2.1 för Milestone ute nu

Discussion in 'Milestone/Droid' started by Bommis, Mar 29, 2010.

1. Golgo

Golgo Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag börjar lacka ur rätt rejält på min Milestone nu, eller kanske snarare på Motorola/Google.
    2.1 är obrukbar i det skick den är i nu och som extra bonus har alarm-buggen börjat visa sig i min annars någorlunda pålitliga 2.0.1 ROM.

Jag ser en Desire vid horisonten...

2. connyosis

connyosis Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

3. Golgo

Golgo Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Yepp, problemet verkar dock ligga djupare i OSet än vad som kan fixas med en enkel mod av services.jar.
    Som jag skrev i den tråden så är ju en möjlig work-around att plugga in laddkabeln på kvällen de gånger man vill vakna i tid...

4. robot

robot Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Last edited: Apr 5, 2010
  5. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Nä, nu blev det 2.0.1 igen.
    I dag så spårade systemet ut fullständigt, åt upp två hela batteriladdningar på 12 timmar för att sedan boota om sig, stänga av sig själv och sist men inte minst fortsätta boota om sig i all evighet.

6. viqous

viqous Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, jag har en milestone på gång från expansys, nu när de sänkt priset så kunde jag inte längre motstå frestelsen.. Min fråga till er: Ska jag uppdatera till 2.1? Eller ska jag låta 2.0.1 ligga kvar, som jag antar den har när jag får den i lådan.

7. TomasL

TomasL Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Min började också käka batteri igår. Måste ladda den på eftermiddagarna om den är fulladdad på morgonen. Innan så laddade jag den varannan dag.
    Jag kör dock med 2.0.1.

8. Golgo

Golgo Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har kört en clean 2.1 installation över påsken nu och jag är väldigt nöjd :)
    Batteriet håller sig lika bra som med 2.0.1, jag har inga (kanske någon enstaka) random reboot och alarm-problemet är dessutom löst. Dessutom känns mobilen rent generellt klart snabbare!

Och ang. alarm/påminnelser som strular i 2.1 så verkar det vara relaterat till att Milestonen inte kan väckas ur "deep sleep" genom alarm notifier i 2.1.
    Detta går man dock enkelt runt genom att ha appet LoadMonitor som har en "wake lock" funktion vilken förhindrar deep sleep (batteripåverkan är minimal>obefintlig).

9. PNilsson

PNilsson Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Man tvekar att beställa en Milestone när man läser att telefonen bootar om sig random. Det var OK att telefoner gjorde det 1996. Min uråldriga och allmänt trötta 2G iPhone har aldrig bootat om, och behöver inte bootas om heller - trots att jag kör flertalet skumma program som Apple aldrig skulle tillåta på sin lur, t.e.x bakgrundsappar m.m. Uptimen ligger på runt två månader i sträck innan jag bootar om den för att jag luras att tro att den behöver det, men finns egentligen inget behov av det.

Luras dock inte att tro att jag är en fanboy för jag vill inget annat än att byta ut min iPhone och bort från Apple, men min tidigare övertygelse om att Milestone är rätt har fått sig en törn. Väntar på Swedroids review av Milestone innan jag bestämmer mig.

Vad säger ni?

10. suzpel

suzpel Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kanske är detta forum inte riktigt rätt ställe att skapa sig bild över hur "felfri" en telefon är. Jag är rätt övertygad om att de flesta på detta forum är precis som mig, nämligen glada tekniker som provar både det ena och det andra med våra telefoner och då får man också räkna med en del strul. Märker jag att någon app eller något fix strular med telefonen så åker det ut direkt. Jag har inte haft någon spontan omboot på min Milestone på över en månad, men det beror nog till största delen på att jag tyvärr inte har haft tid att "leka" med den.
    // Suzpel

11. PNilsson

PNilsson Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Självklart är det så, på samma sätt som ett märkesforum för bil knappast är rätt forum för att få en bild av hur felfri en bil är. Om man gick in med den inställningen skulle man aldrig köpa en bil.

Dock tolkade jag det som att Milestonen rebootade ofta och utan orsak. Att den gör det efter mer eller mindre skumma ändringar av ägaren gör mig inget. Tycker själv det är kul att testa nya funktioner (via Cydia) och förväntar mig inget annat än att dessa inte alltid lirar perfekt. Dock ska telefonen kunna användas som tänkt när man inte leker med den. Det var detta jag fick uppfattningen av att Milestonen inte klarade av. Men det gör den alltså?

Btw, någon som "hört" när Swedroids recension kommer?

12. JoakimE

JoakimE Youth Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Jobbtelefon.
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Säger som jag brukar säga till min sambo - "snart" ;)

Kan dock direkt nämna att under testperioden har jag inte upplevt någon spontan reboot, inte heller någon spontan självantändning om någon skulle undra..?

Och detta trots friskt lekande, pillande och gullande!

13. raddical

raddical Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

14. TomasL

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Uppdatering av den Italienska varianten till 2.1 började idag.
    Jag skickade ett mail till Motorola UK support och frågade om dom visste när 2.1 uppdateringen skulle komma.
    Fick följande svar:
    Så det verkar som den kommer när som helst. :D

15. viqous

viqous Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Så konsensus är att uppdateringen iaf inte sänker telefonen? Blev lite orolig , och nu ligger ups-paketet på skrivbordet och väntar, och klåfingrigheten kan knappt bärga sig till dess att jag slutat.

16. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Uppdaterade min Milestone med den Italienska uppdateringen idag. Min lur kommer ursprungligen från Italien enligt uppdateringsmjukvaran.
    Buggen med lokalisering via mobilnätet finns även i denna uppdateringen, i övrigt funkar den bättre än tidigare. Än så länge...

17. viqous

viqous Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, aningen OT, men har börjat leka mef min milestone idag och det är en njutning, även I jämförelse med min g1 som när den kom kändes jäkligt rapp är den blixtsnabb. Snabbare på 3g än g1 på wlan faktiskt. Tillbaka till topic då, den var helt otjänlig innan jag uppdaterade (via motorolas överraskande kompetenta pc-mjukvara) till 2.0.1, innan dess tvärvägrade den koppla upp på 3g nätet, och wlan fungerade väldigt sporadiskt. Kan inte vänta tills 2.1 skickas till UK mobilerna.

18. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Min tysk hittar fortfarande ingen uppdatering. :-(

19. viqous

viqous Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Min engelsman får inte connecta till uppdateringsservern, och ingen uppdatering via mjukvaran till pcn än heller.

20. TomasL

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Kör du OTA när du letar efter uppdatering. Om du gör det så testa med Motorolas programvara istället.

Det kan ju också vara så att din är brandad. Jag vet att uppdateringen inte kar kommit till Tyska Vodafone brandade lurar. Uppdatringen finns dock till O2 brandade och obrandade Tyska Milestones