SDCard mounted as Read Only

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by RoidRage, Mar 18, 2011.

1. RoidRage

RoidRage Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Desiren satt i sin docka och spelade musik till en BT högtalare. Plötsligt stannade musiken. När jag gick in och försökte stoppa Musik appen och spela igen så hängde den sig. Efter sedvanlig Recovery Re-boot så vägrar den att mounta SD kortet som annat än Read Only. Jag kan slltså öppna apps som inte behöver skriva till kortet, men de program som behöver skriva anges nu som "no longer linked to your phone". Finns det något alternativ till att formatera om kortet?

2. RoidRage

MINA ENHETER

Uppdatering

Jag tog ut kortet, stoppade det i en kortläsare och öppnade det på PCn. Jag kunde inte komma åt kortet när det satt i telefonen kopplad via USB kabel till PC. Men när det väl var i kortläsaren var det inga problem, jag bytte namn på några MP3 filer bara för att kontrollera att jag kunde skriva till kortet. Inga problem.
    När jag sedan stoppar tillbaka det i telefonen och startar den får jag åter "Mounted Read Only", det måste således vara något problem i Androids System filer. Men vad och var? Hur kommer man åt det när det är på telefonen och inte kortet? :(

3. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Jag hade jag kopierat det som finns på kortet och sedan formaterat det, efter det läst tillbaka det du kopierade.Och testat att stoppa tillbaks det i luren igen.

4. RoidRage

MINA ENHETER

Det verkar som jag är tvungen att göra en fabriksåterställning. I princip innebär det att jag också måste formatera om SD kortet. Just nu visar den 0.0 Kb tillgängliga (ett 16 GB med 12.8 GB ledigt)

5. benhur

Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Du kan ju testa att öppna "Den här datorn" och ser du kortet där så högerklicka på det och välj att "reparera filsystem automatiskt" tror jag det står? (kör mest Linux) bocka i bägge rutorna där och tryck OK.Vänta till det är klart och testa kortet efter det? Ibland räcker det.
    Verktyg börjar det nog med föresten? Egenskaper / Verktyg /felkontroll

Last edited: Mar 19, 2011
    RoidRage likes this.
  6. RoidRage

MINA ENHETER

Jag skall prova, men jag har redan varit inne på kortet via datorn och micklat med byte av filnamn bara för att se om jag haded skriv access, och det gick bra. Det är därför jag misstänker att problemet ligger i Android och inte på kortet.

7. RoidRage

MINA ENHETER

Fixades i Win7

När jag stoppade in SD kortet i kortläsaren och kopplade det till en dator som körde Windows 7 så meddelade systemet att det var ett problem med minneskortet och erbjöd sig att fixa det. Efter det gick det utmärkt att boota om telefonen och alla appar på kortet var nu tillgängliga.

Kan jag nu också få Sync att fungera hade jag blivit en lycklig Desire användare.:cool:

8. benhur

Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Det som hände var ju att din dator gjorde exakt det som jag tänkte att du skulle göra manuellt. Men det var ju gott att det löste sig till slut. :)

RoidRage likes this.