10m HDMI-kabel (18Gbit/s) + svåra frågor

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av nu1mlock, 25 nov 2020.

  1. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Hej!

    Kortfattat:
    Jag tänkte ansluta min TV till datorn för tillfällen när jag vill spela från soffan. För detta krävs 10m 18Gbit/s HDMI kabel. Har någon tips på en fungerande kabel?


    Lite längre:
    Hårdvara som används: GPU: RTX 2080 Ti, TV: Samsung Q80T (HDMI), Skärm: Acer Predator Z35P (DP)

    Tanken är att TVn används när jag ska spela spel från soffan. Jag tänker köra 1440p120 (16:9) med Adaptive Sync (VRR) och HDR aktiverat på TVn, medan datorskärmen körs i 1440p120 (21:9), så det är olika upplösning på bredden.

    Kommer detta fungera? Hur fungerar det med Windows 10 när min datorskärm är 21:9 medans TVn är 16:9? När jag byter primärskärm (pga. många spel som inte har något alternativ), vad händer med fönsterstorlek m.m.? Fungerar G-Sync på skärmen när TVn är inkopplad (och igång?)? Fungerar Adaptive Sync över HDMI till TVn när skärmen är inkopplad (och igång?)? Fungerar HDR på TVn när jag spelar även fast datorskärmen inte har HDR?

    Många frågor! Hoppas dom inte är dumma!

    Edit: En HDMI-kabel från Kjell påstår att denna kabel klarar 10m 18Gbit/s "beroende på utrustning". Vad skulle det kunna innebära?
    Nikabe HDMI-kabel High Speed - HDMI-kablar
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Windows 10 har inga problem med olika upplösningar för olika skärmar, den ena sätts lämpligtvis som primär (du kan ändra till vilken skärm som primär som passar bäst för tillfället, kan tänka mig att en del spel bara vill köra på primära skärmen).

    Om du speglar skärmarna så måste båda visa samma sak och då blir det inget vidare.

    Resterande frågor överlåter jag med varm hand till experterna på området men mitt tips, köp kabeln (prata gärna med säljaren på Kjell om dina önskemål, de brukar kunna det mesta) och testa hemma hur det fungerar. Om det inte fungerar så är inte Kjell&Co omedgörliga!
     
    nu1mlock gillar detta.