IKEA UPPLEVA

Diskussion i 'Off Topic' startad av wMathy, 17 apr 2012.

  1. wMathy

    wMathy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    http://www.youtube.com/watch?v=0Nm7-EuctOs&feature=player_embedded

    I dag är det världspremiär för ett helt nytt sortiment för IKEA med design, ljud och bild i ett. UPPLEVA är en vardagsrumslösning som fullständigt integrerar TV och ljudsystem i en möbel och som skapar ett helt nytt segment inom vardagsrumslösningar på marknaden.
    UPPLEVA är en integrerad helhetslösning för vardagsrummet där TV, ljud och möbler är ett och som löser utmaningen i vardagsrummet med trassel, sladdar och fjärrkontroller. Sortimentet erbjuder en designad lösning mellan TV och möbel. Utöver detta finns även Internetuppkoppling och en praktisk lösning för det irriterande sladdproblemet.

    – Det känns fantastiskt att vi nu också kan har en helhetslösning för vardagsrummet. Med denna integrerade bild- och ljudmöbel kan vi erbjuda snygga, sladdfria och prisvärda lösningar till de många människorna. UPPLEVA är ett innovativt steg in på en ny marknad för IKEA, säger Tolga Öncu, försäljningschef, på IKEA Sverige.

    – Utvecklingen av UPPLEVA har sitt ursprung i våra många hembesök världen runt. Hembesöken har visat att människor överallt söker snygga och praktiska lösningar för vardagsrummet. Man vill gärna att möblerna ska integreras med tekniken så att man slipper synliga sladdar och flera olika fjärrkontroller, säger Francis Cayouette, designer för UPPLEVA.

    En färsk studie visar att tre av fyra vill ha färre synliga sladdar i sitt vardagsrum och 50 procent önskar färre tekniska prylar framme. 60 procent av alla hem har tre eller fler fjärrkontroller hemma.*

    I juni finns UPPLEVA tillgängligt på varuhuset i Kungens Kurva i Stockholm och under hösten finns sortimentet i alla varuhus i Sverige, Frankrike, Italien, Polen, Spanien, Danmark, Norge och Portugal. I övriga länder startar försäljningen våren 2013.

    Fakta om IKEA UPPLEVAUPPLEVA innehåller en smart LED-TV, ett 2.1 ljudsystem med trådlösa bashögtalare och Internetuppkoppling (gäller alla TV-apparater som är större än 24”) samt integrerad CD-, DVD- och Blu-rayspelare. Allt är integrerat i en enda möbel där sladdar är gömda och allt går att styra med en enda fjärrkontroll. UPPLEVA TV och ljudsystem har fem års garanti och finns i tre modeller. Priset för en komplett vardagsrumslösning inkl möbel, TV och ljudsystem är från ca 6 500 SEK.

    Tekniken är utvecklad i nära samarbete med TCL, en av världens främsta tillverkare av TV, DVD- och Blu-rayspelare.


    Vad tror ni om IKEA UPPLEVA? Tror ni det kan bli en succé? Vem vet vad som kan komma härnäst, i framtiden kanske vi får se en IKEA telefon.
     
  2. swanden

    swanden Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Jag tycker det ser riktigt coolt ut! Praktiskt som fan också!
     
  3. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Tycker det ska bli vädigt intressant att se produkterna i verkligheten.
    Vore även trevligt om dem lät en byta tv och så och enbart använda möblerna för kabel dragning och sånt.

    Tror inte detta kommer locka alla men jag kan verkligen se att det passar en del.
     
  4. Barbie

    Barbie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    599
    Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
    Det är en bra idé, men tror inte det kommer bli en höjdare.

    Skickat från min HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e via Tapatalk 2
     
  5. wMathy

    wMathy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tror det kan bli ganska populärt faktiskt, den ser ju bra ut, och man behöver inte se massa sladdar, dvd-spelare, konsoler och annat som ser ganska dåligt ut.

    Tror det kan gå ganska bra för Uppleva faktiskt, det är ju trotts allt IKEA vi pratar om. :)
     
  6. Droid113

    Droid113 Guest

    Först trodde jag att de var ett försenat aprilskämt, verkade för bra och märkligt för att vara sant. Men det här verkar ju svinhäftigt. :D
     
  7. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Fruktansvärt fult. Fruktansvärt. Vad är det för elektronikkomponenter? Vad gäller om jag vill reklamera bara tv´n så att säga? Nej. Flopp.
     
  8. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det här kommer utan tvekan bli en smidig svensson-lösning vilket ikea är överlag ;)
     
  9. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Håller med, ska verkligen bli intressant att se. Hade lätt kunna köpa en sån möbel dock enbart med fästet för tvn. Borde inte vara allt för svårt att byta tv med tanke på att den sitter säkert i VESA-fästet!?

    Håller med dig om att det inte ser snygg ut med dvd i bänken, den vill man faktiskt inte se.

    Förhoppningsvis borde tvn sitta med VESA-fäste så det är helt enkelt bara att skruva ner tvn och få den reklamerad.
     
  10. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 121
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Perfekt Svensson-lösning för folk som inte bryr sig så mycket om det tekniska (och bildkvalte utgår jag från). Men särskillt snyggt var det inte.
    Sen kan man ju faktiskt gömma kablar redan idag...

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Lol. TCL. :)
     
  12. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Helt klart intressant och vad de flesta i denna tråden verkar missa är hur kommer detta påverka audio/video branschen i helhel då IKEA är ett löjligt stort företag.
    Jag kan mkt väl se att priserna kommer pressat ytterligare faktiskt.

    Jag är på det hela väldigt positiv till detta då helthetslösningar alltid är att föredra åtminstone för min del.

    Hemma så strävar jag alltid åt att få det så osynligt som möjligt. Både vad gäller kabeldragningar samt enheter.
     
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Detta ser helt klart intressant ut! Bara man inte får hem ett gör-det-själv-kit om man bestället det. :P
     
  14. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    en lödkolv samt monteringsschema :)
     
  15. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    I och för sig, det skulle fungera ^^

    Lite små-pill bara och risk för en och annan groda som hoppar ur munnen. :P
     
  16. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Utseendet och prestanda på prylarna var en sak men jag tror verkligen att Ikea är inne på rätt spår här! Inget för mig men garanterat något för den som aldrig haft en tanke på att köpa annat än en tv, kan bli lönande för Ikea detta...

    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  17. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Bra idé men misstänker att den elektroniska hårdvaran inte uppfyller mina krav, så nej tack.
     
  18. Droid113

    Droid113 Guest

    Vad betyder det? :)

    OnT:
    När förväntas den komma i butik? Pris?
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Du kan inte läst hela första inlägget så bra ;)


    Tekniken är utvecklad i nära samarbete med TCL, en av världens främsta tillverkare av TV, DVD- och Blu-rayspelare.
     
  20. wMathy

    wMathy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER


    I juni finns UPPLEVA tillgängligt på varuhuset i Kungens Kurva i Stockholm och under hösten finns sortimentet i alla varuhus i Sverige, Frankrike, Italien, Polen, Spanien, Danmark, Norge och Portugal. I övriga länder startar försäljningen våren 2013.

    Fakta om IKEA UPPLEVAUPPLEVA innehåller en smart LED-TV, ett 2.1 ljudsystem med trådlösa bashögtalare och Internetuppkoppling (gäller alla TV-apparater som är större än 24”) samt integrerad CD-, DVD- och Blu-rayspelare. Allt är integrerat i en enda möbel där sladdar är gömda och allt går att styra med en enda fjärrkontroll. UPPLEVA TV och ljudsystem har fem års garanti och finns i tre modeller. Priset för en komplett vardagsrumslösning inkl möbel, TV och ljudsystem är från ca 6 500 SEK.