt, och inte med lite heller utan 45 jävla MB på 2 dygn... Något som jag inte ens kunnat klara av på 1 vecka innan med aktivt användande.
    Och sen så såg jag en till sak på de specifikationer som jag fått vid GPRS/3g Surfen. Det står att jag varit uppkopplad TIMMAR i sträck.

    Datum........Tid............Längd............Till.............Typ
    2010-04-05,23:59......41:02:22....73692xxxx...DATA - GPRS

    Kan detta möjligen bero på att jag nästan aldrig stänger ner min webläsare mer än att trycka på HOME? Dvs. att den ligger och uppdaterar sidan hela tiden för att jag inte går in i Task Killer och sätter ett skott i huvudet på webläsar processen??

    Någon som vet något om detta?
    Är det så att jag måste bli bättre på detta, eller hoppas på att detta är en "feature" som tas bort i senare uppdateringar... Eller är det Tele2 som har buggar i systemen?

    Jag blir jäkligt förvirrad hursomhelst.

    Tacksam för svar.
     
  2. Johnny

    Johnny Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Inte helt omöjligt, kör man Home fortsätter ju appen att köra i bakgrunden, det där med timmar däremot är lite skumt, och jag tror inte det stämmer riktigt, har Tele 2 jag med och det står massa timmar hit och dit. Makes no sense (höh)

    Använd hellre "back" knappen, då brukar appen stängas ner :)
     
  3. isMaskin

    isMaskin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Du har inte nån go widget som ligger och göttar sig? Webbläsaren är passiv när du tryckt på home. Testa själv med nån taskmanager så kan du se att browser tar 0% cpu.
     
  4. abacuz

    abacuz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det roliga med Tele2 fakturorna är att det inte står antal Mb i specifikationen utan istället Tid man surfat. Mb där emot bara står där magiskt i summeringen utan någon som helst referens som man ska kunna kontrollera.

    Det kan mycket möjligt vara en widget som ligger där och trycker.
    Men det skulle omöjligt kunna vara 45mb på 2 dygn när jag tidigare inte kunnat maxa ut 200Mb på en månad. Det är helt absurt!
     
  5. Pasulj

    Pasulj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Här märkt att min också slukar lite för mycket, finns det någon app som kollar vilka program som använder 3G/2G
     
  6. abacuz

    abacuz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag måste också kolla upp det. Visst jag bytte min prisplan till 1GB i månaden istället, men i och med detta så kommer det kosta mig ytterligare 77kr för traffik jag aktivt inte använde mig av. Suck...
    Jag vill bara veta vad jag ska skylla detta på.
     
  7. Patrik J

    Patrik J Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2009
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lägg in Watchdog eller liknande så får ni koll på hur mycket som surfen tar, då är det lätt att följa vad som händer och vad olika åtgärder ger för resultat.

    Har själv använt 77Mb på 8 dagar, verkar normalt för min del...
     
  8. SlickNick

    SlickNick Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan det vara en OTA-uppdatering?
     
  9. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    altså att mäta i TID är ju korkat, så fort din telefon ansluter till tele2 APN så tickar tiden... dvs du behöver bara starta din telefon för att den ska regga sig hos tele2s APN och börja räkna...
     
  10. Pasulj

    Pasulj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har watchdog men vill veta vilka program som använder nätverket så jag kan stänga dom om det skulle behövas
     
  11. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Om du slår *#*#4636#*#* i dialern (eller laddar ner spare parts) så kan du titta på battery history -> Network usage. Tyvärr är det totalt som visas där, både wlan och 3g. Men det kan ju ge en uppfattning om vilka program som laddar data.
     
  12. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Android håller sig uppkopplad HELA tiden det är ju inge proplem alls, vad fan är det som är fel på Tele2 timmar !!! minuter, det var 2g som var så , sedan 3g så gäller MB istället, ring de och fråga vad de menar? du betalar per MB varför står det tid där?
    döda inte appar för om browsern sover i backgrunden laddar den ju inget, det kan ev hålla sig uppkopplad men det är ju Inga problem alls
    eller gör som mig kör 3
     
  13. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 162
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Du kanske ligger utanför 3G täckning, vilket gör att det tickar tid istf data?
     
  14. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    kan du inte se specat hos tele2 hur många mb per dag du tankat? tid är inte intressant som sagt.
     
  15. Minuet

    Minuet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Huruvida du kör 3g eller 2g spelar egentligen ingen roll för vilken typ av datauppkoppling du har. När du kör mot en APN så räknas trafik i MB och inte tid.
    Med andra ord spelar det ingen roll om du är utanför 3g-täckning, tiden skall inte räknas som debiterbart utan endast datamängden.

    Ett alternativ kan vara att ställa in så att din apn inte fungerar och därmed stänga av möjligheten för telefonen att koppla upp sig utan din vetskap.
     
  16. abacuz

    abacuz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är det jag tänker också, förstår absolut inte varför specifikationen visas i timmar och minuter.

    frågan om det är enligt PTS krav?
    Är någon insatt i sånt där?

    Jag skrev i alla fall ett mail till tele2 där jag frågade hur man skulle kunna kontrollera sin användning kontra deras påstådda användning på "mina sidor".
    Gör gärna detsamma ni som har tele2.
     
  17. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det som står under Till i denna tabell verkar ju vara ett telenummer, är det du som har satt ditt xxxx? har du kopplat upp dig via WAP, dvs du har haft en uppringd dataförbindelse? Varför skulle det annars stå ett tele-nummer där, finns ju inte något sådant i APN.
     
  18. abacuz

    abacuz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja jag censurerade mitt nummer, jag trodde det var självklart.
    Jag kör 3g. Och hur som helst så tycker jag inte det är rätt att visa tid, när de tar betalt per Mb.
    Det har absolut ingen som helst relevans.
     
  19. Androidbeck

    Androidbeck Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör med Netcounter, räknar 3G och Wifi, dagligen vecko månadsvis och totalt.

    Men jag blir f-n inte klok när den totala mängden på 3G säger att jag på en månad användt 1,2gb och ca 350 med Wifi.

    Ok min lur är en dryg månad och allt är roligt i början, men som jag använder den känns det som att tvärtom är sanningen.

    Har Telia btw
     
  20. heinrisch

    heinrisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har fått betala öppningsavgift på sms med tele2 så jag är inte förvånad :P