Säkerhetsappar - radera /efs och höja spänningar?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av otto, 9 apr 2012.

  1. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    :)

    Kör Cerberus på min telefon, inlagd som administratör, som systemapp och dold i appmenyn. Är fantastiskt skönt att veta att man kan rensa hela telefonen om den försvinner, förutsatt att tjuven inte är Android-nörd (tveksamt).

    Sedan har vi IMIE-låsning från operatörernas sida, men alla länder tillämpar inte låsning IMIE.

    Som trejde line of defence... varför tillåter man inte en säkerhetsapp att som sista åtgärd radera /efs/? :) Det är väl egentligen då och endast då en telefon med största sannolikhet blir obrukbar på nätverket?

    Eller en fjärde variant... höja känsliga spänningar till någon av kretskortets moduler så att de med relativt stor sannolikhet går sönder, eller i alla fall gör telefonen så instabil att den är obrukbar?

    Självklart skulle sådana appar behöva både tre och fyra godkännande-steg (tex både aktivera i web interface, maila hemlig mailadress och skicka sms) innan användaren tilläts göra någonting så drastiskt, men ändå. Skulle man rent tekniskt kunna ge möjligheten? :innocent:
     
  2. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Ingen dev eller annan kunnig som vill ge sig på att svara denna?
     
  3. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Att radera systemfiler är rätt värdelöst då det bara är att flasha in någon ny ROM.
    Att höja spänningar brukar inte tillåtas av kärnan, så då måste du lägga in en custom kärna. Dessutom brukar hårdvaran vägra skicka ut så höga spänningar att det pajjar något.
     
  4. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Spänningarna är jag med på, men kan man kanske inte ändra värdena på skärmens multipliers så att den ser förjävlig ut? Detta ska ju även förkorta dess livslängd.

    Men EFS kan man väl inte ersätta?
     
  5. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Exakt vad EFS är vet jag inte då det inte finns på min RAZR.
    Men jag skulle gissa på att även den ligger i nån partition som är flashbar från fastboot.

    Att ändra gamma (vilket jag antar är vad du tänker på?) skulle antagligen gå, men det skulle inte heller hjälpa då det bara är att trycka i en ny ROM/kärna och så är det problemet ur värden.
     
  6. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    /efs går inte att ersätta. Den innehåller IMEI och även några nummer som har med wifi och bluetooth att göra om jag minns rätt. De är personliga för just din telefon så /efs ska man vara rädd om.
     
  7. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Okej, då har jag lärt mig nått nytt.

    Skojjigt att de lägger sånna saker i ett skrivbart minne.
     
  8. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    På en orootad telefon är /efs såvitt jag vet inte skrivbar men vad kan man inte göra med en rootad telefon? ;)
     
  9. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jo men sånna uppgifter borde ligga på en EPROM (Electric Programmable Read Only Memory) och inte en EEPROM (Electric Ereasable and Programmable Read Only Memory) eller FLASH (EPROM går inte att ändra/ta bort efter att uppgifterna har skrivits vilket går på EEPROM och FLASH). Men aja. kanske bara jag som tycker så.
     
  10. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jaha, då fattar jag! Jo, det hade nog kanske varit bra kanske. Det finns säkert ganska många som fått obrukbara telefoner på grund av att de blivit av med IMEI. Jag hade själv problem med det när jag rootade och flashade en rom första gången...

    Men åter till ämnet: Vill man förstöra telefonen för alltid finns säkert sådana möjligheter. Tasker skulle kanske kunna åstadkomma något? Tasker kräver root för ett fåtal saker så kanske kan den använda det för att ta bort valda filer? Något jag skulle gilla skulle vara om man kunde skydda vissa appar (vilket jag har gjort med Tasker, även om det är ett svagt skydd), exempelvis Inställningar för att förhinda factory reset och avinstallation av appar. Dock går det ju fortfarande att göra en factory reset via recovery så jag skulle tycka att det var bra om man på något sätt kunde förhindra användaren från att boota till recovery. Då skulle ju den som stulit telefonen tvingas att göra sig av med den eller fortsätta använda den ändå och därmed öka chanserna för en att hitta den.
     
  11. Jonasan

    Jonasan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2009
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Efs katalogen finns bara hos Samsung så vitt jag vet.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2