Fråga: 1080p eller 4k för videos?

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av Prophet85, 10 jul 2022.

Taggar:
  1. Prophet85

    Prophet85 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej,

    Jag har precis beställt en S22 Ultra dock bara med 128gb (riktigt bra deal på Comviq om man kör med abonnemang). Eftersom jag har barn så kommer det bli en hel del videoinspelningar.

    Undrar bara lite vad era synpunkter är vilken kvalitét som är "optimal" att spela in med? Skillnad mellan 1080p60fps jämfört med 4k60fps måste vara rätt enorm. Antar att det med 128 gb i slutändan finns ca 100 gb kvar och det kan väl inte räcka till många timmars video i 4k60fps?

    Observera att jag kör backup med Google One. Har 100 gb där nu och kommer nog uppgradera till 200 gb men misstänker att det kan ta slut rätt snabbt också om man kör i 4k...
     
  2. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Om du bara kollar video på mobilen så funkar väl 1080 men om du skulle kolla på en stor tv så är det inte så roligt.

    Testa lite i början. Om du tycker att 4k är mycket trevligare så kanske du får uppgradera lite extra på molnet.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Prophet85

    Prophet85 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Tänker också att det kan vara roligt för barnen att titta på filmklippen när dom är äldre och kanske kul om dom iaf har dom i 4k. 1080p kommer väl för dom se ut som hur VHS ser ut för mig :P.

    Vad tror du om 30fps vs 60 fps?
     
    Kristy gillar detta.
  4. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte hur stor skillnaden blir om det blir dubbelt så stor fil om man kör 60 fps men testa där också.

    Jag kör alltid 60 då jag tycker det blir lite mer "lenare" att se på och om du får ett skönt klipp och vill ha slowmotion så är det 60 fps eller mer som gäller.
     
    Kristy gillar detta.