Marknads regler köp och sälj

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av adriancool08, 24 apr 2012.

  1. adriancool08

    adriancool08 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej Swedroid,

    Story: För några månader sedan la jag upp en annons om en nexus och en tablet, sen gick det många veckor för jag blev inaktiv pga flytt osv och tråden försvann/dog och jag ville inte bumpa den med massa bjudningan och priser som inte längre är aktuella. Det gick några veckor --> Jag skapade en ny tråd som blev spammad och sedan låst för jag bröt mot regel att man inte får skapa ny annons om samma objekt. --> Nu är tableten såld och jag skapar sedan en ny tråd efter 2/3 månader (igår) och den blir låst inom några timmar för att det är "tredje gången jag skapar ny tråd om samma objekt"

    nu till min fråga: Bör det inte finnas något typ av tidsbegränsning till hur/när man får lägga upp en ny annons på samma produkt? Det låter ju helt sjukt att jag bara får 1tråd och 1försök till att sälja av något fast jag har skött det bra genom att vänta flera veckor/månader innan jag gör ny. Visst kan jag förstå att andra gör trådar om och om igen men JAG har endast gjort trådar med skäl av att det antingen blev spammad eller att jag själv försvann pga flytt osv och kände att den gamla tråden var helt enkelt för "kladdig" för att bumpa igen.

    Fick svar från en MOD att ni skulle disktuera detta för 3månader sedan, hur ser det ut nu? har det hänt något?

    Vad tycker ni andra? Det finns många vägar runt problemet för mig, jag kan t.ex be en polare skapa nytt konto och sälja den åt mig men jag vill komma fram till en rimlig lösning istället för att "gå runt problemet/utnyttja bristerna".

    Jag tycker det är löjligt att det är 1 chanse or nothing.

    Är det bättre att jag bumpar min tråd som är 5månader gammal och fylld med spamm och gamla budgivningar änn att starta om? ge mig isf länken till min första tråd så bumpar jag den och så får vi se om det är mycket bättre så.

    Men, visst får jag inte bumpa egna trådar? då kan jag ju be någon bumpa med en dum fråga, see what i did there? ni gör inte saker bättre genom att stänga öronen och köra stenhårt med "nej det bryter mot regelrna"

    Antingen kommer man fram till en lösning eller så börjar folk gå runt problemet.

    // a
     
    Last edited: 24 apr 2012
  2. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte vad som är så "sjukt" med att man bara har en chans på sig att försöka få en vara såld här på Swedroid. "Köp och sälj" får lov att ses som ett tillägg till den egentliga funktion Swedroid är tänkt ska fylla, vilken ju är att det ska vara en mötesplats för Androidintresserade. Det är på intet sätt en rättighet, utan ett privilegium, och 14-dagarsregeln såväl som max-en-tråd-per-annons-regeln infördes i ett led att bana väg för nya annonser.

    Säg att vi

    1. slopar max-en-tråd-per-annons-regeln och 14-dagarsregeln men behåller bumpregeln. Utfall: ingen skillnad. Möjligen fler bumpförbrytare som i slutändan ändå hade kommit att få sina annonser låsta. Två bumpar senare och man skapar en ny tråd, och igen, och igen, ... tills man får sin vara såld.
    2. slopar max-en-tråd-per-annons-regeln men behåller 14-dagarsregeln och bumpregeln. Utfall: ingen skillnad. Trådar låses fortfarande efter 14 dagar, och de som bumpar sina trådar mer än två gånger får de låsta. 14 dagar senare skapar man en ny tråd, bumpar den två gånger, lyckas inte få varan såld, skapar en ny tråd, ... tills man får sin vara såld.
    3. slopar max-en-tråd-per-annons-regeln, 14-dagarsregeln och bumpregeln. Utfall: kalabalik.

    Hur man än vrider och vänder på saken så kommer en ändring av reglerna enligt ovan antingen att leda till att ett antal användare fortsätter skapa nya annonser, om och om igen, tills de får sin vara såld, eller till ett kaotiskt Köp och sälj. Förslag på hur man löser detta dilemma mottages tacksamt.

    Säga vad man vill om dagens lösning, men den fungerar uppenbarligen.
     
  3. adriancool08

    adriancool08 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag kan förstå att köp och sälj är en extra funktion till en community och inget ni egentligen behöver ha, men nu har ni det och det används flitigt och funkar väldigt bra som jag kan se det.

    Att en tråd stängs efter 14 dagar är inga problem, att skapa en annons på samma sak ser jag inga problem med. Det problem jag ser är att inte ens efter flera månaders tid får skapa en ny tråd om samma artikel i mitt fall då gick det 2-3 månader och jag ville försöka igen och då tycker JAG att det är helt fel att dra samma slutsats på min annons som då är ett nytt försök efter flera månader som på de som skapar flera trådar och bumpar dessa konstant.

    Självklart förstår jag er mods som vill skapa struktur, ordning och reda och en funktion som ska fungera långsiktigt men samtidigt så kan ni inte gå helt blint på att allt kommer vara felfritt för det. Min tråd dog pga att jag flytta och inte hade tid att följa upp den, jag skapar efter lång tid en ny som blir stängd, jag skapar efter ännu längre tid en ny och den blir också stängd.

    Det jag tycker vi/ni bör lösa är: Är det rimligt att man bara får 1 försök att sälja en vara inom ramen av 2veckors inaktivtetet oavsätt hur tråden blir som t.ex spamm, dumma frågor, misslyckad försäljning osv i mina ögon leder det till flera bumpade gamla trådar fulla med onödig information som en köpare/säljare måste läsa sig igenom och köp/sälj delen fylls med trådar som är gamla istället för de som är sålt och färskt.

    Personligen tycker jag att t.o.m 2-3månader är tok för länge för att skapa en ny annons men nu väntade jag så länge innan och tycker faktist att denna regel är helt enkelt fel.

    Förslag:

    * SMS betalning per annons ca 5->15kr bör minska antalet "spamm trådar" och ni får lite kirr i kassan till server kostnader.

    * 1 annons per sak per månad med automatiskt stänging efter 2veckors inaktivitet, det ger då er 3 veckor's lucka att få bort gammalt.

    * ta hänsyn till varför folk gör nya trådar och får de som klagar (jag) iaf en chans att skapa ny, detta leder dock mer mod jobb till er men närmare relationer till era läsare.

    jag kan lika gärna slänga mobilen på blocket, tradera, sweclockers osv men jag känner att jag endå ska kunna ha swedroid som ett alternativ när jag har varit en "mönster" swedroi'dare i snart 3 år.

    Thats all for now!
     
    Lumamannen gillar detta.
  4. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Jag har dock på intet sätt har varit en "nazimod" i mitt modererande i Köp och sälj. Bytesannonser där TS i förstaposten skrivit att han är ute efter en annan mobil än den han var ute efter i sin förra, låsta, annons har jag låtit vara. Detta gäller generellt sett annonser vars beskrivning skiljer sig markant från en tidigare. I ditt fall kan det nog vara berättigat med en ny annons, med tanke på väntetiden. Jag drar mig dock ändå för att skapa en ny regel som explicit säger att det är tillåtet att åter annonsera sin vara om det ena eller det andra gäller. Det skulle bli på tok för många omständigheter att ta hänsyn till. Att göra en bedömning från fall till fall är helt enkelt en bättre väg att gå.

    Vi kan nog båda hålla med om att det är svårt att göra alla till lags.
     
  5. adriancool08

    adriancool08 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Agreed att det skulle vara tok för mycket jobb om alla har olika skäl men det jag då försöker åstakomma är en regel som inte rent utav stänger möjligheten till att skapa en ny annons utan istället sätter en regel som t.ex säger att "max 1 annons per vara per månad" istället för "en annons per vara, 4ever"

    om du nu tar hänsyn till just mitt mål kan du slänga mig ett PM om det är OK för mig att ge ett försök på sälja min mobil. Om jag då får spamm som "skapade du inte denna förrut, har du inte fått den såld ennu osv osv" så markerar jag den som spamm och då förväntar jag mig att en mod tar bort deras posts ur min tråd... är det rimligt? så håller jag mig till 1 tråd, utan att själv bumpa samt inte lägga ut min nexus på fler trådar och följa era regler som är satta.

    Men jag tycker som sagt att ni bör ha en dialog internt angående reglerna för annonser och kika gärna på betal möjligheter... 5kr skulle vara perfekt och då får ni bort mycket spamm också!

    // A
     
  6. MadMuffin

    MadMuffin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köp & Sälj sektioner på forum brukar vara väldigt populära därav att det postas nya annonser titt som tätt. Därför är det alltid smartast att förhandsmoderera alla trådar (annonser) som postas i KoS. Man kan lägga till i reglerna att annonserna måste uppfylla vissa krav för att bli godkännda. Kraven kan vara att man ska fylla i en mall, en mall som alla skall använda sig av för att få sin annons godkännd.

    Tycker absolut att reglerna för Köp & Sälj bör ses över och att man förhandsmodererar allting i KoS. Det bidrar givetvis till mer jobb för moderatorerna men samtidigt så bidrar det till ett bättre KoS!:)


    Det är alla tiders!:)
     
  7. Lumamannen

    Lumamannen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12T
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Platta:
    Samsung Tab S8+
    SMS-betalning som drar ner på skräpet och ger pengar till driften är ett ypperligt förslag tycker jag.

    Låt det vara självsanerande på det sättet, vill folk slösa pengar på skräp får dom göra det.

    Att sortera annonser innan kan var ett bra sätt att rensa ut bedragare som redan känns till (via ip t.ex.)

    Låt folk sätta ut 10 annonser samtidigt om så önskas, kan inte se var det är för problem, speciellt inte om det genererar pengar till swedroid.

    Som det är idag drar man sig för att lägga ut en annons här, och det värsta är att det tycks som om det så det ska vara, för då blir det minst jobb för moderatorerna.

    Då har man nog inte fattat vilken väg forumet har tagit hos folk, ibland skapas det nått större än vad man tänkt sig från början...

    // Christer
     
    Last edited: 28 apr 2012
  8. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    adriancool08adriancool08; Att införa något form av tidsgräns för att annonsera ut samma objekt en gång till tycker jag låter som en ganska bra idé, åtminstone i teorin.

    Säg att någon lägger ut en telefon till försäljning, ingen försäljning blir av och annonsen blir automatiskt låst efter 14 dagar. Det vore inte helt orättvist att ge säljaren en chans till. Inte genast, då går poängen förlorad, men säg allra tidigast två veckor efter att den föregående annonsen har låsts.

    Varför jag skriver att det är en bra idé i teorin och inte helt och fullt kastar mig över detta rent praktiskt, är att det blir ett hästjobb för moderatorerna att kontrollera alla nya annonser och försöka se om samma vara redan har annonserats ut, och sedan räkna dagarna för att se om reglerna följs.

    De naturliga svaren på min rent praktiska invändning här ovan blir sannolikt någon av dessa:

    • Skaffa fler moderatorer/moderatorerna får väl jobba hårdare
    • Lägg in en funktion som automatiskt reglerar detta
    • En SMS-lösning där det kostar xy kronor per 14-dagarsannons

    Det förstnämnda, att skaffa fler moderatorer, är oerhört svårt eftersom ytterst få fyller kraven vi ställer. 99% av medlemmarna är olämpliga av olika skäl - oftast på grund av inaktivitet eller att de helt enkelt inte har tid att sitta och leta regelbrott flera timmar varje dag - men även för att många av de som ansöker om moderatorjobb är omogna eller grälsjuka skitstövlar. Att be våra moderatorer jobba hårdare är bara arrogant och är inget jag ens vill kommentera vidare.

    Att lägga in en funktion som automatiskt reglerar detta, det låter ju fint, men hur? Vem skriver scriptet? Vem betalar för scriptet? Hur skall scriptet veta om det är samma objekt som annonseras ut? Om personen säljer en "Desire HD" i första annonsen och väljer att stava fel/annorlunda (tex "Desir HD" eller "DesireHD") i andra annonsen så luras scriptet med lätthet. Att skapa en fungerande "artificiell intelligens" i ett stycke kod är mycket svårt. Ja, du ser naturligtvis svårigheten här. Den enda effektiva lösningen som jag ser vore att begränsa alla medlemmar till max EN annons per fyraveckorsperiod, oavsett objekt, och att den annonsen stängs automatiskt efter 14 dagar. Detta skapar automatiskt en "14-dagarskarens", men är orättvist för de som har rent mjöl i påsen, inte har planer på att fuska, och som har flera objekt att sälja.

    SMS-lösningen är nog det bästa förslaget hittills. Inte för att vi får in pengar, det kommer inte bli speciellt mycket pengar ändå, men för att det hindrar folk från att spamma såvida de inte har något emot att göra sig av med en massa kulor genom att vara stressmongon. Detta kräver dock en rent praktisk lösning - hur knyter man samman inkommande SMS-pengar med ett subforum på vBulletin? Finns det färdiga lösningar för detta eller måste vi anlita någon att skriva koden som behövs, vilket kommer kosta oss långt mycket mer än vad annonserna i Köp & Sälj skulle generera under en överskådlig framtid. Vi vet att det finns en tjänst som heter MO-SMS som skall hantera lösningar som denna, men hur den integreras i just vårt forum vet vi ej - men det är värt att titta närmare på.

    Allmän fråga till er alla: Vad skulle en lagom prisnivå vara för en 14-dagarsannons?

    Är det för billigt (5-10 kr) så blir systemet verkningslöst vad gäller att sålla bort spammare, och är det för dyrt (30+ kr) så är det sannolikt inte lönt för många att annonsera alls.
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    15 eller 20kr skulle jag säga var ett bra pris för en annons!

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  10. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    mannybmannyb; Måste nästan medge att skillnaderna inte alls skulle vara särskilt stora om vi införde tidsgränsen i fråga. Den enda skillnaden skulle bli att jag skulle behöva räkna dagarna då jag, som det det ser ut idag, ändå klickar mig in på varje användares senast skapade trådar för att kontrollera huruvida han/hon redan har annonserat ett objekt tidigare. Jag vill inte föra alla moderatorers talan, men att räkna dagar är inte mig emot. Men visst finns det tillägg av diverse slag som skulle underlätta arbetet. Snabbgenvägen "Hitta fler trådar av x" när man klickar på en användares namn, för att på så vis komma undan de extra klicken "Visa allmän profil" -> "Statistik" -> "Hitta alla ämnen startade av x", är en som jag kommer på så där på rak arm.

    En sms-lösning är dock onekligen det bättre förslaget.
     
  11. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ok, det låter som en fungerande tills vidare-lösing i sådant fall, till dess att vi (om vi) tar tag i en SMS-lösning, om ni inte räds merarbetet med att kontrollera karensperioden på 14 dagar mellan annonser (dvs 14 dagar efter att den tidigare annonsen har stängts).

    Jag kan göra ett tillägg till reglerna om detta:

     
  12. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Det tycker jag låter bra. :)