Fråga: Mobilen är tvärdöd

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Nille83, 1 maj 2012.

  1. Nille83

    Nille83 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Gjorde uppdateringen som kom på mobilen innan idag, allt gick precis som det var tänkt. Den startade om och allt fungerade.

    Detta gjorde vid kl 10.00 idag, har pillat på mobilen lite under dagen ringt m.m. Gick precis ner till källaren och kom upp igen och skulle kolla mobilen så var den död. Händer inte ett skit när jag trycker på on/off och den börjar inte ladda när jag försöker med det.

    Vad i helvete har hänt? Och om det är kört hur ska jag då göra? Köpt via nätet hos Tele2.
     
  2. Nille83

    Nille83 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hum, nu vaknade den till igen. Måste varit något med uppdateringen. Någon mer som fick samma problem efter den?
     
  3. flurrijacob

    flurrijacob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Låt laddaren sitta i 2h och se om den börjar ladda. Hörde vissa som fick göra så i början. I alla fall en första grej att testa.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  4. flurrijacob

    flurrijacob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Läste en på ota tråden som hade liknande problem. Löstes genom att hålla in power i 30 sekunder.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  5. happyoccasion

    happyoccasion Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Inte nu, men strax efter jag fick den hände det en gång.. 10 sekunder på powerknappen löste. Aldrig hänt igen!

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  6. JasonLives

    JasonLives Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2012
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Frugans telefon laddade ur från 79% till avstängd på ca 1½h efter ota`n (3 brandad) observera att telefonen låg inaktiv under detta skede.
    Min var tvärdöd en gång då jag tömde batteriet med flit, 2 timmar med laddning innan den ens visade laddningsaktivitet, skumt!?!?!?
     
  7. misewixe

    misewixe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Off topic, rätta mig någon om jag har fel , men det är inte särskilt bra att låta batteriet dö ut helt eftersom det är ett Lithium Ion batteri...

    Man behöver liksom inte "trimma" batteriet som de gamla batterier som fanns i telefoner förut.
     
  8. flurrijacob

    flurrijacob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ska heller inte vara någon fara att ladda ur då de är idiot proofade, så det inte ska kunna bli skadligt urladdade.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  9. Ultradox

    Ultradox Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har för mig att du har helt rätt.
    Men har man provat allt annat för bättre batteritid kanske man till slut kommer till det gamla hederliga ladda ur helt tricket. ;)
     
  10. V1King

    V1King Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Lite matnyttig info ang Li-ion batterier...

    "Undvik många fulla urladdningar eftersom det innebär extra belastning på batteriet. Flera små urladdningar och uppladdningar är bättre för li-ion än en full urladdning. Små urladdningar och uppladdningar skadar inte batteriet eftersom det inte har något minne. Dålig livslängd i ett batteri till en bärbar dator är främst orsakad av värme och inte pga laddningsmönstret, se nedan. Normalt håller ett li-ion batteri för ca 300-500 laddningar.

    Förvara li-ion batteriet svalt. Undvik exempelvis en varm bil. För en längre lagring bör batteriet förvaras laddat till ca 40 % och så kallt som möjligt. Dock inte så att de fryser.

    Överväg att ta bort batteriet när man ansluter en laddare till datorn. Detta eftersom temperaturen stiger (till ca 45 °C) i batterier, se nedan. (Tänk på att damm och fukt kan tränga in i datorn på vissa modeller när batteriet tas ur.)

    I vissa datorer bör man kalibrera batteriet genom en full urladdning i datorn var 30:e gång. Detta för att datorn ska känna av kapaciteten och inte stänga av i förtid.

    Köp ett så nytillverkat batteri som möjligt eftersom kapaciteten försämras med åldern.


    Kapacitet i förhållande till temperatur- och laddningsnivå:
    Temperatur: 40% Laddning: 100% Laddning:
    0° C 96% efter ett år 94% efter ett år
    25° C 96% efter ett år 80% efter ett år
    40° C 85% efter ett år 65% efter ett år
    60° C 75% efter ett år 60% efter ett år"

    http://www.batteriexperten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=Webbsida&ID=122
     
  11. Merley

    Merley Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Då undrar jag vad som räknas som en laddning i denna bemärkelse, för 300-500 gånger låter väldigt lite med tanke på att man ofta måste ladda den en gång om dagen. Eller?
     
  12. V1King

    V1King Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tyvärr kan jag inte svaret på din fråga, men jag håller med, det låter lite om man tar med one x´ns halvbra batteritid i beräkningen.
    Vad som är bra att veta ivf är att för varje gång du laddar ur ditt Li-ion helt, förkortar du livslängden med x antal procent...
     
  13. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    300-500!!?? Hallå, det går ju inte... Så om ca 1-1 och 1/2 år så måste man lämna in den och byta batteri? Jag laddar varje natt .... Nä, det hoppas jag verkligen inte stämmer.

    *Tapatalk*
     
  14. Merley

    Merley Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vi får hoppas en expert ser denna tråd och ger oss ett vettigt svar. :mad:
     
  15. misewixe

    misewixe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Tror det han menar är att batteriet efter 300-500 laddningscykler börjar tappa sin fulla kapacitet.

    Batteriet kanske bara har 90-80 % kvar av sin fulla kraft efter 500 laddningar.
    Efter 2000 laddningar kanske bara 60-70%...

    Läste någonstans att runt 20% per år så kan man räkna med att förlora i kapacitet...
     
  16. Yockie

    Yockie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min går inte att starta alls nu förutom om man har laddaren i. Då startar den och funkar som vanligt.
    Men batteriet laddas inte ändå.

    Drar jag ut laddaren när den är ingång hänger den sig.
    Var i samband med den senaste uppdateringen 1.29.

    Pratat med HTC support med svaret att jag får gå till återförsäljaren. Tyvärr ingen DOA kvar.

    Någon som har tips innan jag lämnar in den imorrn?
     
  17. misewixe

    misewixe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Provat med en Factory Reset?
     
  18. Yockie

    Yockie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Ja. Från menyn och inställningar stänger den bara av sig. Med powerknapp och volym - händer inget alls...
     
  19. fredolf

    fredolf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hm, brukar det inte finnas en uns av ström när man får nallen, min var stendöd, fick vänta en bra stund innan telefonen indikerade att den ens fick ström och började ladda..