Frågor och svar om piratladdare (ciggplugg/eluttag)

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av NiklasO, 20 jul 2010.

  1. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 339
    Mottagna gillanden:
    1 640
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det finns en fråga (eller problem) som är ständigt återkommande i denna forumdel.

    Frågorna rör laddare som inte är HTC-original.
    Detta rör både cigarettpluggsladdare och laddare man sätter i el-uttaget.
    Frågan brukar handla om att laddaren laddar långsamt eller att man till och med tappar procent på batteriet även när laddaren är ansluten.

    För att din mobil skall ladda samtidigt som du använder mobilen (GPS m.m.) så krävs det att laddaren är rätt kopplad. Är den felkopplad så tror mobilen att den är ansluten till en dator. USB2-standarden tillåter bara ett uttag på 500mA från USB-portarna. Detta innebär att om mobilen "tror" att den är ansluten till en dator så kommer den inte att försöka dra mer än 500mA. Detta för att inte riskera eventuella skador på datorn. Det går bra att ladda så länge mobilen inte används hårt samtidigt. Det tar bara lite längre tid.

    • Hur vet jag om min laddare är rätt kopplad?
      Anslut laddaren, gå till Inställningar -> Om telefonen -> Batteri.
      Där står det Laddar (USB) eller Laddar (AC).

    • Det står "Laddar (USB)". Min laddare ska klara av att ge 1A,2A,3A (osv).
      Varför laddar min mobil långsamt eller inte alls?

      Anledningen till detta är att dataledarna i kabeln eller i laddaren inte är ihopkopplade med varandra. Mobilen kommer aldrig försöka att ta mer än 500mA från din laddare. Det spelar alltså ingen roll om din laddare ger 1A eller 10A.

    • Jag använder usb-kabeln som jag fick med mobilen till min piratladdare men det står ändå USB. Varför?
      Kabeln som du får med i lådan till din mobil är inte korskopplad för att den skall gå att använda för dataöverföring. Sammankopplingen är gjort inuti laddaren.

    • Jag har en/funderar på att köpa en "HTC CC C200 MicroUSB Car Charger". Hur är den kopplad?
      CC C200 levereras med en USB-kabel där korsningen är gjord både i kabeln och i själva pluggen. Kabeln går allså inte att använda för dataöverföring. Den går dock att använda tillsammans med valfri piratladdare på minst 1A. Detta ger då AC-laddning. Eftersom att korsningen också är gjord i själva pluggen så kan den användas med valfri usb-kabel för AC-laddning.

    • Hur får jag mobilen att förstå att den kan ta mer än 500mA?
      Lösning 1 (dyrast):
      Köp HTC original för din modell.

      Lösning 2 (billigt, bäst men svårast), modifiera din laddare:
      Öppna din laddare och se till att koppla ihop mittenpinnarna i USB-kontakten. Lödning är att föredra.
      Då kan du ladda din mobil med valfri USB-kabel. Mobilen kommer att känna av att dataledarna är korsade och den kommer att ta den ström den behöver för att ladda samtidigt som du använder mobilen hårt (GPS m.m.).

      Lösning 3 (billigt och enklast), modifiera en kabel:
      Köp eller använd en existerande usb-kabel. Skala av ytterhöljet, klipp och koppla ihop dataledarna som går UPP TILL telefonen. Om kabeln följer standarden så skall du koppla ihop vit och grön kabel. OBS: Använd ALDRIG denna kabel tillsammans med en dator. Den kan du endast använda för laddning och ej för dataöverföring. Om du ansluter kabeln till en dator så kan du eventuellt skada USB-porten eller i värsta fall, moderkortet.

      OBS: Innan du modifierar något, se till att din piratladdare klarar av att ge minst 1A.
      HTC's egna laddare som du får med till din telefon ger 5V 1A vilket gör att jag förutsätter att
      1A skall räcka gott. Om du har något annat märke, kolla vad din originaladapter ger ut. Du behöver minst samma. Helst mer.



    Fler frågor så bygger jag på FAQn.

    Modifiering enligt denna FAQ sker förstås på egen risk.
     
    Last edited: 10 jan 2014
  2. pilang

    pilang Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: 20 jul 2010
  3. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 339
    Mottagna gillanden:
    1 640
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Tack för det. :)
     
  4. JeppeJ

    JeppeJ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har en liten fråga gällande laddare som jag hoppas nån kan hjälpa mig med:
    Jag köpte nyligen en docka/ställ till min Desire (http://shop.brando.com/htc-desire-2nd-battery-usb-cradle_p4553c199d5.html). Dockan har två mini-usb-ingångar; en där laddaren kopplas in (5V, 1A) och en för koppling mot dator. Problemet är att trots att laddaren ska ge full styrka så blir det bara USB-laddning enligt telefonen. Verkar alltså som det är fel på den där korskopplingen som ni nämner här. Jag försökte då avhälpa detta genom att använda original HTC-laddaren men en egenköpt USB-minikabel (alltså HTC-laddare till egen USB-kabel till Docka), men detta gav samma resultat: "Laddning (USB)".

    Nån med tips på vad som är fel och hur detta kan fixas? :ehm:
     
  5. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 339
    Mottagna gillanden:
    1 640
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag misstänker att kopplingen måste göras inuti bordsladdaren.
    Det är troligen så att kopplingen inte går vidare inuti dockan.
    De har alltså valt att bara koppla + och - vidare..

    Edit: jag kom på.. går dockan att använda för dataöverföring? Om det är så, ja, då borde det fungera. Hmm.
    Har dockan två portar där bara ena är till för laddning så är det troligen som jag skrev tidigare.
     
    Last edited: 22 jul 2010
  6. JeppeJ

    JeppeJ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Japp, dockan funkar för dataöverföring. Den har som sagt två ingångar, en för AC och en för USB-data. Förstår inte heller varför det inte funkar...
     
  7. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 339
    Mottagna gillanden:
    1 640
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Då är det inte så konstigt. Dataledarna går till ena usbuttaget och strömledarna till det andra.
     
  8. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Samma struktur på min laddare från Ebay. Men där verkar det som det ligger i laddarens
    transformator (svarta pluggen). För om jag ansluter den avsett till vilken av de
    2 usb-portarna så blir det USB-laddning. Men om jag istället tar fram orignal laddaren
    från HTC och ansluter i AC-usbporten så blir det AC och självklart blir det USB-laddning
    om jag ansluter till det andra uttaget som är för dataöverföring.

    Därför verkar det som, i alla fall på min som att det är något "fel" i pluggen.
     
  9. JeppeJ

    JeppeJ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Men i så fall undrar jag varför det inte funkar för mig, jag har ju testat att göra som Wolfy och använda HTC pluggen men får ändå inte AC. Har dock inte använt HTC-usb-sladden (eftersom in-porten är mini-USB) men det borde väl inte spela nån roll? En docka/ställ måste ju ha delade ledare för laddning respektive data för att det ska funka.

    Wolfy: Använder du både HTC-pluggen och HTC-sladden när du får det att funka med AC-laddning?
     
  10. JeppeJ

    JeppeJ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har testat alla möjliga olika laddare och usb-sladdar men får inte Ac-laddning att funka i mitt syncställ. Mycket irriterande!

    Alla syncställ borde väl rimligen ha separerade ledare för laddning och data, men det borde väl ändå gå att få till AC-laddning?
     
  11. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 339
    Mottagna gillanden:
    1 640
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, det borde fungera om det inte är så att det finns något motstånd eller liknande inne i stället. Det kräver att man öppnar upp och kikar.
    Om det är ett ställ med två usb-portar där ena är till för laddning så behöver du köra en korsad kabel i den för data och valfri kopplad till laddaren i den för laddning....
     
  12. JeppeJ

    JeppeJ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Men en korsad kabel ska man väl inte koppla till en dator om jag förstått det hela rätt? Så om jag gör som du säger så har jag ingen möjlighet att använda stället för syncning samtidigt som laddning?
     
  13. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 339
    Mottagna gillanden:
    1 640
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Precis. Du kommer aldrig få ac-laddning samtidigt som dataöverföring..
     
  14. kin0

    kin0 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Kan nån hjälpa mig. Står och kollar på en usbadapter till ciggutaget som levererar 5v och 1000mA. Kan jag använda den tillsammans med min orginalkabel?
     
  15. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 339
    Mottagna gillanden:
    1 640
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Läs gärna frågorna och svaren i första inlägget. :)
     
  16. kin0

    kin0 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Med andra ord måste jag modda kabeln eller adaptern? Eller nöja mig med klenare laddning..
     
  17. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    @JeppeJ

    Nej, eftersom HTC originalsladd är en micro usb, och dockningen har mini usb då
    passar den inte. Verkar konstigt att du inte får det att fungera ens med originalplugg
    eftersom den är "rätt". Men min konfigurering är i alla fall
    Htc plugg -> Vanlig mini usb kabel -> docka och då använder jag uttaget som är
    avsett för AC. Sätter jag kabeln i det andra uttaget som är avsett för datatrafik så får
    jag endast USB.
     
  18. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 339
    Mottagna gillanden:
    1 640
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja. Helt rätt.
     
  19. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har en 1A Deltaco-laddare sitter i bilen (som för tillfället är på verkstad efter punka med bortsliten ljuddämpare som följd), sen hittade jag samma för 40 spänn på Dollarstore i Gävle så jag slog till och köpte två. En tennpärnla över de två mittenstiften på kontakten så tycker min Hero "Charger" i alla fall. Ska modda den i bilen sen också (den "byggdes in" innan jag visste om trixet).
     
  20. digge

    digge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte bara tillägga att brodit laddare är kopplade rätt från början. Väldigt nöjd med min brodit laddare.