Rekommenderad firmware och eller kernel? (skillnad?)

Discussion in 'Galaxy Spica i5700' started by emil.s, Jul 5, 2010.

1. emil.s

emil.s Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har sett att man kan ladda ner seperata kärnor som kan köras med Samsungs original-firmware, men även att det finns hela firmwares att ladda ner.

Är inte riktigt hemma när det gäller smarta mobiler än, men en firmware i det här fallet, är det jämmförbart med en klon på t.ex / i Linux eller C: i Win
    Så att man får boot-manager, kärna, filsystem och hela paketet på en gång?

Men att byta kärna är precis som att byta kärna på vilket Linuxsystem som hellst?

Finns det då någon kärna som enligt er är "bättre" än standardvarianten?

2. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Man byter kernel för att så root access, som i linux/unix har jag förstått (använder bara Win själv). Då får du fullständiga rättigheter till telefonen och kan installera, avinstallera och ändra saker som du annars inte kan på en orginal version.

Jag har ingen aning om hur det är att byta kärna på ett linuxsystem så det kan jag inte svara på. Men gör man fel när man rootar så kan man riskera att få det rätt meckit och i värsta fall göra telefonen oanvändbar.

Bättre är ju förstås en smaksak. Men om man vill veta att man har fullständiga rättigheter till telefonen och att man kan/eller har tagit bort program som man inte vill ha så är det bättre än standardvarianten. Man kan också installera DVM ARM11 optimizer och/eller JIT för att öka prestandan på telefonen.

Root:
    http://forum.samdroid.net/f28/spica...sd-busybox-wifi-tether-etc-04-15-2010-en-624/
    eller:
    http://forum.samdroid.net/f9/lk2-06-beta4-original-firmwares-root-etc-10-06-2010-a-1193/

SamdroidMod Kitchen (välj vad du vill ha):
    http://forum.samdroid.net/f28/samdroidmod-kitchen-v1-x-x-all-one-en-939/

3. emil.s

emil.s Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Läst på lite, och det verkar som att JIT inte är riktigt stabilt än, men att det tydligen ger en rejäl prestandauppgradering att optimera dalvik mot arkitekturen.

Kör idag original JCF firmwaren.

Vad är enklaste vägen om jag bara vill ha in en optimerad DVM?
    Vill gärna behålla svenskt språk också. (antar att de flesta 3e parts firmwares är på engelska?)

EDIT:
    På en annan mobil (också spica), så skulle jag villja ha in både en optimerad DVM och App2SD, och root (men det följer nog med ovanstående på köpet?), och där är det bara engelska som gäller.

Vad ska man lägga in för att fixa det?

Last edited: Jul 6, 2010
  4. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu är jag inte helt säker på men jag tror att du behöver flasha in en senare firmware, det finns dem med svenska också så länge det är en europeisk version. Lättaste sättet att få optimerad DVM är att roota så du får recovery och sedan installera den genom denna.

Du kan titta igenom post nr 42 i detta inlägg står det lite steg för steg:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=8701&page=3

Jag skulle nog ta och installera SamdroidMod genom kitchen.

5. Mist

Mist Adult Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Ehm, jag kan inget om Linux, men LeshaK's kernel är mycket bättre än standard, flasha in den så får du recovery och kan hålla på med olika ROM's och MOD's utan att vara rädd för att förstöra mobilen. Bara du inte lägger in en egen bootlogo, då hjälper inte ens det.

LeshaK's kernel 2.02

6. emil.s

emil.s Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Intressant!

Så kärnan hör alltså inte ihop med firmwaresen?

Då måste kärnan och övriga systemet ligga på skilda platser på telefonens minne?

7. emil.s

emil.s Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, fick svar i andra tråden.

Går det föresten att komma åt skalet (körs bash?) i luren utifrån?
    Vore ju en stor fördel om man kunde kika lite på grejerna inifrån...

Hur som hellst, om man ska ha in "SamdroidMod" så står det ju att man lär ha "LK2.02 + update".

Antar att det är t.ex den här:
    http://forum.samdroid.net/f28/spica...sd-busybox-wifi-tether-etc-04-15-2010-en-624/
    Bara att följa "How to install LK2.xx"? Eller något annat att tänka på?

Ibland står det ju att man ska ta ur SIM osv. När ska man göra det?

EDIT:
    Läser här om "LK2.06.beta4".
    På slutet står det bland annat:
    Vad är det i "Base package"t som görs med kitchen? (om man ska lägga till typ optimerad DVM så ska man ju inte heller ha det).
    För 2. Är det programmen under "Android OS standart components" som syftas på då?
    Hur får man då in t.ex standardgalleriet om man nu vill ha det?

EDIT2:
    Fått in kärna och ROM nu. :)

Last edited: Jul 8, 2010