Varför Rootar man?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Isengard, 4 jun 2012.

1. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Jag är ganska ny i Android världen, och har nu min första Android som är Xperia Active, (väntar på Go för större skärm) och sen jag blev medlem här på Forumet har jag läst massa om hur folk "rootar" och "Flashar" och lägger in olika Roms o så :) nu undrar jag vad det innebär EXAKT?! varför gör ni det? vad är skillnaden:P

2. j0han

j0han Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Hoppas det klarnade lite iaf för dig!

3. Isengard

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

då vill jag fråga igen, varför vill man ha fulla administrationsrättigheter för sin telefon? funkar den bättre efter att man har rootat den eller förändras inte prestandan alls?

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Att roota kan vara ett sätt att få göra saker med telefonen som inte tillåts annars av tillverkaren. T.ex. kan man ta bort appar som man inte vill ha men som inte går att ta bort annars.

Att flasha är ungefär som att byta windows på datorn till annan windows eller linux.

Rekommenderar att läsa igenom wikin och bläddra lite bland gamla inlägg här också.

5. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Om man bara rootar (vilket innebär att man lägger till ett litet program som heter "su" på enheten), så händer ingenting speciellt alls. Det finns inget som du som användare kommer lägga märke till över huvud taget.
    Jag tycker det är en befogad fråga eftersom det ofta används som ett brett begrepp för massvis med olika saker, och det kan bli förvirrande.
    I slutändan måste du veta varför du vill roota. Dvs, det måste finnas ett syfte med det annars kan man lika gärna låta bli. Ofta brukar syftet vara att vilja byta till en ny ROM eller att ta bort bloatware från luren.

Isengard gillar detta.
  6. Isengard

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

tack så mycket för era svar :) nu förstår jag mycket mer än vad jag gjorde innan

7. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Härligt! Passa på att fråga mer om du vill veta mer, för frågar man inte får man inget veta. :cool:

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är ganska värt att ha i åtanke att det ger inte bara dig full administratörsrättigheter till din telefon, det öppnar även miljoner med säkerhetshål eftersom alla appar har det. Så har du ingen anledning till att roota så borde du nog inte göra det.

9. Isengard

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

nej så länge det inte förbättrar prestanda på min telefon så kommer jag inte göra det :) har ingen anledning för tillfället. en fråga till. . flashar man eller rootar man när man lägger in en annan Android version än orginalet, tillexempel. är Vanilla Android "bättre" än tillverkarnas egna Android versioner, eller vill vissa ha Vanilla android bara för att det är verkligen orginalet och för att det är snyggare på något sätt?

10. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Custom roms gör din telefon snabbare bättre batteri tid etc

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

11. Isengard

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

förbättring på Batteritiden är jag helt klart intresserad utav !

12. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Det finns också appar som kräver root. Detta gör de då därför att de behöver rättigheter som Android normalt sett inte ger till appar, t ex behövs de kanske för att ta screenshots eller göra backuper.

På en del telefoner innebär root att alla appar direkt får tillgång till root-rättigheter. På en del telefoner kommer det upp en fråga för varje app och varje sak appen vill göra, t ex "Vill du att app X skall få root-rättighet för att köra kommandy Y?".

m v h Henrik

13. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Och ibland tappar man funktioner som t.ex. att kameran fungerar dåligt eller inte alls. Dvs läs på noga om du tänker byta så du vet vad du får och vad du eventuellt tappar.

14. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Roms som finns idag, är perfekta, aldrig läst något som man förlorar på Note avdelningen, men de finns säkert något.

15. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Det är väl snarare en annan app som utför detta och inte telefonen i sig. Dvs, om tex man installerar su (rootar) och SuperUser-appen så är det SuperUser-appens uppgift att fånga upp användandet av su och inte specifikt telefonen(s mjukvara).

16. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

[Off-topic]Om det är så paw-rihk-tit måste jag säga att jag är både imponerad och fullständigt missat dessa roms. ;)[/Off-topic]

17. Androidas

Androidas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Iom appar som fastergps är root jäkligt najs. Den gör att du kan bestämma vilken "server" du ska koppla upp dig mot och då kunna välja en svensk. Det kan sänka gps-låsningen med minuter.

*tap tap tapatalked*

18. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Det ända jag vet om är t.ex FM-radio, vem fan bryr sig om fm-radio?
    Oviktiga skitsaker som inte fungerar.

19. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Det var mest en skämtsam kommentar till ditt uttryck att _alla_ roms är perfekta jag syftade på, men det gick inte riktigt hem. Moving along...

Last edited: 5 jun 2012
  20. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Är dem inte det då? Vill du ha en rom som du får ca 2000 mer points i quadrant eller vill man ha fm-radio?
    Vi har väl helt enkelt olika åsikter om det då, jag skulle aldrig klara av att köra stock när man kan få mycket snabbare.