Billäge

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av johfel, 21 aug 2010.

  1. johfel

    johfel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Igår när jag kom hem så fanns en liten ikon som ser ut som en bil på listen högst upp. Ingen aning om hur den kom dit.
    När jag drog ner listen kunde jag välja att avaktivera bil-läget...
    Sedan dess så är högtalarfunktionen på som default vid alla samtal, och jag kan inte hitta nånstans där jag kan andra detta i installningarna?
    Har provat att starta om luren, men då är bilikonen där igen med samma problem som innan.

    Nån som vet vad man kan göra?
     
  2. unikum

    unikum Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    Det finns en app som heter car mode som ingår i Froyo. Har du råkat komma åt den?
     
  3. johfel

    johfel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur hittar man den funktionen?
     
  4. Elliot

    Elliot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har precis samma problem. På supporten rekommenderade de fabriksåterställning och anade att ett tredjepartsprogram möjligen kunde orsaka detta.

    Vet någon en lösning utan att behöva återställa?
     
  5. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Har inte haft problemet själv men råkade snubbla på en del information om det och nystade vidare därifrån:

    Man har tydligen en möjlighet i Android 2.2 att känna av automatiskt om telefonen skall över till billäge (car mode på ”nysvenska”). I Nexus 1 finns det en magnet i dockan som aktiverar en kontakt i telefonen, sitter tydligen strax ovanför batteriet. Kollade med en magnet på baksidan av min Desire men fick inget att ske. Hittade dock information som tyder på att för Desire känner man av ”dockläge” via USB-ingången. Ni kan kolla länken nedan:

    http://androidforums.com/htc-desire/105563-desire-always-speaker-phone.html

    Tydligen kan man få problem med detta i Desire om man fått in skräp i USB kontakten. På länken ovan hittar ni en som löst problemet på följande sätt:

    Guys I figured it out! There was a tiny piece of paper stuck in the usb port (lint from my jeans pocket) . For some weird reason I believe the phone thinks its charging and goes to speakermode.

    After using a pair of pincers to remove the obstruction. My first telephone call proceeded normally. This is after 4 attempts of removing the battery, so it could be a dirt in other people's cases too.


    Tror vi kan utgå från att man slår över till billäge på Desire genom att göra något via USB ingågen. Skulle ovanstående inte hjälpa får man en massa träffar om man söker på ”htc desire” sdk api ”car mode”. Där går det antagligen att hitta vad som initierar billäge på Desire.
     
  6. Elliot

    Elliot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick bort "billäge" genom att installera Multicon och där göra enligt följande, hämtat från annan tråd:

    --jag installerade Multicon, och jag tror (inget buggigt "billäge" efter ett par timmar nu) att jag lyckades stänga av billäge genom att bocka av "Inställningar - Bildocka - Automatisk start (starta bilpanel i bil automatiskt)". --

    Jag har dock fortfarande kvar problemet med att högtalaren går på vid uppringning och inkommande samtal.
     
  7. Dejv

    Dejv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har exakt samma problem med min och testat alla knep men inget fungerar, finns det något sätt att blockera hela billäges-grejen eller är det bara att installera om till 2.1 alternativt skicka in den som gäller?
    Tacksam för snabbt svar:(
     
  8. Xcito

    Xcito Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Tja, hade samma problem.

    Den bara dök upp hela tiden, Hjälpte dock inte att starta om, rengöra, hard reset eller att stänga av den manuellt.

    Läste sedan på XDA-forums att detta kan uppstå om man har någon sorts kortslutning på usbkontakten.

    Så jag antog att detta var fallet och skickade in mobilen på service.

    Problemet nu är att de säkert kommer att fixa detta, men på köpet lär jag få andra problem. (ANOVO:cry:)

    Tips är att ni kör en hard reset och fungerar inte detta så lämna in den!
     
  9. Dejv

    Dejv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Ok, verkar nog vara samma för mig då, vad är skillnaden på hard reset och att åretställa standardinställningar? samma sak?
     
  10. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Felet finns i USB kontakten, i Desires kontakt eller i kabelns kontakt. Krävs bara lite skräp för att få problemet. Tydligen får man billäge om ett annars oanvänt stift jordas. Kan även jordas högohmigt och ändå ge billäge, därför räcker det med lite skräp i kontakterna. Ni kan byta mjukvara om ni gillar sådant men det löser inte grundproblemet. Prova först med en annan kabel. På länken nedan kan ni läsa hur andra labbar fram vad som orsakar problemet och hur man löser det:

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=744636
     
  11. Lassiter

    Lassiter Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gjorde rent usb-kontakten med isopropanol och problemet försvann (peppar peppar). T-röd funkar nog också.
    Hepple
     
  12. griipen

    griipen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade precis samma problem, blåste som fan i USB-uttaget och problemet försvann. Läste lite på ett amerikanskt forum där de konstaterade att det var ett hårdvarufel, att några utav USB-pinsen är kortslutna med varandra.
    Har ni tur orsakas detta av smuts eller damm och inte utav fabriksfel.
    Testa detta innan ni skickar in på service om ni har samma problem!
     
  13. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Samma här, efter lite arbete ute i snö och kyla började den gå in i billäget. Renblåsning och lite rengörning löste problemet. Har inte hänt igen efter det och det är tre veckor sen.
     
  14. johanr

    johanr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma problem här. Nu har den slutat att gå in i car mode, men har fortfarande högtalare på alla samtal.

    Plus att mediavolymen inte fungerar med hörlurar i, något som flera andra upplevt i samband med detta...
     
  15. Antdroid

    Antdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    MI 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    MI 12
    Övrigt:
    Acer Chromebook R13
    Lyfter tråden lite.. Har råkat ut för det ni skrivit ovan. Car mode samt högtalarfunktion när man svarar. Är det inlämning av telefon som gäller eller har nån hört nåt nytt?