Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Beror på hur du laddar ner. Använder du webbläsaren så ligger allt iDownload på det interna minneskortet.

    Taptaked from Stockholm, Sweden.
     
  2. m3rso

    m3rso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S8+
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Jag laddar hem den genom chrome appen. För när jag öppnar user wiki genom tasker så öppnas chrome och jag blir länkad till tasker.wikidot.com och väljer du helt enkelt en task och tar download.

    Ett annat problem jag har är att tasker "stänger" av mitt wifi. Själva wifi är på i notification baren. Men jag kan inte surfa. Nån som har samma problem? Jag har en task som sätter på mitt wifi när jag kommer hem.

    Hittade denna så hoppas detta var det som va problemet.


    http://www.youtube.com/watch?v=FVxxsjZKUcY

    Det hjälpte inte det heller. Nån som har nåt annat tips?
     
    Last edited: 19 okt 2013
  3. RATiNG

    RATiNG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hej.

    Sitter med ett litet problem som jag inte lyckas lösa. Jag har en Profil med tillhörande Tasks som slår på mitt wifi när jag kommer hem med hjälp av Cell Near. När jag lämnar hemmet så stänger den av wifi när jag lämnar Cell Near. Inga problem där.

    Nu vill jag självklart utöka detta. När jag kommer hem och ansluter till mitt nät så hälsas jag välkommen av en röst som även berättar vilken temperatur det är hemma samt lite andra trevliga informativa saker :) Även lampan i hallen tänds som släcks efter några min. Det funkar också bra.

    Problemet är dock om jag tappar kontakt med mitt nätverk... då ska den rabbla allt igen och tända och släcka lampan. Det kan bli lite halvjobbigt att höra samma visa om och om igen.

    Så min fråga är hur jag lyckas få den att inte köra Task:en igen precis efter att wifi gått ner. Det bästa vore om den kunde spara ett värde i en variable i ca 20min och hinner den få tillbaka wifi innan dom 20min så säger den inget igen. Skulle det dock gått mer än 20min så kör den samma procedur igen.

    Jag har försökt med detta:
    Profilen "Wifi Välkommen Hem" som känner av när jag är ansluten till mitt nät.
    Den går till en task som sätter en Variable Set till %HEMMA - 1
    Sen Säger den det den ska och tänder lampan.

    Sen har jag en Add Exit Task
    Variable Clear %HEMMA
    Wait 20min
    WiFi Set Off if %HEMMA !~ 1

    Jag vet inte ens om jag tänker rätt. Jag tror jag tänker rätt men att jag inte använder rätt metod :)

    Så någon vänlig själv som tror sig kunna ge mig en hjälpande hand?

    // Rating
     
  4. m3rso

    m3rso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S8+
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Jag skulle behöva hjälp med en task. Jag vill att när spotify är på så sätter den på bluetooth. Och när spotify är av så stänger den av bluetooth. Det har jag lyckats med. Men problemet är så fort jag låser skärmen eller går till menyn så stängs bluetoothen av.

    Spotify set Variabel ~ 1 exit task Spotify set Variabel ~ 0

    %Spotify matches 1 = Bluetooth is on

    Så har jag det nu och får det att funka bara när själva appen spotify är på. Tänker jag helt fel?
     
  5. benderoid

    benderoid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    stock
    Info:
    root, twrp
    Telefon 2:
    Xperia Z3 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z
    Info:
    root
    Platta:
    Nexus 7 (2013) LTE
    Info:
    root, twrp
    Varför inte sätta "cool down time" på profilen?

    Långklicka på profilen och tryck på "preferences" knappen (den till vänster om "...")

    Den hindrar att det körs om innom en viss tid, har för mig att det går att ställa hur många gånger den körs också.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  6. RATiNG

    RATiNG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Det funkar tyvärr inte riktigt som jag vill. Ställer jag in den på en cooldown på 20min så finns det som sagt fortfarande en chans att den startar igen om 21min efter det :/ Samt att cooldown:en nollställs efter en omstart av mobilen.
     
  7. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Jag har satt upp en notification task. Jag har dok märkt då min app jag kollar efter visar upp flera rader och när appen notifierar igen så triggas inte min task.
     
  8. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Problem med en simpel grej.
    Jag vill att tasker skall öppna och visa en webbsida på morgonen. Så när jag låser upp telefonen på morgonen efter en god natts sömn skall denna sida visas. Men det funkar inte.

    Har valt att denna task skall vara aktiv på vardagar mellan 5 och 8 på morgonen. Den blir aktiv, men öppnar inte sidan.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  9. RATiNG

    RATiNG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Skapa en Profil med Event/Display Unlocked
    Lägg till en Task med Load App och välj t.ex Chrome.
    På raden Data skriver du sen in webbsidan som du vill att den ska öppna när du låser upp skärmlåset.

    Klart!
     
  10. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Fattar fan inte varför det inte lyckats.

    Vad jag är ute efter:

    Jag kollar alltid på antingen NHL eller någon film/tv-serie när jag ska lägga mig. Så antingen är appen NHL Gamecenter igång eller Plex. Jag somnar ju förr eller senare och vill kunna sätta som en timer, precis som finns på vilken TV somhelst. Sleep timer.

    Att efter si och så många timmar eller minuter så släcker skärmen ner, även fast en film spelas eller annat. Har försökt både med state och display off och kill app. Vaknar likförbannat varje dag med att telefonen står på och visar något.

    A little help?
     
  11. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Vill du bara släcka skärmen, trots att den fortsätter spela i bakgrunden, eller vill du pausa också? Det senare blir nog svårt men det första borde vara ganska enkelt.

    Långtryck på en hemskärm och lägg till widgeten Task Timer. Ange vilken tid du vill ha (välj inte reapeat*) och sedan Display - System Lock som action. Detta kräver att du har aktiverat Tasker som Device Administrator under Settings - Security i telefoninställningarna. Observera att detta gör att Tasker inte kommer att kunna avinstalleras förrän man inaktiverar det igen.

    När du vill starta timern trycker du helt enkelt på den på hemskärmen. När tiden går ut kommer skärmen att stängas av.

    * När jag testade valde jag 5 sek och repeat vilket medförde att att skärmen stängde av sig var femte sekund. Jag höll nästan på att låsa mig ute från min egen telefon så var försiktig :)
     
    Marooned gillar detta.
  12. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Nej inte att det ska fortsätta spela.

    Du vet på TVn har du väl använt sleeptimer? Du sätter TVn på att den ska stängas av om 120min t ex.

    Precis så fast på telefonen och inte att den behöver stänga av, stänga av. Utan bara stänga av/ner den app som är igång.

    Därför jag tänker kill app? Eller?
     
  13. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag antar att du använder contexten Application? Problemet med den är att profilen endast är aktiv om appen är i förgrunden. Det enda sätt som jag för tillfället kommer på är att kolla på notifikationen, dvs när den visas och inte visas. Det går att kolla när en notifikation skapas med hjälp av Event - UI -Notification men jag tror inte det går att se när den försvinner. Det kan man däremot göra om man använder appen AutoNotification (tror betan krävs fortfarande för det) men det kräver också Android 4.3 eller senare. Man kan då låta AutoNotification läsa alla notifikationer från Spotify. När Spotify skapar en notifikation slår man på bluetooth och när Spotify tar bort sin notifikation (dvs slutar spela), stänger man av bluetooth.

    Dock försvinner väl notifikationen när man öppnar Spotify och kör det i förgrunden? Det kan skapa ett problem, men det går att jobba sig runt om man vill.

    Men som sagt: med Android 4.3+ och AutoNotification (eventuellt fortfarande betan) BÖR det går att lösa men jag är inte säker.
     
    m3rso och Marooned gillar detta.
  14. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Så du vill döda appen och stänga av skärmen? Det blir nog på ungefär samma sätt med timern osv, men du måste använda Kill App, vilket du säger att du redan har provat. Anledningen varför det inte funkar är för att Android är gjort så att man som användare inte ska eller kan döda appar hur som helst eftersom det stör systemet. Tror det har varit så sedan 2.2 eller 2.3..? Om du har root kan du prova att bocka i "Use root" i Kill App, men det är tveksamt om det funkar ändå.

    I värsta fall kan du (om du har root) simulera tryck på skärmen eller knappar. Stängs filmen av om du trycker på tillbakaknappen? I så fall kan du prova med Input - Button. För att simulera tryck på skärmen tror jag man måste använda sig av shellkommandon, men just vilka kommandon som krävs vet jag inte.

    Alla dessa lösningar är nog ganska osäkra dock och ska nog betraktas som fullösningar. Var man ska trycka på skärmen kan ju t.ex. vara beroende av telefonens orientering, dvs om den ligger på sidan eller står upp osv. Dessutom ska man aldrig leka med root i onödan eftersom det lätt kan uppstå problem om något skiter sig.
     
    Marooned gillar detta.
  15. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Hmm. Har inte root för engångsskull. Men döda appen är inte så viktigt egentligen, bara att skärmen släcks. Det är ju video som spelas så det funkar inte i bakgrunden så att säga om skärmen släcks.
     
  16. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Nej, det är nog inte värt att roota för något sådant. Särskilt med tanke på att det kanske inte ens funkar. Men om du nöjer dig med att skärmen stängs av, borde det som jag skrev tidigare funka. Kom ihåg att inte använda repeat och sätt timern till något ganska högt medan du testar så att du inte stänger dig ute :-)

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
     
  17. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Nae, eller rootar alltid annars men Sony har inte fixat buggen än med att låsa upp bootloadern så väntat.

    Yeah, ska testa. Tack för hjälpen.
     
  18. m3rso

    m3rso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S8+
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Okej stort tack för du tog dig tiden. Ska testa detta imorgon. Jag har löst det på ett annat sätt nu. Men det funkat lite sådär. Bluetoothen går på hela tiden. Men ska testa det du skrev

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
     
  19. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Hur har du löst det nu? Det kanske är en bättre lösning än min som går att jobba vidare på? Funkar det lite brukar det ju gå att funka helt :)
     
  20. m3rso

    m3rso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S8+
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Nja inte riktigt :) ska testa ditt förslag imorn och se hur det funkar

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk