Utveckla för tablet

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av knutigro, 25 apr 2012.

  1. knutigro

    knutigro Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, ett tag sedan jag gjorde nått i Android men nu har jag fått i uppdrag att skapa en app för en större tidning och dom vill ha en app som är anpassad båda för telefon och för tabletter.

    Jag tänker vel spontant att det bästa är att göra två appar. En som bygger på en eldre SDK (2.2 kanskje) så man inte riskerar att många inte kan installera appen.

    Sen kanskje man ska laga en separat app som bygger på SDK 3 eller 4 för att lättare anpassa den till tabletter och som får lite smartare funktioner som finns i nyare SDK.

    Ska man i såfall gå för SDK 3 eller ska man gå rakt på det senaste?

    Hur vill ni gjort?

    /knut

    http://www.cocmoc.com
     
  2. mardox

    mardox Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag hade gjort enbart 1 app som funkar för allt. Med hjälp av fragments kan du enkelt skapa en app som skalar till både telefoner och tablets på ett vettigt sätt. Med hjälp av compatibility libraryt från google tillsammans med nån bibliotek som ActionBarSherlock så är bakåtcompatibilitet inga problem.
     
    knutigro gillar detta.
  3. knutigro

    knutigro Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    tack det låter vettigt. Ska kolla upp det.
     
  4. Maxxan

    Maxxan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tänk bara på att senaste versionen av ActionBarSherlock (4) enbart stödjer Andoid 2.1 eller senare.
     
  5. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan inte vara många användare som inte har Android 2.1 eller senare numera? (alltså borde vara ett mindre problem!)
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Du kan bygga en och samma app och göra så att den fungerar på äldre api:er och samtidigt utnyttjar nya api funktioner på nyare enheter om du gör det på rätt sätt.

    Jag har gjort det och det fungerar bra och jag har precis skrivit ner lite om hur man gör det här: http://blog.apedroid.com/2012/05/how-to-write-cross-api-apps.html

    Bestäm dig för var du skall lägga ni nedre gräns (minSDK) och sen får du hålla koll på all kod som kräver högre API än det och bygga det på rätt sätt.