Diskussion: Stora Uppdateringstråden [Officiella Endast] [Uppdaterad: 5/9-2013]

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Fishk, 4 apr 2012.

  1. Droidsson_1

    Droidsson_1 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    405
    Mottagna gillanden:
    101

    MINA ENHETER

    Jag nådde 25 timmar och hade nog 10-15% kvar på denna laddningen.

    Jag kör inte full synk på allt i mobilen, gör man det kommer man garanterat tappa en massa kräm. Jag synkar manuellt med jämna mellanrum under dagen!

    [​IMG]
     
  2. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Det är viktigt att ni skriver hur länge skärmen varit aktiv samt samtalstid etc... annars är det meningslöst o kolla/utvärdera batteritiden.

    Jag är nere på 29% efter 10h52min

    Skärm 38% - 1h20min
    Samtal 28% - 27m
    Viloläge 13% - 10h51m
    Android 7% - !

    Efter en plötsligt omstart dök nivån ca 8%...

    Inte det bästa batteritiden tycker jag... blivit betydligt sämre med .73. Funderar på o wipa och återställa/reparera. För det enda jag har som autosyncar är Gmail, Kalender, sen Snowstorm varje 6h, Kalender varje 6h och Beautiful widgets varje 6h. Resten är manuellt.
     
  3. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Till er som har bekymmer med .73.
    Jag läste på ett annat forum om användare som upplevde samma sak. Rekommendationen där och som hjälpte några var att gör en reset på telefonen och börja om fresh så att säga.
    Är ju ganska vanligt att vi samma sak då vi rootar våra lurar och lägger in nya ROM'ar, för att det skall fungera optimalt. (Läs HTC Desire som jag kommer ifrån).

    En annan sak med det här att jämföra batteritid - det går inte!
    Det handlar inte bara om att man skall ha samma appar, samma typ av användningssätt, det kräver även att vi har samma operatör och samma signalkvalitet.

    Jag pratade med tekniker på SonyEricsson om detta för lite mer än ett år sedan och han beskrev då hur de testar sig fram till standby-tiden.
    1. Man tar ett gäng helt nya lurar, direkt från produktionsbandet. Inga extra appar installeras.
    2. Telefonerna placeras fulladdade i en hållare i ett speciellt rum som är avskärmat från omvärlden. De har dessutom GSM och 3G sändare i detta rum så de får optimal signal i telefonen.
    3. Telefonen startas och de klockar tiden tills den dör. Man rör ingenting.

    Efter ett par sådana här försök så kommer man fram till en standby-tid.
    Vi kan aldrig återskapa detta eller ens komma i närheten av deras siffror, men då detta förfarande är gemensamt för de flesta tillverkare (trodde han) så är det accepterat.

    Med min gamla Desire och Halebop märkte jag oerhörd skillnad i batteritid om jag var här i Helsingborg med bra täckning och signal eller om jag var i mellanskåne hos mina föräldrar där det är usel täckning. Ibland inte ens 3G. Det skiljde lätt 20-30% på en dag.
    Med Telenor som jag har nu har jag fullgod täckning överallt, så pass att jag enbart kör med WCDMA för att slippa att telefonen skiftar mellan 3G och GSM hela tiden. Batterisnålare och rappare upplever jag det som.

    Sen en sista tanke, ja det suger att vi inte kan ha 3 dagars standby utan att behöva stänga ner allt och köra saker manuellt. Men jag har köpt en vass telefon för att utnyttja den och allt den kan. Jag vill inte hålla på en massa bara för att få ut lite extra. Jag laddar den varje natt, jag använder den ändå inte då. Sen på dagen kan jag njuta av en grym telefon. Att stänga av alla funktioner bara för att få 2 dagars drift, då kan man fn lika bra köpa en gammal Nokia, de hade bra standby-tider.
     
  4. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Jodå jag håller med den ska utnyttjas som smartphone.. är väl kanske på gränsen där man "tänker" på batteritiden varje gång man låser upp luren o gör något... den oron är inte bra.

    Jag åker tåg 35min på morgon och ca 35min på kvällen och då leker man med luren.. läser mail, nyheter, lyssnar på musik/radio så då är skärmen på i ca 1h redan. Sen under jobbet används den för samtal, mail etc etc.. så det är alltid på gränsen att den inte går under 10-15% tills jag ska lägga mig ca 23:00.. (detta är imo måttligt användande 1h30min skärm o ca 1h samtal i medel per dygn och då är det oftast ca 10-15% kvar vid 23) så om jag är hemma är det lugnt...

    men ibland om den används lite mer som för nån dag sen när jag var ute på stan o använde GPS & Gmaps för att hitta 3 butiker och navigation etc så fick jag ju nästan ladda den vid kl19 då den var nere på 10% o då var jag hos en polare... i sådana fall är det svårt o rent sagt jobbigt.

    Jag hoppas på att en wipe fixar ev "problem" och ger lite bättre batteritid... detta pga att alla fått bättre med .73 men jag sämre.. så jag tror det är nåt lurt.
     
  5. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    @Galaxy
    Jag har en liten solcellsladdare med inbyggt batteri med mig i väskan/ryggan om jag vet att jag skall ut på krävande äventyr eller vara ute mer än en dag.
    Den är ungefär lika stor som telefonen så den får lätt plats. Den laddade min Desire 2 ggr, men tyvärr bara 1 gång på Xperian.
    Men det kan ju vara ett alternativ att ha med på t.ex tågresan.
     
  6. gizero

    gizero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Var du och sprang på stan i 10 timmar, eller hade du inte någon liten stund på dagen när du kunde slänga in den i laddaren? Ibland envisas man med att vänta med att ladda mobilen tills den nästan är tom, istället för att bara slänga in den i laddaren 10 minuter då och då. Nu klarar jag mig iofs alltid lätt en dag utan att begränsa min användning, men om man vet med sig att man vill ha igång skärmen 3-4 h under en dag så kan det ju vara en idé att "microladda" den när den ändå bara ligger på standby.

    Var inte rädd för att ladda alltså.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  7. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Tack för tipset men... har en extra laddare med mig vart jag än går ;)
     
  8. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    har 91% kvar efter snart 13 timmar .73 gjorde under för min telefon
     
  9. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Kan du posta skärmtid/samtalstid etc? Jag kan oxå ha 95% efter 9h om jag till exempel inte rör den alls :-D

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  10. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    kolla batteritråden..
    fast detta har vart över natten dock.. men en jävla skillnad sen tidigare då den kunde dra 20-30% över natten
    vet flera som knappt lyckashålla liv i mobilen över dagen i standby..
     
    Last edited: 18 apr 2012
  11. Arabaldo

    Arabaldo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 3
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, chromecast (gen1)
    Prova DooMKernel...går att undervolta mm ser en markant skillnad med den...bara ett tips :)
     
  12. Hjulspinn

    Hjulspinn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag skulle uppdatera via PC-mjukvaran och när jag gjorde det blev telefonen sjukt varm och låste sig. Jag kunde inte få igång den igen. Efter ca. 5 minuter lyckades jag starta den. Gick in och kollade batteritempen och den låg efter 6-7 minuter på 46 grader.

    Telefonen brukar aldrig bli varm när jag laddar den. Just nu har den legat på laddning i ca. 20 minuter och den är bara 35 grader.

    Vågar jag uppdatera via datorn?
     
  13. Jungelbobo

    Jungelbobo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi MI9T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi MI9T
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 8
    ROM:
    Stock
    Fick .73 till min lur idag.
    Märker inget av nån "bättre" touch iaf utan allt jag egentligen märkt av är väl förhandsgranskning av bilder. :-)

    Sent from my A200 using Tapatalk 2
     
  14. Hickin

    Hickin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ville bara säga det, som togs upp längre upp i tråden att signalens styrka påverkar batteriet.

    Detta är mycket riktigt, en telefon som måste leta efter nya master och pinga oftare drar mycket mera batteri. Därför blir det bättre om man sitter i storstaden och inte rör sig än när man ska åka tåg runt om i svenska skogarna.

    Sedan är detta olika ifrån telefoner till telefoner beroende på hur koden för radion är skriven, olika tillverkare har olika algoritmer och timeframes osv.
     
  15. Rokare

    Rokare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Kan bara instämma med Hickin.. På mitt jobb är mottagningen usel, så jag kan märka enorm skillnad mellan där och hemma vad det avser batteritid. Gjorde ett annat eget litet test. Körde en dag på jobbet med mobilen i jeansfickan, nästa dag liggandes på skrivbordet. Dvs i stort sett samma mått av pill och mailcheck, men sämre möjlighet till mottagning i fickan än på skrivbordet. Detta gjorde i sin tur att skillnaden blev än mer enorm.

    Den statusbar i batterivyn som beskriver radions mottagning är därför extremt intressant vid jämförelse, och inget som man skall kolla på flyktigt..

    GMY
     
  16. Fnatte79

    Fnatte79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    OnePlus 6T McLaren

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T McLaren
    Inga mer rykten som florerar angående uppdateringen till ICS?
    Tänkte väl mest på när den kan vara här, brukar ju alltid vara någon som hört/läst något, länge sen man hörde något ju. Alltid nån som har något nytt annars ju. He He.
     
  17. aurell

    aurell Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag kan uppdatera min nu, men kommer inte förbi när man ska koppla till usbsladden samtidigt som man håller ner volymsänkning. Det tar stopp jag har hållit ner knappen länge och kort och allt därimellan
     
  18. Fishk

    Fishk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 496
    Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Kom på att jag ska uppdatera denna tråden hah

    Sent from my Xperia S with Tapatalk 2
     
  19. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Testa att koppla ur mobilen och sedan gör om samma procedur, utan att stänga av programmet på datorn. Jag hade samma problem. För man ska ju ha stängt av mobilen innan man kopplar in samt att mobilen ska ha varit avstängd i minst 30 sekunder. Jag tror att det blir fel första gången man kopplar in mobilen på det viset, så händer det inget första gången du kopplar in mobilen så bara drar du ur sladden direkt och kopplar in den igen enligt anvisningar på datorn.

    Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
     
    aurell gillar detta.
  20. aurell

    aurell Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har provat säkert 15 gånger. Fortsätter att prova på en annan dator