Roota gio?

Diskussion i 'Galaxy Gio' startad av ShutteN, 26 apr 2012.

  1. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fattar allt utom CWM nu, hoppas du inte blir arg, men kan du förklara på svenska EXAKT hur man gör med CWM? Vet att du skrivit det i nästan 2-3 inlägg nu men ändå.. Han som har developat säger att man måste ha en rootat telefon för att installera CWM, man måste ju ha CWM för en root (Cyanogenmod), så hur ska det gå till! Bli inte arg nu! Men snälla, kan du förklara långsamt hur jag ska göra steg för steg med hela installationen, (CWM, cyanogenmod).
     
  2. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Som jag förstod så ska man först roota luren sen ladda ner CWM filen som länkas och Flasha den i recovery och sedan Flasha gb root filen igen. Om du inte lyckas / någon annan hinner före så kanske jag kan hjälpa dig på eftermiddagen när jag kommer hem?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
     
  3. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Jätte gärna, har du Skype eller Steam eller något sånt så vi kan chatta direkt? Kan du berätta hur man gör steg för steg då :)?
     
  4. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  5. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Tjo! Nejdå, jag blir inte arg, litet trött kanske ;-) Men vi tar det i olika steg. Nu kör vi första delen, dvs installera Clockworkmod. Vilket är själva grunden till att du senare skall kunna flasha in olika custom ROMs.

    Du behöver ladda ned tre filer. Först de två som behövs för själva flashningen, programmet Odin och OPS-filen. Dessa hittar du i ett gemensamt arkiv som jag letade fram. Ladda ned det och packa upp i en mapp på skrivbordet. Strunta i att det ligger annat i rar-filen. Det du skall ha i en och samma mapp är Odin_Multi_Downloader_v4.42.exe och GIO_v1.0.ops.
    http://hotfile.com/dl/140235732/ec749d2/GIO_v1.0.opsOdin-v4.42.rar.html

    Ladda sedan ned filen som skall flashas, dvs clockworkmod:
    http://www.mediafire.com/?5fo5urgihipidc1

    Se till att dessa tre filer ligger i samma mapp på skrivbordet.

    Nu till själva flashningen:

    1. Om du har KIES installerat, dvs Samsungs programvara för telefonen. Stäng av detta program! Annars hittar inte Odin telefonen.
    2. Starta Odin. Klicka på "OPS" och välj sedan "GIO_v1.0.ops".
    3. Bocka för rutan "One package" under Option. Klicka sedan på alternativet "One package" under alternativet "Select integrate package" och välj filen: "cwm-5.0.2.7-ext4+rfs-odin.tar.md5"
    4. Stäng av telefonen och starta sedan upp den i "Download-läget", Håll in följande knappar på telefonen: Volume down + Home + Power button. Nu startar telefonen upp i Downloadläget.
    5. Koppla in USB-kabeln mellan datorn och telefonen.
    6. När Odin hittat telefonen trycker du på "Start" under "Execution". Nu flashas telefonen.
    7. När flashningen är klar startat du om telefonen i Recovery-läget genom att hålla in Home + Powerbutton samtidigt. Nu skall telefonen starta om och du skall komma in i det så kallade recoveryläget.
    8. Klart!

    Återkom därefter så skall vi ta resterande delar. :-)

    Tillägg, mig veterligen behövs inte root för att installera CWM. Root handlar om att du ger dig själv och appar möjlighet till administratörsrättigheter till telefonens operativssystem. Men nu flashar du CWM via Odin så det har inget med root att göra.

    När du sedan med hjälp av CWM flashar in diverse sk custom ROMs så har de flesta Root installerar från början så du inte behöver bry dig om detta.
     
    ShutteN gillar detta.
  6. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Nej, eftersom Cyanogen måste flashas via recovery och inte Odin. Men vi återkommer till det när du installerat CWM enligt mitt svar på ett av de andra inlägget du gjort. :)
     
  7. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Visst kan jag ha JonasHendrickxs rom. Och ville jag bara ha en väl fungerande telefon hade jag nog valt den ROMen alternativt en annan, BNC-GIO-v1.0-R2 (Android 2.3.6). Den är också erkänt välfungerande och stabil. Finns här:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1481654

    Men nu gillar jag att experimentera med min telefon och ifall jag installerar en ROM som inte fungerar till 100% så gör det ingenting utan då testar jag en ny ROM, till dess jag hittar en som jag trivs med.

    Skillnaden mellan alla olika ROM som finns kan vara ganska stor. Olika utvecklare väljer att lägga in olika modifieringar som ändrar i minneshanteringen eller annat. Och det är smått omöjligt att rangordna vilka ROMs som är bättre än andra, det är helt enkelt en smaksak som är upp till var och en att testa sig fram till.

    Jag gillar CyanogenMod för att den bland annat under inställningar har en egen flik med en rad inställningar för telefonen som man annars måste installera diverse appar för att ordna på andra ROMs. Sedan tycker jag att den är ganska snabb och stabil.
     
  8. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    På steg 7, när flashingen är klar, ska jag stänga av mobilen sen ta på den på recovery-läget? Och vad ska jag göra på recovery-läget? Ska jag inte gå till vanliga läget direkt från Download läget?
     
    Last edited: 1 maj 2012
  9. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Jag kommer inte exakt ihåg hur det ser ut när flashningen är klar, men jag tror du skall stänga av den och sedan slå på den igen. Att du skall starta om den i recoveryläget beror på att du skall se att allt som gått som det skal och att CWM nu är installerat. I övrigt skall du just nu inte göra någonting alls i det läget.

    När du har CWM installerat så skall vi gå vidare med att ladda hem ex4formatter, senaste CM och senaste patch av CM som alla tre flashas via recovery.
     
  10. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej, men jag är klar med CWM nu. Kan vi gå vidare :)?
     
  11. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Yay! Grattis! Återkommer med instruktioner om CM7..
     
  12. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Då går vi vidare. Vi börjar med att ladda hem de tre filer som nu kommer att behövas:

    1. Ladda hem ext4.formatter via denna länk:
    http://www.mediafire.com/?8p6s9mlpqwowq51

    2. Ladda hem CM7.2
    http://adf.ly/7gd6n
    Eftersom utvecklaren bytt site måste man nu gå igenom en del reklamsiter innan man kan ladda hem romen, men via ovan länk får du hem den. Klicka på ikonen längst upp till höger "Skippa annonsens" så börjar filen laddas hem.

    3. Ladda hem senaste patchen av CM7.2
    http://adf.ly/7qHTZ
    Samma här, eftersom utvecklaren bytt site måste man nu gå igenom en del reklamsiter innan man kan ladda hem romen, men via ovan länk får du hem den. Klicka på ikonen längst upp till höger "Skippa annonsens" så börjar filen laddas hem.

    När alla dessa tre filer är hemladdade, kopiera över dem till rooten på ditt SD-Kort. När detta är klart, starta upp telefonen i recoveryläget.

    Välj nu:
    Select install zip from sd card
    Select choose zip from sd card
    Select ext4formatter
    Select Yes - Install update
    Wait till the Installation is finish

    Select install zip from sd card
    Select choose zip from sd card
    Select "update-cm-7.2.0-20120421-NIGHTLY-gio-AROMA.zip"
    Select Yes - Install update
    Wait till the Installation is finish
    Select reboot system now

    Här startar telefonen upp AROMA-installern där du gör/anpassar installationen. När allt detta är klart startar du om telefonen i recoveryläget igen för att installera patchen/senaste uppdateringen.

    Reboot to Recovery Mode
    Select install zip from sd card
    Select choose zip from sd card
    Select "patch-cm7.2-20120426.2-NIGHTLY-gio.zip"
    Select Yes - Install update
    Wait till the Installation is finish
    Select reboot system now
     
    tcmixx gillar detta.
  13. tcmixx

    tcmixx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hur är batteri tiden och stabiliteten på cm7 för gio?
     
  14. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Tja det beror helt på hur du använder telefonen. :)

    Som alltid när det gäller Android och nyinstallationer av firmware/ROM så börjar man om från början.

    Android ett ett adaptivt system vilket innebär att när du startar telefonen för första gången, eller flashar in en ny ROM, så startar operativsystemet upp allt som går att starta upp. Efter några dagar och några uppladdningar lär sig systemet hur du använder telefonen och slår sedan av de processer som du inte använder. Detta gör att Androidtelefoner alltid drar väldigt mycket batteri under den första veckan/första fyra-fem laddningarna.

    Så efter några dagar så ser du hur länge telefonens batteri räcker utifrån hur du använder telefonen.

    Sedan är det så att dataanvändningen är det som drar mest batteri. Med andra telefoner såsom Samsung Galaxy I och II så drar skärmen väldigt mycket mer ström än vad GIOs skärm gör. Slår du av datauppkopplingen och bara använder telefonen som telefon räcker batteriet ett par dagar, kring 2-4.

    Med datauppkopplingen på beror det sedan helt och hållet på hur många appar du har som synkar data i bakgrunden.

    Men för att göra någon liten jämförelse så tycker jag att denna CM har bra batteritid i jämförelse med andra ROM som jag har testat, utifrån hur jag använder telefonen...
     
    ShutteN och tcmixx gillar detta.
  15. tcmixx

    tcmixx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kanon:) Tack så mycket för installation guiden:D Bara hoppas att dom får igång kamera förhandsvisning på CM9.
     
  16. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Ingen orsak. Men det är inte bara förhandsvisningen på kameran som strular på CM9 just nu. Har kört den till och från och det är alldeles för många buggar i systemet just nu för att jag skall kunna köra den i dagligt bruk, men CM7 fungerar väldigt bra. :)
     
  17. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur disablar man KIES? När jag ska installera clockwordmod tar jag in alla filer o så i odin sen tar in i usbkabeln och tar på Dowload mode, då står det bara Downloading och fryser.
    Det funkar inte ens i vanligt läge med usb kabeln o koppla till datorn, va kan de va för fel? Jag har tagit på usb debugging..
     
  18. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Du får väl upp KIES bland snabbikonerna? Högerklicka i så fall på den och välja att avsluta programmet.

    Gjorde du i den ordning som du skrev ovan? i så fall följer du inte instruktionen. Du skall starta upp telefonen i Download-läget INNAN du sätter i USB kabeln. Det blir stört omöjligt att hjälpa till och felsöka ifall jag inte vet att du gör exakt som jag skrivit i instruktionen.

    När du startat telefonen i download-läget skall det bara stå just Downloading. Därefter skall du, när du kopplat in USBkabeln, i Odin kunna se att det blir grönt i översta rutan till vänster i programmet. Det innebär att Odin hittat telefonen. Men som sagt, Odin gör inte det ifall du fortfarande har KIES på i bakgrunden.

    Edit: Och har du inte stängt av KIES finns det ingen anledning att testa koppla ihop telefonen och köra igång Odin eftersom det inte kommer att fungera.
     
    Last edited: 2 maj 2012
  19. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vadå snabbikoner? Fattar ingenting.. Kan du ta steg för steg igen? De står att man ska aktivera USB debugging, jag har gjort det. Sen när jag tar in usb kabeln i mobilen o datorn så kan den inte ladda ner drivrutinerna.. Kan inte ens komma in i USB läget på normala läget (inte download läget)..
     
  20. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så, allt löste sig :) Flashade Giopro via ODIN.
     
    Last edited: 10 maj 2012