Kom-igång-och-utveckla-laboration

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av wulltd, 28 jan 2011.

  1. wulltd

    wulltd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Summered, Dahliz91, licro och 2 andra gillar detta.
  2. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Gäller problemen med Eclipse nyare än 3.4 enbart Windows eller även Ubuntu? Jag funderar nämligen på att utveckla något Android-program under Ubuntu 10.10 som har Eclipse 3.5.2.
     
  3. wulltd

    wulltd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det gäller alla plattformar. Man får blandannat problem med långsamma autokompletteringar, finns det något som kan dryga ut kodningen så är det det!

    Lycka till!
     
  4. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Tackar, ska kickas igenom snart.

    Är du prog-lärare?
     
  5. wulltd

    wulltd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tja!
    Nä, jag är student, men tjänar extra slantar på labbhandledning.. Många studenter ville lära sig skriva appar till android så de bad mig skriva ihop en komigånglabb.
    Har läst android-kursen på Mittuniversitetet i somras, rekommenderas starkt!
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag med! xD
     
  7. tmaml

    tmaml Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    tack wulltd, hjälpte mkt!
     
  8. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
  9. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Ok, men måste man gå på universitetet för att läsa en sån kurs? Dessutom har jag inte behörigheten som krävs. Jag har läst programmering a+b i java. Skulle du rekommendera att fortsätta med programmering C innan jag börjar med Android?
     
  10. rimion

    rimion Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    63
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Bra skrivet! Men i avsnittet om att publicera sin applikation så har du skrivit keystone i stället för keystore.
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Den sommarkursen krävde ett visst antal lästa HP i java. Det gick att komma in på annan programmering med men tror bestämt det var HP som krävdes. Verkar fortfarande inte finnas så många kurser. Men söka kan du väl alltid göra ändå och sedan hoppas du blir antagen.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  12. wulltd

    wulltd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Trodde att det hette keystone :P Ska ändras!

    Som ovan svarade måste man ha läst datavetenskap på högskola, men du kan annars maila antagningen och be om dispans! Det är helt lärarens beslut om du får komma med eller inte :) testa!

    Skall ändra det med!
     
  13. freiendahl

    freiendahl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har problem med http://xtensivearts.blip.tv/ som finns att gå efter, när jag följde steg för steg så fick jag aldrig fram mappen Hello Android, jag har iof den nyaste versionen och jag har en känsla av att videon gjordes för ett tag sen. jag har allt nytt laddade ner det igår kväll, men ni kanske vet någon annan bättre toutorial eller lösningen till och med.
     
  14. MHjelm

    MHjelm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Varför hittar jag inte andriod under inställningar!?


    EDIT:
    Gick inte installera ADT för att adressen funka inte, hitta den som zip!
    Får bara felmeddelande, går inte installera pluginen!
     
    Last edited: 17 feb 2012
  15. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag kör Eclipse 3.7 och har inte upplevt några problem.
    Gör gärna om filen till pdf eller lägg upp som ett dokument i Google Docs så att alla kan läsa det utan att konvertera filer. Om man har det som Google Docs så kan man lätt prenumerare på alla ändringar i dokumentet och se när du fyller på med nytt.

    I delen "Setup" så är det bra att lägga in länkar till var läsaren kan hitta instruktioner för hur man får upp miljön.
    Här står faktiskt allt: http://developer.android.com/sdk/installing.html
    Fördelen med att även ha länk dit är att läsaren kan lätt hitta utförligare information om hur allt hänger ihop och vad man ska göra om problem eller frågor dyker upp.

    Det jag kände var att det hoppades ganska långt mellan vissa steg. Särskilt när man kom ned till delen om Layouter. Det står inte hur man får fram layouthanteraren eller att man ska öppna main.xml. Det står att man ska ändra id på knappen men inte hur. Steg 3 står det "Testa koden nedan i din Main.java-fil", men jag har inte skapat någon Main.java. Jag vet ju hur man gör det där, men om man är total nybörjare och kanske även helt ny med Eclipse så har man nog noll koll.

    När jag trycker ctrl+shift+O i min Main.java så dyker det upp en dialog där jag ska välja rätt OnClickListener. Hur ska användaren veta vilken som ska användas?
    Enklaste lösningen är att antingen skicka med importerna eller använda fullt kvalificerade namn.
    En liten enkel sak som jag råkade ut för var att i min Main-klass så hittades inte id:et för min knapp och det berodde bara på att jag inte sparat min main.xml, men det står inte att jag ska spara den i din steg-för-steg-instruktion vilket gör att man lätt kan missa en sån enkel sak.

    Tips på hur instruktionen kan se ut:
    1. Öppna mappen res/layout i Package Explorer ute till vänster och dubbelklicka på main.xml
    2. Lägg till en knapp i main.xml genom att dra den från Palette enligt bilden [bild nr och text]
    3. Ändra Id till @+id/Button_main genom att högerklicka på knappen och välja "Edit id..." (alternativt genom att byta till xml-fliken main.xml och ändra raden android:id i button-taggen)
    4. Spara main.xml
    5. Skapa en ny klass genom att välja File->New->Class
    6. Ändra package till: com.telmah.hw och namn till: Main
    7. Tryck Finish
    8. Testa sedan nedstående kod i Main.java:
    [kod med importerna inkluderade]


    Edit:
    Nu såg jag varför jag inte hade skapat en Main-klass. Det beror på att i början så står det att jag ska skapa en klass som heter HelloAndroid och den heter Main senare i instruktionen.

    Edit2:
    Bilderna i instruktionen säger en sak och texten en annan. De bör överensstämma för att inte förvirra.

    Edit3:
    Lägg gärna in ett tips om ctrl+shift+F som formatterar all kod så den blir enhetlig.
     
    Last edited: 18 feb 2012