Problem: Förbättra Galaxy Nexus

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av nook, 4 maj 2012.

  1. nook

    nook Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej.

    Blev nyligen med Galaxy Nexus. Valde i panik mellan den och One X (min gamla Incredible S gick sönder). Eftersom jag är låst i två år till tre tänkte jag det vore bra med en telefon som man iaf får uppdateringar till.
    Men jag saknar en hel del grejer från Sense och tänkte be om tips på hur man bäst löser det med appar/moddar (är novis på området).

    1) Smart dial. Trodde det var standard nuförtiden men tydligen inte. (Testar exDialer just nu.)
    2) Integrerade facebook-kontakter. Går det ens? Jag är framför allt intresserad av att den ska hämta profilbild till mina telefonkontakter från facebook.
    3) Svensk ordbok. Hallå, är det ett skämt!? Ända sedan T9 kom har varenda mobil jag ägt haft en ordlista. Vet att det finns appar men gillar ICS-tangentbordet i övrigt (saknar iofs piltangenter!).
    Skulle också vilja kunna ha flera ordlistor igång samtidigt, som i Sense så att man inte behöver växla mellan svenska och engelska hela tiden.
    4) Kamerafokus. Bilden är tom skarpare i "sökaren" än den tagna bilden. Har läst om att kameran har förbättrats i 4.0.4, kan det vara fokusen som blivit bättre då?
    Sen tycker jag att det är sjukt irriterande att man inte kan bläddra bland bilder efter att man öppnat tagen bild utan måste trycka på den ytterligare en gång, och då sänks ljusstyrkan (el återgår från full till automatisk gissar jag) vilket gör mig deprimerad.
    5) Ljud av före vibration när man sänker volymen.
    6) Dimmad skärm och inte bara standby när oanvänd.
    7) Kunna ha olika styrka på LED-lampan. Har inte hittat någon app som fixar det så de kanske hänger på hårdvaran. Bra att den är stark men den är oftast för stark.
    8) En bra mail-klient. Den generiska mail-klienten har taskig IMAP-support. Bara vart tionde eller tjugonde mail laddas ner, men jag gillar appen i övrigt.

    Sen var det ju det här med uppdateringarna. Trodde ju förstås att jag skulle få dem så fort de kom ut men så var det ju inte. Samsung verkar ju inte ens kunna säga om det blir någon 4.0.4. Nä då måste man göra om telefonen till yakiniku el liknande och rensa allt. Roota, modda, garanti, vaa? Varför ska det vara så krångligt?
    Men om det finns någon modd som fixar punkterna ovan, får uppdateringar direkt och inte förstör garantin så är det ju klart intressant.

    Tacksam för kommentarer och förslag!
     
  2. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Nu har du köpt en manuell telefon dvs du får pilla i den så mycket du kan och orkar. Börja ned att byta till yakinku eller vad du kallade det. Eller lämna tillbaka telefonen och ta en one x eller s3

    Välkommen till gänget ;-)

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  3. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
  4. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    OT: yakju och takju är olika koreanska risviner. Yakju är genomskinlig, Takju är grumligare.

    Jag är inte hundra på att det är bättre på 4.0.4 med kameran, men det borde vara det. Jag använder bara mobilkameran för att dokumentera och inte för att det är en perfekt kamera. Så har inte funderat på det så mycket...

    Jag håller med dig om problemet med tangentbordet, men för egen del såg jag ingen annan råd än att köpa ett annat. Swiftkey är vad du vill ha. Inte gratis och ser tyvärr rätt fult ut, men det finns inget bättre tangentbord för pekskärmar.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  5. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jag körde K9 innan jag gick över helt till GMail. Bra IMAP support.
     
  6. nxs

    nxs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Testa att lägga in CM9. Fixar nästan alla av de sakerna du radat upp.
     
  7. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Hej!

    Haxsync löser detta problemet.
     
    Trident gillar detta.
  8. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Hej

    1. Byt dialer, eller till AOKP

    2. Nej, byt till AOKP

    3. Byt tangentbord, förslagsvis Swiftkey

    4. Byt mobil. Kameran är inte världsklass. Autofokus kanske är bättre i 4.0.4, vet inte, men den är inte jättesnabb

    5. Rom-specifikt, vänj dig om. Byter du till AOKP kan du lägga in snabbknappar i notfikationsfältet eller power-menyn till det du vill (silent/vibration/silent-vibration)

    6. Förstår inte vad du menar. Skärmen dimmas ned ~10s innan den stängs av. Gåra att justera i AOKP.

    7. Ingen aning om det går

    8. K9

    Garantin försvinner enligt Samsung själva inte av att du byter mjukvara. Har sett flera personer som mailat direkt till Samsung och fått samma svar - de bryr sig inte. Maila själv om du vill ha svart på vitt.

    Samsung har flera olika builds av Yakju, som är den officiella-direkt från Google-builden. Du byter med lätthet när du låst upp.

    AOKP är en rom med många features, som såklart kan bytas ut till vilken rom du vill. Men för att komma åt allting du vill ändra krävs att du gör just det - byter rom, till tex CM9 eller AOKP.

    Upplåsning rekommenderas också av mig och nästan alla här på forumet. Det är ingen generisk svennemobil du köpt... :) rekommenderar den aldrig till folk som inte vill grotta i det tekniska, till det finns HTC eller Galaxy SX
     
    Last edited: 4 maj 2012
  9. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Fb appen synkar väl till kontakter? Inställningar>synkronisering.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  10. Kiane

    Kiane Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Fungerar inte med vanilla ICS iaf..
     
  11. dobber81

    dobber81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Svaret stavas CM9 eller AOKP.

    Jag har alltid kört CM på mina lurar från Nexus One och framåt. Testat massor med andra rommar, men faller alltid tillbaka till CM efter en kortare tid. AOKP är helt klart intressant och i mina ögon i klass med CM9. Dock har jag även denna gång fallit tillbaka i gamla spår och trivs bäst med CM9 och dess funktioner.
     
  12. fireon

    fireon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    1 370
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Håller med om att du ska roota! Släng in AOKP på den så är det mesta löst!
    Swiftkey som tangentbord!
     
  13. nook

    nook Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar!

    Låter som att det blir läge att installera AOKP. Av vad jag har läst verkar den ha fler funktioner och vara med stabil än CM9. Någon som inte håller med?

    Lite surt bara eftersom jag tog just Nexusen för att få snabba uppdateringar men om jag nu ändå tvingas installera ny rom kunde jag kanske lika gärna väntat på S3:an. Well, så är det väl jämt med mobiler, lurar alltid en fetare lur runt hörnet.

    Har vanliga mail-klienten i AOKP (inte Gmail) samma problem med synkning av gamla mail alltså?



    När jag ändå är igång här, någon som kan rekommendera något bra skal som inte är för tjockt, samt skärmskydd som inte är för trögt?
     
  14. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Smaken är som baken, men många (inkl. jag själv) föredrar AOKP framför CM9. Testa. Det tar ju ~5 passiva minuter att installera och kolla runt i. Så länge man skiter i att ställa in allting och återställa appar ligger en flash ett par knapptryck bort.

    Nu kör jag faktiskt LiquidSmooth som med all säkerhet bygger helt på AOKP, men bidrar med ytterligare funktionallitet. Mycket härlig enligt mig och helt utan de radio drops jag fått med AOKP, oavsett kernel (ja, det är underligt, jag vet).

    Ingen annan telefon har sådant utvecklarstöd som Nexus, så det är absolut inget dåligt köp. Skulle nog än idag köpt GN framför S3 faktiskt, trots att jag haft den sedan release :)

    Kör POP på ett par konton i mailklienten utan problem, inte IMAP (säkrast så).
     
  15. RaazZz

    RaazZz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER


    Jag har ett: Rearth Ringke slim case och är riktigt nöjd! fick också med ett skärmskydd i paketet. Asgött! :D Rekommenderas starkt