Problem: Gul nyans över hela skärmen och ojämn bakgrundsbelysning

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av fdis, 2 maj 2012.

  1. fdis

    fdis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag undrar bara om ni som har Xperia S också upplever att det är en gul nyans över hela skärmen (när bakgrunden är vit)? Dessutom tycker jag att bakgrundsbelysningen är ojämn på mitt exemplar. Det är lite gråare/gulare på den högra halvan av skärmen samt lite på botten (beroende på hur man håller mobilen). Är det något som ni upplever också?

    Funderar på att lämna tillbaka min Xperia S om det är så på alla Xperior av denna modell. Vill verkligen behålla den men kan inte sluta att tänka på gammal gulnat papper varje gång jag surfar på den.

    Har kontaktat Sonys support men de vet inget om det här problemet. Deras tips var att lämna in det och få ut en ny. Men om det är så på alla finns det ingen mening att göra det.

    Ett par foto: Xperia X10i till vänster och Xperia S till höger på vit A4-papper. Jag tycker att X10:ans vitt stämmer bättre med verkligheten.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Knappar i Gmail-appen: Screenshot vs. foto av Xperia S' skärm (Knapparna ska vara gråa men de ljusgråa tonerna visas som ljusgult på mobilen.)

    [​IMG]
     
    Last edited: 7 maj 2012
  2. Asssor

    Asssor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har du provat att ta ett screenshot och slänga in det i datorn? Tänkte om man kunde se om det var någon färginställning på luren, vet att det ska finnas. Blir bilden på datorn också gulaktig, eller blir den vit?

    *EDIT*
    kom på nu att det var en funktion i CM7 som jag hade till min O2X
     
    Last edited: 2 maj 2012
  3. Megalo

    Megalo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Fick kalla kårar när jag såg bilderna, var tvungen att testa om min har samma "fel", men min var vit, så man kunde pusta ut denna gång.

    Funderar också om det kan va nån inställning, för så gul skärm är verkligen inte okej.
     
  4. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Det är väl skillnaden på lcd och amoled skärm?

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  5. Megalo

    Megalo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ingen av dessa lurar har amoled, så det kan det inte vara.
     
  6. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Det där ser inte normalt ut! Jag upplever skärmen som vit men skulle jag säga att den drar åt något håll så är det snarare blått än gult.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  7. fdis

    fdis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @Assor: Jag har inte gjort några ändringar på skärmen och vad jag vet så har stock Android inga inställningar för att ändra vitbalansen. Då det är samma app och samma hemsida så borde inte färgerna skilja sig åt.

    @Megalo och HenrikJonsson: Skulle ni kunna ta ett foto på era SXS bredvid en datorskärm (med vit bakgrund på båda) och ladda upp den här? En vit pappersark går också bra. Vill bara jämföra lite då man t.o.m. kan uppleva vitt som vitt fast den enda belysningen i rummet är en glödlampa.

    PS. Fotona av min SXS upplevs som dubbelt så gult om jag ser dem på mobilen. Så ni som tycker att det är för gul kan prova och titta på det på datorskärmen. Det är egentligen bara en svag gul nyans.
     
  8. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Kollade själv nyss mot min dataskärm och då märkte jag också skärmen var gulaktig (har aldrig tänkt på det förut) men drar du upp ljustyrkan till 100% så blev skärmen kritvit igen, lustigt.
     
  9. pingo

    pingo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har samma problem och min är på väg in som DOA igen, dessutom har jag en rosa ton på gråa objekt, knappar i Gmail t.ex. .... Har inte haft det på tidigare skärmar utan bara på det två senaste exemplaren som DOA:ts.
     
  10. fdis

    fdis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @Arvid719: Det blir bättre med 100% ljusstyrka men jag läser mycket på kvällen utan övrigt belysning och då funkar fullt ljusstyrka inte i längden.

    @pingo: Var köpte du din SXS? Jag köpte min på Komplett. Om jag DOA min så vill jag ju inte ha en med samma fel tillbaks. Hoppas att det inte är en dålig batch utan bara några enstakar expemplar.
     
  11. MrMör

    MrMör Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag upplever min skärm lite gul-aktig, men bara nedre delen som "snyggt" fade:as ut.. men det syns bara på vitt. Tar jag screenshot syns det inte.

    Har inte stört mig på det hittills så än så länge kommer jag skita i det, men hade den vart lika gul som din så hade jag nog lämnat in den.
     
  12. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Min har ett lätt gulstick, men jag får anstränga mig om jag ska se det. Tycker mest det är vilsamt för ögonen.
     
  13. pingo

    pingo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Fick ut den via Tre...
     
  14. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    De såg inte normalt ut. Reklamera den!

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  15. fdis

    fdis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har skrivit till Komplett.se att jag vill DOA mobilen alternativ häva köpet om det inte går att DOA. Skrev till dem i onsdag (2/5). Har ännu inte hört från dem.

    Under tiden så har jag läst runt lite och funnit att det finns en hel del andra som har samma problem. Groven87 på Prisjakt.nu skriver t.ex. "Det enda jag kan komma på som var mindre bra att skrämen var lite mer gulaktig där det skulle ha varit vitt. " Och i tråden "Xperia S' screen problems" på XDA klagar en del på att vitt är mera "creamy" än vit. Eyados skriver t.ex. "i got replacement to my SXS yesterday, but screen colors for the new SXS is totally different than the old one, the white color is almost yellow, tried to see different pics and videos...the same".

    Det låter inte som ett ovanligt problem så det är verkligen konstigt att Sonys support inte känner till det. Dessutom är en av deras säljande punkter för Xperia S att vitt är vit utan andra färgtoner:

    [​IMG]


    Man tycker att de borde har lite bättre kvalitetskontroll när de kommer med ett sådant påstående. :(
     
  16. borelis

    borelis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja vad säger ni? Min skärm har en något gul nyans och lite värre nertill. Syns bara mot vitt. Är detta "normalt " för våra skärmar? Eller har någon en "bra" skärm, och har den ett stick åt något annat håll?

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  17. Bebben

    Bebben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det är ju ett känt problem med SXS att skärmen har gula fläckar, men att heeela skärmen är gul som din är har jag inte sett innan.

    Fick lämna in min för "gulafläckenproblemet" och får tillbaka den idag eller imorgon.
     
  18. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Det där ser som sagt helt sjukt ut. Jag har testat att hålla min mobil bredvid skärmen på tjejens macbook, min jobbdator och min HP-laptop och i samtliga fall så är Xperia-skärmen mer vit än datorernas skärmar.
     
  19. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    när jag höll xperia s och One X brevid varandra på MM för ett tag sedan så var Xperia S betydligt mindre gultonad

    Kanske är detta deras nya "fix" mot gula fläckar och en annan panel.
     
  20. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Vilken ljusstyrka har du på XSen? Har jag den på 80%+ så är den kritvit men runt 30-50% så är den helt gulaktig.