tips till en som vill börja programmera för android?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av alioooop, 22 jan 2010.

1. alioooop

alioooop Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

hej :)
    jag började programmera i ettan i gymnasiet och läste tre kurser under mina tre år och nu går jag andra året datateknik så har programmerat i snart 5 år :) nu när jag skaffat min första androidmobil (htc hero) så blev jag som sugen på att göra lite apps själv :D

har någon något tips på vars jag ska börja? några bra nybörjar böcker? hemsidor?

vilken version av android borde jag kolla mest på? kanske bästa att satsa på 2.0/2.1 eftersom att det troligtvis kommer en sådan uppdatering till hjälten :)

några andra tips?

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Börja på Android Developers. Bra instruktioner om hur man sätter upp sin dev miljö med Eclipse, documentation och exempel.

Klart man kan snegla på 2.0+, men eftersom du har en Hero så är det ju roligare om du börjar med det som finns i 1.5 så att du kan köra det du skriver på din egen mobil. Eftersom det finns så många 1.5 mobiler på marknaden så är det ju dessutom bra om ens appar fungerar på dem. Om det nu inte är något du vill göra som inte fungerar dvs.

3. alioooop

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

joo det är ju sant men ska resa bort snart ett tag och om man går efter rykterna så kommer en uppdatering kring mitten av feb :) dvs ungefär när jag kommer hem :) så kanske värt att se om det r sant eller inte och isf vilken version som hero kommer få :)

men samtidigt så är det ju som du säger, vill jag få ut applikationen på marknaden så är det ju bra om det funkar för många telefoner :)

visst är android bakåtkompatibelt? :)

men efter att jag satt upp miljön, finns det något annat bra ställe jag kan kolla för att få bra komma igång steg? :)

4. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Går själv i ettan på gymnasiet nu faktiskt har inte läst en enda kurs eller nått. Men eftersom du redan verkar ha en del erfarenhet så är det bara att ta ner SDK:t och eclipse och börjar laborera, java och Android är inte särskilt svårt, tycker jag i alla fall.

Vad som kan vara lite klurigt till en början om man är van vid .NET t.ex. är ju att bygga användargränssnitt. Jag var själv van vid att bara dra ut kontrollerna på min form(C#). Men när man kom till Android så var det xml som gällde, allt skulle deklareras där.

Själv läste jag de första 40 sidorna i en bok (Pragmatic Bookshelf Hello Android) men tröttnade så klart på den när jag hade fått lite basic kunskaper om hur man byggde gränssnitt då. Sen var det bara att börja och laborera lite, vid problem så vände jag mig till Google, finns inte mycket som inte kan lösas med lite sökande.;)

Nu finns min första app på Market, (mVideoPlayer) som du säker känner igen sen yxflash tråden och har ca 15 000 användare idag.

Lycka till, vänd dig bara hit till forumet om du stöter på några problem, vi hjälper gärna till.

Och så klart, måste ju nämna att du ska kolla in lite på Android officiella dev sida. Där kan du lära dig en hel del, även om jag tyckte det var lite rörigt i början.

http://developer.android.com

Jag rekommenderar dig att komma på den bra app ide, då har du något som driver dig framåt och du kommer lära dig en massa på vägen. Dyk inte ner i en massa böcker, det blir man bara trött av. :P

Last edited: 22 jan 2010
  5. sniff

sniff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

http://www.anddev.org har väl en del att läsa också, fast det är ju ett forum så du får kanske söka för att hitta specifika saker.

angående versioner så skulle jag väl säga att du kan kolla om det finns funktionalitet i de senare versionerna som du faktiskt behöver eller vill ha innan du bestämmer vilken version som ska vara den lägsta som folk kan använda för att köra appen...

6. alioooop

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

tack så hemskt mkt för informationen :D joo jag har din app och använder den flitigt ;)

ska ta tag i det här strax efter resan men ville som känna mig lite förberedd på vad jag ska ge mig in på :) ska försöka få igång sdk:n nu i helgen eller början på nästa vecka iaf så får vi se vad jag hinner :D

ska börja fundera på en bra applikations idé också :)

7. alioooop

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

okej ska kolla där :)

8. alioooop

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

har läst java, c++/c#, asp .net, python, php/html/css/lite javascript och lite annat så borde inte vara allt för svårt att lära sig detta :)

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Ja, du kan skriva din app/widget så att den fungerar på alla versioner av Android, men givetvis smäller det om du försöker använda 2.0 funk i en 1.5 telefon.

10. alioooop

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

okej :) tänkte om dom kanske ändrat några funktioner från den gamla apit i det nya :)

11. agneos

agneos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag skulle bara vilja låna tråden och fråga om det finns java böcker på svenska? nybörjare böcker om java JME

12. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Ja, de finns. Sök på java på tex adlibris.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

13. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Särskilt inte eftersom du skriver Android-appar i Java ;) och eftersom du läser datateknik borde du använt eclipse förut