närvaro-registrering via QR-code?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av gaffaman, 3 maj 2012.

  1. gaffaman

    gaffaman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    jobbar åt en idrottsförening.
    när vi registrerar vilka som är och tränar hos oss, görs detta för hand i en pärm.
    det leder till kaos då vi har ett flertal olika träningslokaler spridda runt i vår kommun.
    och de aktiva åker vissa veckor runt, på de olika anläggningarna.

    jag söker en möjlighet för tränare, ledare och aktiva att kunna logga in via android-telefon.
    givetvis vore det ju drömmen om det funkade med IOS också, men iom att ledningen i klubben har avtal med sponsorer som förser oss med android, är det det som gäller i första hand.

    jag vet att systemen finns till windows, när jag jobbade som väktare hade vi ett sånt system, som byggde på streck(EAN?)-kod.

    men det jag söker är ett system där den aktive har sin kod på ett laminerat medlemskort, och att även ledaren kan ha den aktives QR-code i en pärm.
    vi har rätt många yngre som tränar, och de kan ha svårt med att hålla reda på ett medlemskort.

    någon som vet något bra system, eller som ser en utvecklingsmöjlighet i detta.
    alla idrottsföreningar som har aktiva i ungdomsidrott, verkar ha samma system med manuellt kryssande i pärmar, så det finns nog en stor potential för behov.
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det låter som en bra idé och absolut genomförbart.
    Som utökning kan även RFID användas.

    Central server som registrerar alla incheckningar med datum, Android-app och senare även iOS-app som postar data till servern med id på personen. Webbgränssnitt där man kan logga användare om man inte har appen eller koden tillgänglig.

    Tänk om alla kunde få en QR-kod intatuerad i nacken eller på armen som man kunde använda som identifiering :-)
     
  3. gaffaman

    gaffaman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Som väktare på securitas var man ju van vid att dra streckkoder.
    Troligen använder de liknade system fortfarande, dock har de fått klumpigare terminal att släpa på.

    Skickat från min MB525 via Tapatalk 2
     
  4. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Som en lågbudget-lösning så skulle ni kunna prova att ha ett delat Google Spreadsheet (typ Excel fast i molnet), som behöriga kan redigera. Bättre än fysiska pärmar i alla fall och man kan i efterhand se vem som har ändrat vad om det skulle behövas spårbarhet.
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Om ni har någon i föreningen som kan programmera en dynamisk websida så kanske det går att ta hand om allt lurigt där. Sedan kan QR-koden helt enkelt vara en länk till websidan, inklusive namn och plats eller vad ni nu vill logga.
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Kan man inte trigga nån bat-fil eller liknande på en server när någon scannar en viss länk? Rätt enkelt att fixa login på ett billigt sett om man kan pilla lite!
     
  7. GuiceU

    GuiceU Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ärdet inte så att man bara skulle kunna göra så att du fixar en QR kod som leder till en hemsida därdu kan "registrera" dig lite fort?