Vem gjorde fel, mc föraren eller polisen?

Diskussion i 'Off Topic' startad av maxperes, 18 apr 2012.

  1. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Tjena, kan börja med att säga att jag är så j*vla arg! Såg precis på kalla fakta om han 22 åringen som körde ihjäl sig på hoj. Tyckte att det var ett skit bra avsnitt!
    22 åringen körde som högst i över 300 km/h då han inte ville bli tagen av polisen, poliserna hängde på upp till hastigheten 245km/ h. Jag fattar inte hur man kan jaga en kille på hoj i den hastigheten!? När poliserna började hänga på honom så använde de inte ens blåljus, vilket betyder att de inte får köra så fort! De gjorde sjuka omkörningar i hög hastighet, omkörningar där man bara kunna gett f*n i det! Men nej, vi kör om och riskerar fler människors liv. Polisernas kommentarer, som inte släppts officeiellt tidigare, som man fick höra i slutet på programmet löd så här "men flytta på dig ditt jävla mähä!" sa de när de körde om en bil. När de fick höra att han hade ramlat så sa de "Underbart!" "Hoppas han inte kan röra sig!". (Sista kommentaren löd ungefär så).
    De intervjuade en polis som satt i civil bilen som hängde på från början, de frågade honom ifall han skulle agera likadant om han upplevde samma sak igen. Han svarade inte ens på frågan utan sa "Jag anser att jag inte gjort nått fel". "Man kan inte skylla på polisen" Seriöst.... Klart att man absolut inte kan skylla allt på dem, men vem skulle inte bli livrädd om man blev jagad av ett x antal polisbilar? Det stressar väl antagligen upp en ännu mer?
    De hade dessutom inga filmer från polishelikoptern som följde efter och filmade alltihopa, de sa att det var ett "tekniskt fel". Jag köper det inte för fem öre...

    Som ni ser så tycker jag att polisen har gjort största felet här, men såklart gjorde killen på hojen också fel då han körde såhär fort!

    Vem anser ni gjorde rätt/fel? Varför?

    Sent from my sandwich using a Nexus S
     
  2. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    för mig är det självklart att polisen har gjort fel.
    Man ska aldrig riskera livet på den man jagar eller riskera medtrafikanterna.

    kan tillägga att jag tycker inte att brottet fortkörning inte riktigt står i proportion till vad som hände.
    Lite som att de skulle slänga ner Agda 75år som snattat fläskfilé och trycka ett knä i ryggen medans de sätter handfängsel. Om Agda vägrade följa med så skulle de tagit fram elpistolen eller tårgas, kanske t.o.m sätta ett skott i ena knät så hon samarbetar bättre.....
    De hade kunnat följa efter på annat avstånd eller helt enkelt avstått från att förfölja.
    Polisen får ofta kritik, JO anmäls för att de gör fel i förföljande. Det finns klara regler i lagen ang detta.
     
    Last edited: 18 apr 2012
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Ja, vad ska man säga.

    Killen på hojen hade ett val, han valde fel

    Har inte själv sett avsnittet eller några videoklipp på händelsen men spontant så känner jag att Polisen inte kan klandras för att han körde ihjäl sig,han valda att dra istället för att stanna. Sen är det ju absolut inte bra om Polisen riskerar andras liv vid ett efterföljande men på samma gång anser jag att en sån galning på hoj eller i bil ska stoppas men med rimliga gränser. Dagens Poliser verkar ha ganska dålig Förarutbildning så jag vet inte om dom kan klassas som bra förare när det börjar gå fort
     
    Last edited: 18 apr 2012
  4. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Polisen gjorde både rätt och fel, man jagade ett tag men släppte sedan för att låta helikopter ta över. Jag såg inte programmet, utan har bara sett filmen på tuben. Polisen, eller rättare sagt INGEN, är utbildad att framföra ett fordon i över 200km/h.

    Jag jobbar inom blåljusbranchen och kan av egen erfarenhet säga att INGEN är lämpad att köra så fort i tät trafik. Speciellt inte med civilmålad bil. Det är sinnessjukt och framkallar mer fara.

    Alla, oavsett jobb eller larmets prioritet, är skyldiga att följa trafikens grundregel. Inga undantag. Det är lag och inget man kan gå ifrån.

    Utgången är naturligtvis tragisk, men killen gjorde sina egna val och jag tycker inte man kan klandra polisen för det. Han pekade finger och blåste iväg på en MC med en passagerare. Han visade varken hänsyn för andra eller sin flickvän.
     
  5. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    jag sett och följt lite diskustoner på ett polisforum.
    jag tycker båda parter har gjort fel
    polisen att dem körde i så höga hastigheter på slutet(när dem hade tappat mcn)
    och mcförraren som inte stannade när polisen "sa åt dem" och han brött mot lagarna

    kalla fakta påstår att polisen var nära killen när han crashade. Ligger man 50 sekunder bakom någon i 200km/h blir det 2,7 kilometer.
     
    Last edited: 18 apr 2012
  6. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Har sett vad som gjorde att dom började jaga honom, det var knappast en rutinkontroll dom skulle stanna honom för. Kollar man klippet så kommer han i rätt bra fart och sick sackar mellan bilarna. Han kör även emot rött och verkar köra allmänt överallt för att komma fram snabbt.

    Jag försvarar inte polisen betende med hur dom körde men jag ser verkligen inte 22 åringen som ett offer för att poliserna jagade honom. Vad hade hänt om han hade träffat en bil som hade svängt ut utan att hinna se honom i 300km/h... vad som hade hänt med dem är ganska klart men personen i bilen som kört helt lagligt och allt?
     
  7. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Att "man blir rädd" duger inte som anledning för att ha kört i över 300 på allmän väg. Visst kan man bli rädd eller snarare nervös när polisen vill stoppa en, men om ens första reaktion är att gasa till 300 i det läget har man inte på vägen att göra.

    Polisen ska naturligtvis inte köra utan sirener och blåljus och 245 är väl lite blodigt.

    Om han nu körde ihjäl sig så är det bara hans eget fel. Polisen gjorde också vissa fel, men inte lika mycket och de gjorde inga fel som ledde till motorcyklistens död. Survival of the fittest.


    Förklara gärna varför du är så jävla arg.
     
    Last edited: 18 apr 2012
  8. marcusn97

    marcusn97 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Min åsikt är att båda gjorde fel. Men vad fanns det för anledning att följa efter en moped som de ändå inte skulle få tag i. Man skulle ha avbrutit jakten och låta han vara, även om det var en säkerthetsrisk...
     
  9. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Åh andra sidan, så visade polisen att det inte går att rymma genom att köra i 300.. Vad tänkte han då när han tvingade med flickvännen? Satt hon och manade på honom att gasa?

    Skickat från min Nexus S via Tapatalk 2
     
  10. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Jag har några kommentarer på din text
    #1 jag personligen (med många andra) tycker att programmet var är vinklat för polisens nackdel
    #2 polisen får köra utan blåljus under utryckning vilket dem gjorde i början för inte avslöja dem. Sen om det var lämpligt i detta fall går att diskutera.
    #3 ang kommentaren från bilen ja olämpliga men troligen inte menade dem inte allvar
    #4 ang svaret av polisen. Du vet ej hur det har klippts ihop det kan ha varit svaret på en annan fråga ect.
    #5 vad jag läst ang banden som är borta är att det var ett tekniskt problem med typ inspelningen som endast går att kontrollera utifrån när det ska skickas iväg.

    Som jag sa tidigare tycker jag båda parter har gjort fel.

    *Skrivet från samsung galaxy s2*Ha en trevlig dag*
     
  11. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag anser att båda gjorde fel men samtidigt tycker jag att polisen borde visat gott omdöme och låtit dom löpa pga faran han utsätter andra och passageraren för.. varför undrar ni?
    Ingen av dom på bågen kunde köra eller åka hoj.. dom kunde inte ens ta kurvor ordentligt. Vid ett flertal ställen lutar dom sig ut från kurvan ist för in och som förare själv vet jag att det är ett 100% säkert tecken på att man är en färsk och framförallt dålig förare.

    Kort och gott dålig förare och en total idiot. För jävligt att han dog men det var priset för sin egen dumhet.
     
  12. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Killen på hojen gör fel ALLA DAGAR I VECKAN!!!
    Han har ett aktivt val och väljer det mest idiotiska han kan göra och får då betala priset.
    Sedan sitter hans morsa i TV och säger att detta får inte se igen bla bla bla och vill lägga skulden på polisen. Det är hennes dj*vla son som inte har någon som helst respekt för trafikregler som gör att situationen överhuvudtaget uppstår!! Jag kör långt ifrån alltid lagligt utan ligger väl allt som oftast några km över tillåten gräns men de gånger en bil börjat köra efter eller de gånger Polisen tänt sina ljusen så har jag gjort det varje vettig person gör och stannat.

    Med det beteendet som killen uppvisar var det inte frågan om utan när han skulle köra ihjäl sig. Nu var det lyckligtvis bara han själv som strök med på kuppen men det hade lika gärna kunnat vara hans tjej som trillade av, en gångare han kört in i eller vad f-n som helst. Kommer ALDRIG ha någon respekt för en person som kör så och leker med andra personers liv.

    Fortsätt erat jobb kära trafikpoliser för den här typen av idioter här henna på psyket och inte ute i trafiken bland oss andra!!

    EDIT: Ja jag tycker självklart synd om mamman för ingen förälder skall behöva begrava sina barn. Men den enda hon kan anklaga är sin egen son så enkelt är det!
     
    Last edited: 18 apr 2012
  13. andysign

    andysign Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    1 824
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Killen gjorde fel, helt klart

    Men polisen har filmat, bevis nog
    Så dom borde lagt ner och sen åkt hem till personen i laglig hastighet

    Polisen borde inte stressa och riskera andras liv, finns värre saker en en hastighetsöverträdelse!
     
  14. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Frågan är om du hade resonerat så om killen kört ihjäl en oskyldig medtrafikant, gångare eller för den delen en mamma som är ute och går med sitt lilla barn??
     
  15. andysign

    andysign Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    1 824
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Nej, läs vad jag skrev...

    Sen står jag inte bakom att det är bra att köra som en idiot som han antagligen gjorde
    Men att ytterliggare en bil, då polisen, ska följa efter är onödigt, och riskerar fler liv i trafiken

    Bättre isf att polisen ringer in och göra en väg blockering?!
     
    Last edited: 19 apr 2012
  16. PingviN

    PingviN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Polisen borde ha prejat honom av vägen vid första bästa tillfälle, långt innan han hann köra ihjäl sig. All skuld hos idioten som nästan körde ihjäl sin flickvän och riskerade livet på andra trafikanter också.

    För mig är det uppenbart att han inte bara försöker fly undan poliserna, han leker med dem. Bara att se vägen han åker och hur han kör. Ingen som desperat försöker fly, bara en omogen ung man som vill visa hur duktig han är. Han äcklar mig. Det är så jävla oansvarigt att jag mår dåligt av att veta att det är en kille från mina hemtrakter som gör såhär utan att tänka på andra människor eller tjejen där bak. Polisbussen borde ha prejat honom av vägen när han körde tillbaka till Tyresö första gången. Ingen nåd för den här typen av vansinne.

    Bra att han inte längre är en del av genpoolen. Jag är glad över att ingen utom hans flickvän skadades. Hans liv var inte värt ett jota.

    edit: tjejen låter också fullständigt ihålig i skallen. Lika barn leka bäst.

    edit 2: Att han ska utmålas som något offer gör mig förbannad. Känner hur blodet kokar bara jag ser på avsnittet. "Det var så mycket han inte ville gå miste om", "Han var rädd för polisen", "Han skulle ta mer ansvar, bli vuxen"... skrattretande.
     
    Last edited: 19 apr 2012
  17. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Hmm ena stunden åka efter och filma till bevis och andra stunden låta honom åka och blockera vägen för att ta honom och då utan bevis... Nu får du bestämma dig ;)

    Sent from my S(E) Xperia arc using TapaTalk
     
  18. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Då kanske man kan anta att killen på hojen inte var så oäven att köra snabbt.

    Hur många gånger innan har han 'övat'?

    Han blev skraj låter mer som en efterhandskonstruktion (japp swype tog det ordet) istället för att erkänna att han skulle köra ifrån Kling å Klang. Pojkens val, att han utsätter andra för fara är hans ansvar.

    Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
     
  19. andysign

    andysign Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    1 824
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Jag ska försöka ta det på din nivå då...

    Polisen kör efter till en viss hastighet, mäter hastigheten som den andra föraren har
    Dom gör en qp på fordonet

    Därefter släpper hastigheten och åker hem, alt skickar en annan bil till adressen.
    Och på det sättet slipper riskera fler liv i trafiken


    Men du kanske vill att detta ska ske oftare?
    http://svt.se/2.33538/1.2757946/polis_atalas_for_krock
     
  20. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Har inte sett filmen. Men anser att polisen måste kunna jaga till viss del. Allt måste så klart bero på trafikläge och allt annat sånt.

    En fråga till er som såg filmen.
    Hade polisen registreringsnumret när de började jaga. För hade dem inte det eller tillräckligt tydligt så att det håller i en rättegång då tycker jag dem ska göra sitt bästa för att få tag på det. Annars kan dem aldrig få tag på honom.

    Från det jag har hört så tycker jag inte synd om killen det var hans fel inte polisens att han dog. Däremot så kan polisen gjort fel på andra sätt så som att riskera andra trafikanters liv genom att jaga. Men killens liv har de inte något ansvar för enligt min mening.