Synca kontakter med facebook bilder

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av heinrisch, 9 apr 2012.

  1. heinrisch

    heinrisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har suttit lite här i påsk och kodat på ett litet projekt. Målet var att kunna synca ens kontaktbilder med profilbilderna från facebook.

    Jag har precis lagt upp appen på play och skulle gärna vilja ha lite feedback :)

    Länk till appen:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=heinrisch.contact.picture.sync

    Vad appen gör är att den kopplar sig först mot facebook och hämtar ens vänner. Sen så försöker den matcha vännerna med det som ligger i kontaktboken. Sist så tar den profilbilden från facebook och lägger in den för kontakten. Den försöker först ta orginalstorleken på profilbilden, går inte detta (användaren kanske inte tillåter detta) så tar den en lite mindre bild som borde vara öppen.

    Nu ser alla kontaktbilder fina ut i ICS :D

    För er som är intresserade av kod så ligger hela källkoden här:
    https://github.com/heinrisch/Contact-Picture-Sync

    Enjoy!
     
    siipan, WorteX och Toneloc gillar detta.
  2. heinrisch

    heinrisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ingen feedback alls?..

    Nu är iaf version 1.1 ute.
     
  3. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Jag har testat!

    Bilderna blir oftast högupplösta, inte alltid dock (beror på FB-kontakten?)

    Precis efter man syncroniserat, står det "Ready for sync", borde väl stå "Synced"?

    I övrigt kan man väl tänka sig att en schemaläggning som körs en gång om dagen hade varit trevligt.
     
  4. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Jag grejade lite med luren, och avinstallerade programmet. Installerade igen, men nu när jag försöker logga in till FB igen i appen går det inte. "Ett fel har uppstått med Contact Picture Sync. Försök igen senare".

    Idéer?

    Edit: Funkar idag, måste varit ngt tillfälligt fel med FB.
     
    Last edited: 19 apr 2012
  5. heinrisch

    heinrisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tack för feedbacken!

    Anledningen att bilderna inte alltid är högupplösta beror på vilka privacy settings användaren kör. Appen hämtar det som är så högupplöst som möjligt. Men sen har jag för mig att kontaktbilder får vara max 256x256, så det är ju en begränsning också.

    Om jag har tid i helgen så tänkte jag försöka mig på att detektera bilder som redan är syncade och då kommer de också stå som synced när den är klar.

    Dagliga körningar och schemaläggningar är något jag har i bakhuvudet som kanske jag ger mig på de kommande veckorna om jag har någon tid :) Tänkte även se om man kunde synca personer uppdateringar osv, får se hur långt jag tar detta :)

    Ang. krasherna så har jag fått några Out of memory krasher rapporterade. Jag lade ut en uppdatering (version 1.11) som ska fixa detta men insåg nu att jag glömt att aktivera denna. Den ska finnas på market nu! :)

    Tack igen! :)
     
  6. e2zippo

    e2zippo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Riktig bra initiativ, dock faller det lite pga av att android begränsar precis som du säger upplösningen till 256x256, som oftast ser ganska dåligt ut!

    Dock finns UCS

    https://play.google.com/store/apps/...t#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5sb3d2ZWxkLnVjcyJd

    som visar bilderna som dom borde sett i i android!

    Sen finns ju haxsync till ICS och syncmypix sen förut.

    Jag har inte hunnit testa din app än, men bra jobbat och forsätt utvecka den!
     
  7. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Denna appen har sin fördel i att den sparar kontaktbilden till Google-kontot, det gör inte Haxsync vad jag kan se?
    Iaf ser det ut som så i min telefon. Går jag in och redigerar en kontakt efter sync med Haxsync, så ser jag ingen bild. Bara bild i telefonboken.

    Sync my pix ser ut att betydligt lägre upplösning, även om max kvalitet är ibockat.

    Detta verkar vara en smidig lösning för mina behov som funkar överallt, även om inte alla blir högupplösta.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  8. e2zippo

    e2zippo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag tänkte jag skulle testa appen iaf, men efter att den har valt vilka facebook-kontakter den ska synca med så stannar den på "Syncing your pictures", händer ingenting.

    Jag kör Cyanogenmod 7 på en HTC Desire S om det hjälper.

    /Martin

    Edit: jag tröck tillbaka och körde Sync Pictures igen, då startade den! :)

    Verkar faktiskt fungera riktigt bra!

    Nu ska bara google få fingrarna ur och öka den tillåtna upplösningen till minst 720p så är det klart sen!

    Bra jobbat!
     
    Last edited: 19 apr 2012
  9. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Upptäckte att personer som är manuellt länkade glömmer appen av vid nästa uppstart. Hade varit trevligt om det fixades :-)
     
  10. heinrisch

    heinrisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tack för all feedback!

    Har en ny version på gång där man bland annat kan spara länkarna man har satt upp.

    Näst på todolistan står det som yeppeyump halft efterfrågade: Ska hålla koll på vad man har syncat och när, så att man inte syncar utan uppdateringar. Detta betyder också att man kan skriva synced på saker som är uppdaterade i listan.
     
  11. heinrisch

    heinrisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Version 1.22 är ute nu! :)

    Version 1.23 är ute. Snabb buggfix :)
     
    Last edited: 22 apr 2012
    yeppeyump gillar detta.
  12. WorteX

    WorteX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Mycket tack för Appen, sen har jag stället mig enormt på detta problem.
     
  13. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Testade precis appen! Första gången jag körde igång appen och körde igång syncningen så kom det bara upp en skärm med "syncing your pictures" men så hände inget mer utan den fastnade där. Det funkade dock när jag försökte nästa gång.

    Väldigt avlånga (höga) bilder hamnar ovanpå texten under syncning, de borde kanske skalas ner lite?

    Jäkligt fint med högupplösta bilder! Bra jobbat!
     
  14. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Funkar hur bra som helst! Dock synkar den även bilder från kontakter utan profilbild. En del kontakter i telefonboken får alltså den bild användare på Facebook har om de inte har någon profilbild.
     
  15. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Inga nyheter på G? Schemalagd sync tex?
     
  16. heinrisch

    heinrisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Inte på ett litet tag, min nexus har gått sönder och får inte tillbaka den förens om några veckor :(
     
  17. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Denna funkar inte med Jellybean för tillfället va? Får bara en vit skärm efter jag loggat in på FB nu. Satte lågt betyg på Play - sen kom jag på att det var ju här jag såg den nämnas och app-skaparen skrev här ;)
     
  18. heinrisch

    heinrisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Funkar utan problem för mig i Jelly Bean, antagligen något strul på Facebooks sida om listan bara är tom.


    Och snälla sätt inte långt betyg om du kör en custom rom eller något nyligen releasat. Har fått flera dåliga reviews som beror på att en rom strular och det känns jävligt surt då det inte alls är mitt fel eller något jag kan göra något åt. I fallet JB så har det funnits tillgänglig i en vecka? kanske? max? Låt utvecklare ha en chans att uppdatera apparna innan ni skiter på dem. Tack :)


    Edit: sorry gripen, hela min rant i slutet var inte riktat mot dig personligen, bara varit en trend på senaste :)
     
  19. beejizzle

    beejizzle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Vad är skillnaden på denna och redan etablerade HaxSync? Bara sparning till Google?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  20. heinrisch

    heinrisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Är inte helt säker då jag inte använt Haxsync men från vad jag har förstått så:
    Haxsync lägger till sig som ett account.
    Haxsync kan ha kopplingar om facebook och ett namn som inte matchar det på facebook, det kan denna app, den låter dig manuellt para ihop.