Recension: 1More Comfobuds Mini (världens minsta ANC-TWS)

Diskussion i 'Hörlurar' startad av RURAL, 25 maj 2022.

  1. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Det var länge sen jag spontanköpte ett par hörlurar "bara för att". Har väl inte haft anledningar direkt, jag kör stadigt med två par (Jabra Active Elite 7 & Samsung Buds Live). När jag dock såg att 1More släppt ett par svingulliga lurar i microformat så kunde jag inte låta bli. 1More är väl ingen storspelare i Europa men börjar dyka upp här och där. Jag har nog aldrig läst något direkt dåligt om dem som varumärke och har velat testa dem ett tag. Perfekt tillfälle nu då. :)

    Initialt: Älskar fodralet. Det påminner väldigt mycket om det fodral som Google Pixel Buds vilar i till både form och känsla. Matt, lite äggskalsaktigt att ta på. Dessutom med stöd för trådlös laddning. Toppen!
    Själva hörlurarna lägger sig till vila helt ypperligt i örat och sticker inte ut en enda millimeter ur mina öron. De väger bara tre och ett halvt gram styck och det är lätt att glömma bort att de ens sitter i öronen.

    Nå, dessa Comfobuds Mini säljs in som världens minsta truely wireless med ANC. Det i sig är väl inget speciellt, jag antog tidigt att de gjort avkall på annat för att pressa ner storleken såpass.

    Hur känner jag efter en dags användning? Positivt överraskad! Ljudkvalitet var initialt väldigt klen men efter att ha monterat på ett par pluppar storlek större blev ljudet bättre med fyllig bas. Det är absolut inget audiofilljud vi snackar om men ändå långt från det leksaksljud man kan förvänta sig. God separation mellan instrumenten och sången hamnar på en behaglig nivå.

    Inne i det lilla skalet sitter ett 7 milllimeterselement, lurarna kör på Bluetooth 5.2 oc de codecs som stöds är AAC och SBC vilket nog kan få den specifikationskänslige att backa. Lurarna erbjuder också en valbar ANC som ska funka upp till 40 decibel. Personligen är jag lite för ointresserad för ANC för att egentliga bry mig, men det hörs klart och tydligt en skillnad med ANC av / på, absolut i klass med dubbelt så dyra lurar jag testat. ANC;n kan ställas in på tre olika nivåer, utöver detta dessutom ett transparensläge som låter dig höra omgivningen. Du växlar enkelt mellan dessa lägen genom att dutta på endera hörlur (om du inte valt andra funktioner i 1More-appen).

    1More har skippat "enkelklick" på Comfobuds Mini vilket kan ses som udda, men jag förstår tanken: det förhindrar misstag helt enkelt. Då lurarna är såpass små som de är så finns det inte så mycket utrymme på dem som inte täcks av touchyta, genom att endast erbjuda dubbelklick, trippelklick och långklick slipper man råka pausa uppspelningen om man skulle behöva rätta till hörluren i örat. Du kan också helt enkelt plocka ut en hörlur ur örat för autopaus - uppspelningen börjar igen automatiskt när du sätter i den igen.

    När vi ändå pratar om appen så finns här ingen equalizer men däremot en funktion som säger sig konfigurera din personliga ljudprofil genom att du får berätta lite om dina preferenser. Svårt att säga om detta gett nån effekt men jag vill göra tro det.

    Vad kan man mer säga? Helt okej batteritid på 5-6 timmar och typ 20 till från fodralet. Inget omvälvande men inte heller sämst i branschen.
    Kopplingen till min telefon har funkat fint, både första parkopplingen och rent allmänt.
    Dessutom är de stänk- och svettåliga.

    Om du söker efter en väldigt diskret TWS som gör sin grej utan att försöka vara bäst på något förutom att vara minst så borde du kolla in Comfobuds Mini. För runt en tusenlapp får du nog lite mer än du förväntar dig. Lite som när du öppnar det här inlägget och får mer (text) än du kanske förväntade dig.

    På bilden jämförs en Comfobuds Mini med en Jabra Active Elite 7.
    Har du stora fingrar kan de kanske vara svårhanterade.

    20220525_203518.jpg
     
    fkt67, katho, Jowee och 2 andra gillar detta.
  2. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Ånej, fel underforum! Kan inlägget flyttas till Hörlurar?
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fixat!
     
  4. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Nu har jag sovit en natt ned en Comfobuds Mini i ena örat. Somnade till ett avsnitt av Creepypodden. Vaknade upp vid tre, dubbelklickade på hörluren, avsnittet startade om, jag somnade på nytt. Väldigt nattbekväm hörlurar faktiskt, i och med att de inte sticker ut från örat funkar det galant att med hörlursörat ner mot kudden utan att de pressas in djupt. Nog faktiskt skönare än Buds Live att sova i.

    Det kan vara värt att nämna att i 1Mores app finns ett 30-tal avslappningsljud för den som föredrar att lyssna på sådant vid avkoppling/insomning. Dessa kräver dock att man lyssnar i stereoläge (alltså med båda lurarna iploppade i öronen).
     
    KiloEterna, bernard och katho gillar detta.
  5. Stryknäck

    Stryknäck Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej! Funkar dom bra att sova i? Jag hade tänkt köpa ett par comfobuds mini, främst till att ha på natten och sova med. Går det stänga av touchkontrollerna helt via appen för att undvika att man kommer åt dom när man sover? Eller ska man försöka hitta några lurar med fysiska knappar istället? Det kanske inte är något problem, men jag har fått för mig att det kan bli ofrivilliga tryck annars
     
  6. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Funkar bra. Sov tidigare med Galaxy Live Buds men har övergått till Comfobuds Mini helt och hållet. För mig funkar det fint att ligga med hörlursörat ned mot kudden utan att känna något obehag. I vissa fall kan hörluren glida lite snett och ljudet blockeras.
    Touchkontrollen hat aldrig aktiverats av misstag för mig hur mycket jag än rullar runt på kudden.
    Det går inte att helt och hållet avaktivera touchen men som sagt, det har aldrig varit något bekymmer.
     
  7. Stryknäck

    Stryknäck Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack! Blir att beställa:)
     
    RURAL gillar detta.