2.1 till minin är här!

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Rackabajsarn, 31 okt 2010.

1. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Instämmer med ovan, en del buggar verkar vara kvar, andra har tillkommit. En del saker är bättre.

Kontaktboken funkar inte alls med kontakterna tycker jag. Oavsett hur jag kryssar i så kommer det inte upp några alls, alternativt helt fel, under "Kontakter". Favoriter däremot hängde med sen tidigare och funkar perfekt, men själva tabben Favoriter är segare - att scrolla på den gick på nanosekunder förut och nu tar det en liten stund.

Hastigheten tycker jag personligen är helt sjukt dålig. Jag vet inte hur ni upplever det men för min del så är det ett otroligt lagg, och telefonen är som sagt helt ny och återställd. Framförallt är det märkbart i Meddelanden; det tar flera sekunder att öppna appen, och ännu längre att öppna en tråd. Nu känns det lite som det gjorde när min Mini Pro var fabriksny på 1.6, före uppdateringarna - jag hoppas att det kommer en fix på detta omgående.

Något jag inte riktigt fattat är hur man tänkt med designen. Det mesta är snyggare, men på många ställen dyker det upp gråa rutor, där det i UX 1.6 var blå bakgrund, exempelvis i bloggläsare, och i vissa inställningar typ vid uppstarten. En del knappar är blåa eller genomskinliga, andra (snygga) övertonade. Det är väl inget fel direkt men det känns lite inkonsistent - det vore trevligare om det var ett och samma rakt igenom, och även om det blåa blev mycket bättre skulle nog en rakt igenom svartton vara tydligare, snyggare och trevligare. Ikonerna är en tråkig detalj, givetvis helt oviktigt, men det är lite tråkigt att man har kvar de färglösa, tråkiga från tidigare istället för att dra nytta av den bättre skärmupplevelsen nu. HTC bytte exempelvis ut alla sina ikoner när de gick upp till 2.1 och efter bytet så skiner det verkligen (jämför bilderna på HTC Hero och HTC Legend t.ex.)!

Buggen när man skriver, att den där pilen med fler förslag försvinner, är kvar, men nu får man sudda och skriva om ordet. Varför man inte löste buggen över huvud taget är väl en större fråga, då skulle man ju inte behöva dubbelklicka så ofta heller. Men det stör mig.

Den nya webbläsaren är klumpigare, men bättre. Jag gillar att man dubbelknackar för zoom, och att man slipper ha de där ikonerna i botten som tog upp 10-15% av webbsidan - nu går det mycket smidigare.

Färgerna! Wow! Nytt liv i telefonen! Sjukt mycket bättre bildkvalitet, övertoningar är faktiskt tonade nu och inte bara streck längre. Den enda övertoning jag kan hitta som inte ser ut att vara 16M färger är den i toppen på appen Android Market, inne i själva appen. I övrigt ser allt tusen ggr bättre ut.

Timescape är fortfarande en lightvariant (varför man inte har samma som i X10 är en gåta, eftersom det inte kräver mer prestanda) men nu får i vart fall jag högupplösta bakgrundsbilder till kontakterna - tusen gånger snyggare! Kommer ju en uppdatering om ett par månader här, det blir intressant att se.

2. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Funderar på om jag ska vänta till helgen med att uppdatera så man har tid att ta hand om eventuellt krångel. Är det ingen som har nåt _positivt_ att säga om 2.1? ;)
    Edit: kom ett par grejer ovan ja. :P

Last edited: 1 nov 2010
  3. stga77

stga77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Jag vill verkligen inte klaga, men blev det inte bättre?

Minus (saker som borde ha fixats enligt mig)
    -Telefonapplikation som innehåller BÅDE knappsats och kontakter.
    -Fullt integrerat Exchange-stöd (även om Roadsync är ok)
    -Ändringsbara eller helsvarta teman utan allt j-a blått som finns överallt.
    -Live Wallpaper (eller ta bort alternativet totalt)
    -Segt (ibland)

Plus
    +Möjligheten att använda LauncherPro
    +Bättre skärmrespons
    +Snabbare (ibland)
    +Bättre skärmlås

Tyvärr känns inte uppdateringen av telefonen som ett jättelyft (undantaget LauncherPro) och man är fortfarande beroende av allt för mkt 3:e parts-program för att det ska funka.

4. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Vad menar du ? Det är ju bara att ladda ner från live wallpapers från market (fungerar utmärkt).

5. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Instämmer här också. Det finns en del saker som blivit bättre, men tyvärr verkar en del saker ha blivit sämre också. Det mest irriterande där är att en del buggar verkar ha följt med till 2.1, och det känns ju ganska onödigt. Exempelvis den som framträder mest; att funktionen "Ordförslag" (med T9), bara fungerar varannan gång.

Hastigheten tycker jag överlag är samma eller sämre, och i vissa fall, rejält mycket sämre, som i Meddelande-appen och Kontakter-appen.

Jag är inte besviken och vill inte klaga heller, men samtidigt tänker jag inte strö orättfärdigat beröm omkring mig heller. Något jag dock kan säga är att det känns som att SE är på rätt väg. Det är inget jättesteg, men det märks ändå att man tänker rätt, även om man ligger efter på många områden.

Är övertygad om att SE kommer bli en dominant spelare på Androidmarknaden framöver. Frågan är bara hur mycket tålamod folk har, och kanske ännu viktigare, vilken nytta eller vilka fördelar det innebär för oss som hoppade på tåget på den första stationen? För mig kvittar det ju nu hur bra det är om fem år, det är ju nu jag använder den här telefonen :)

6. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Här håller jag nog inte med. Har inte märkt av några slowdowns än, varken i Meddelande appen (innehåller dock bara 1 meddelande än så länge, kanske därför), Kontakt appen eller någon annanstans. I 1.6 kunde det lite här och där kort frysa till lite av och till. Det har jag inte märkt av på 2.1 än (kanske kommer så småningom).

7. stga77

stga77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Instämmer!
    Men trots att SE är på rätt spår, så räcker inte det i dagens situation med extremt många aktörer på marknaden.
    Hade det inte varit för att företaget jag jobbar på har valt denna mobil som tjänstetelefon så hade nog jag inte gått vidare med SE på nästa mobil, vilket jag tycker är j-ligt synd, men fakta.

:(

8. Visquaz

Visquaz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det bara jag som njuter av minst 4 gånger så mycket batteritid efter uppgraderingen?

Kan hålla med om att det inte känns som en jätteförändring i övrigt, men man kan ju spela Angry Birds iaf :)

9. Nonameswayne

Nonameswayne Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har lagt upp ett klipp med launcher pro på youtube. Efter att ha slagit på allt vad det gäller effektinställningar så flyter det på ordentligt bra till skillnad mot orginal som känns laggigare nu än tidigare.

Sedan hade jag hoppats på enfingerzoom i webbläsaren och jag tyckte det var synd att de tog bort fyrkanten i hörnet.

Nu fungerar det iaf att ha timescape med andra widgets utan att skala om den.

Klippet
    http://www.youtube.com/watch?v=JsLwjB-UFrE

Last edited: 1 nov 2010
  10. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

När jag klickar på din länk får jag

"Detta videoklipp visar innehåll från WMG, som har blockerat det av upphovsrättsliga skäl."

11. Nonameswayne

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

För mig står det offentlig?
    Dryga de ska vara .. bara för att man spelar upp en låt från spotify i videon ..

12. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Tja, ingen som har sagt att det skall vara lätt att leva. :)

13. Androidmuppen

Androidmuppen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lägg till widgeten "Smart search" som finns inbyggd, som gör just detta? (smart dialing.)

14. Androidmuppen

Androidmuppen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min recension av updaten:

Allt är snabbare, kontaktboken visar precis det jag klickar i.
    Överlag en helt annan telefon.
    Live wallpapers flyter på som bara den :)
    Undrar vad som orsakar problem för er andra som upplever den som segare?

15. Virre85

Virre85 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag undrar om någon vet hur man får facebook-kontaktbilderna i Smart sökning-widgeten? Den verkar bara vilja visa 'vanliga' kontaktbilder....

16. Kattla

Kattla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fungerar för mig nu iallfall.. :)

17. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Funkar för mig också nu. :)

18. Nonameswayne

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kanske inte det bästa klippet direkt men jag tycker allt flyter på grymt bra nu jämfört med orignal. Skulle vara kul om ni kunde testa vad ni får i neocore. Jag toppade på 48.8fps idag.

19. DanielMalmgren

DanielMalmgren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Det här håller på att driva mig till vansinne! Mitt finger trycker automatiskt på menyknappen när telefonen är i viloläge och så varenda gång tar det mig typ 10 sekunder innan jag fattar varför telefonen inte vaknar. Så ska man istället hålla på och famla sig upp till mittknappen däruppe, blir ju mycket jobbigare.

Dessutom, om man väljer att ha låsmönster på (vilket jag brukar ha när jag inte är hemma) så blir det ju väldigt många moment. Först hitta knappen däruppe, sedan dra det lilla lås-upp-reglaget åt sidan och så till sist mönstret. För min del så räcker det ju med bara mönstret, sannolikheten att jag ska gå emot telefonen i rätt mönster i fickan är ganska låg...

Men jag antar att man vänjer sig :eek:

/Daniel

20. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Bytte till fräscht batteri i morse (har flera) och den står på 81% nu (hade slukat hälften tidigare).
    Ska bli intressant att se hur länge den klarar sig på en laddning framöver.