Fråga: roota S3 från linux

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av vulfgar, 4 aug 2012.

1. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Har sökt i forumet men inte hittat något om det går att roota S3 från linux. Frågan har ställts i en annan tråd för ett par veckor sedan men inte fått svar. Är det någon som vet och kan svara? :)

Funderar nämligen starkt på att byta till en S3a, men att kunna roota från linux är en förutsättning för min del.

2. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    testat denna?

Edit: Det kan förstås vara svårt att testa något när du inte har devicen ännu. Men länken borde fungera i varje fall.

Last edited: 4 aug 2012
    gosa och vulfgar gillar detta.
  3. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Det där känns bekant... det var nog jag det (eller skulle kunna varit)

För allt snack om att man minsann bör använda sig samlingstrådar hit och samlingstrådar dit börjar det kännas mer och mer som en stor hög med - ber känsliga läsare om ursäkt - bullsh*t. Har två eller tre frågor till "pending" i olika samlingstrådar, frågor som fått svar i nyare "separata" dedikerade trådar...

4. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Orkar man inte vänta eller vill ha ett eventuellt snabbare svar så finns möjligheten att söka på Google.

5. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Goggla är bra, men anledningen till att man frågar i forumet är att det känns som om svaren här borde vara beprövade och seriösa. Dessutom är ju ett forum till för att hjälpa varann så jag ser inte riktigt problemet med att fråga här. ;)

Tack för länken, ser ju lovande ut! :)

gosa gillar detta.
  6. treuse

treuse Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Heimdall (utför samma funktion som Odin) finns till Linux, och resten är ju givet :)

vulfgar och gosa gillar detta.
  7. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Det handlar inte om att "inte orka vänta på svar", men det ligger lite i samlingstrådarnas natur att det som postats en dag kan ligga tre sidor tillbaka dagen efter- ibland för att det glider "off topic" och ibland för att väldigt många har frågor att ställa - och ju längre "tillbaka" en fråga ligger desto mindre chans att någon verkligen läser den. Oftast är det väl ändå så att man går tillbaka i en tråd/söker i ett forum för att man söker svar, gamla frågor brukar däremot ha en tendens att bli bortglömda.

Samlingstrådar är bra när de samlar fakta, däremot är är de enligt min - högst personliga åsikt nästintill värdelösa att ställa frågor i (pga ovanstående).

Lite därför det också alltid kommer finnas - hela tiden - nya trådar om exakt samma problem i ett forum. Bland de 10 svaren i en sån tråd där 9 stycken ger trådskaparen skit för att han/hon inte sökt tillräckligt är det alltid nån som har tålamod att peka trådskaparen i rätt riktning...

Jag säger inte att jag gillar att det är så det blir, men jag börjar bli alldeles för gammal och trött (eller klok, vad vet jag?) för att orka kämpa mot strömmen. Med andra ord - ser jag att en sak funkar bättre än en annan mer rekommenderad väg att gå så kommer det alltid att vara det som ger resultat som blir vad jag väljer.

Last edited: 5 aug 2012
    vulfgar gillar detta.
  8. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Håller med fullständigt. Sen är ju frågan hur länge man ska vänta, frågan i samlingstråden ställdes första gången av gosa den 11 juli och sen upprepade jag den igen den 24 juli. Inget svar på något av dessa inlägg, men däremot en hel del andra svar och frågor i tråden.
    OBS, detta är inget klagomål på något sätt, vill bara visa att det verkligen är som gosa skriver, samlingstrådar är i regel inte optimala för frågor. :)
    Samma här! :cool:

Hur som helst, stort tack för bägge tipsen! :D Är nu ordentligt köpsugen... :P

Edit: Har kollat upp mer ang Heimdall. Tydligen är det strul med senaste versionen 1.3.2 så den som rekommenderas är 1.3.1 och den kan hämtas härifrån http://www.glassechidna.com.au/products/heimdall/ man måste installera binären, men det finns också en grafisk frontend, filerna är packade i en .deb-fil vilket passar mej utmärkt eftersom jag kör ubuntu, men källkoden finns också.

Jag testade att installera, först binären och sen frontend och det verkar funka så långt. Bara själva luren som fattas... :P

Last edited: 5 aug 2012
  9. danielholm

danielholm Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej vulfgar, det var minsann länge sedan!

Jag rootade min igenom heimdall och det funkade bra - efter att jag fann att man vara tvungen att lägga till en extra parameter för att enheten inte skulle starta om, för då återställdes recoveryn man precis lade in.

–no-reboot

Man behövde dessutom dra ut batteriet direkt efter flashningen, och sedan sätta i det igen när man skulle in i recovery.

Dock känner jag mig väldigt bekväm med stock ROM, så de lär dröja lite innan jag lägger in något annat - troligtvis när CM10 är stabilt.

EDIT: Märkte nu att man kunde köra heimdall-kommandot, men istället för att dra ut batteriet med detsamma, så kunde man boota direkt in i ClockworkRecovery när den blå laddningsbaren var full. (VolUp, power, och home samtidigt.)

Last edited: 6 aug 2012
    vulfgar gillar detta.
  10. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Hej! Härligt att träffa på gamla forumbekanta! :)
    Låter betryggande att du testat detta, känns alltid bättre när man får bekräftat att en metod funkar från någon som man känner till. :cool:

11. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Sådär, då har jag fått min S3a. :D. Håller på att joxa med heimdall nu...

12. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info: