2.2.1

Discussion in 'Galaxy S - Allmänt' started by Gojz, Feb 27, 2011.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Hoppas det är rätt tråd att lägga det i:

Min GPS-funktion var oförändrad i grunden av uppgraderingen. Och med snabbare telefon, så upplevdes GPS:en som snabbare vid bilfärd där den släpat efter förut.

Men så gjorde jag en fabriksåterställning samt att jag fick någon uppgradering av Google maps (den som gett det där perspektivutförandet på kartan), och nu är GPS:en lika kass som innan jag fixade kontakten inuti den. Den visar fel, pilen tar en minut på sig innan den reagerar om man vänder sig, den går jämte vägen, den fortsätter att gå i den riktning man gått i, om man vänder eller svänger och går åt ett annat håll, den visar min plats här vid fönstret fel igen med 100 m, eller visar att jag går iväg i hundra meter (ja, den rör sig sakta åt något håll) fast jag sitter (före så visade den exakt rätt när jag satt här vid fönstret).

Vad jag undrar är om någon annan fått problem efter uppgradering OCH factory reset (och eventuellt programmets egen uppdatering då).

Och om jag bör räkna med något slags inkörningsperiod (var någon jag talade med som sade att en del saker fungerar så). Han menade att många program är adaptiva och därför "bättrar sig".

Eftersom jag gjort factory reset, så behöver jag väl inte radera GPS data? (Minns ej koden, men den fanns ju i en tråd här så jag hittar den nog.)

Jag är intresserad av om ni fått samma problem som jag. Är ju inget vidare nu när GPS:en fungerade så himla bra efter uppgraderingen :@ Och förstås är jag intresserad av en lösning. Om jag ska fixa något, eller lugna mig och vänta.

2. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Min har också blivit sämre igen (även jag har gjort antenn-tweaket) efter uppdatering. Tror inte att det är någon inkörningsperiod för GPSen, den går bara på rena koordinater tror jag. Har tyvärr inte hittat någon lösning, men ska prova att byta modem till JPG och se om det hjälper. Koden är för övrigt *#*#3214789650#*#*

3. Nummerskivan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har rensat GPS-data nu. Eventuellt är den något bättre, men inte i närheten av vad den var både före och precis efter uppgraderingen till 2.2.1.

Men problemet uppstod alltså inte direkt efter 2.2.1-uppgraderingen, då verkade den bättre. Men när jag gjorde factory reset och uppgraderade programmet google maps, så blev det så här. Vet inte vilket av de två sakerna som framkallade felet.

Kanske hamnar problemet i fel tråd, men den där factory reset hör ju lite ihop med uppgraderingen vi kört nu. Jag fick ju t.ex. inte det här felet efter factory reset med 2.2.

Skulle det kunna bero på det nya Google maps?

"Byta modem till JPG" förstår jag inte alls vad det betyder :o

4. guson

guson Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har kvar funktionen men jag behöver hålla fingret still mot statusbaren 1sek innan swipe. Då fungerar det.

kroffe likes this.
  5. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Modemet är den filen/programmet som styr hur telefonen ska jobba med alla anslutningar. Har man rootat telefonen och har clockwork mod så går det att byta den. Lite överkurs kanske, men väldigt användbart.

6. Nummerskivan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för infon.

7. Kampiz

Kampiz Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej kan inte hitta market efter att jag uppdaterat till 2.2.1, Ngn som vet hur jag får fram det igen?

8. Ribers

Ribers Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Va faaan! Servern dör hela tiden...försökt sen igår kväll med att få ner uppdateringen men slutar att ladda ner runt 20-30%.. Så får man börja om.. Någon som har ett tips...eller två?

Last edited: Mar 12, 2011
  9. kroffe

kroffe Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack guson för ditt tips. Det fungerar nu så för mig också. Hoppas jag slipper köra wipe. Har inte hittat något annat som tyder på det.

10. 200dl

200dl Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag körde någon dag innan wipe. Sedan gjorde jag en i alla fall. Bara for the hell of it så att säga. Tycker nog att luren blev snabbare efteråt. Det tyckte även SunSpider och några andra tester jag körde.
    Iofs var den bra mkt bättre än 2.2 redan innan wipe så man gör väl som man känner.
    Efter att ha kört JS7 hela veckan kan jag bara instämma med alla som säger att det här är vad SGS skulle varit från början. Schweinbra funker det!

Synd bara att det kommer lagom till att man börjar ladda för att köpa en SGS2. :D

11. kroffe

MINA ENHETER

En annan sak med 2.2.1 som jag har märkt, är att apparna lever tydligen ett helt eget liv. I den gamla 2.1 versionen var det en och annan app som startade lite hipp som happ :-) Men i denna nya versionen verkar det vara hur många som helst som går igång i bakgrunden efter egen vilja. Det kvittar om man inte kört dem alls. Jag har t ex stängt av alla med Advanced Task Killer och sedan låtit telefonen ligga orörd i kanske en timme, När jag kollar efter det är i alla fall 8 till 10 st igång. Ibland fler. Det måste väl hjälpa till att tära på batteriresurserna, eller? Någon som vet något sätt att dämpa aktiviteterna?

12. Nummerskivan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Vad är det för appar? Eller är det så många att det kanske är dumt att lista dem.

Jag har lite svårt att förstå alla olika beteckningar på vad som är igång. 0 program kan vara igång enligt uppgiftshanteraren, men ändå stängs 12-13 program vid "rensa minne" under RAM-fliken på uppgiftshanteraren.

Det underliga är att samtidigt som det i uppgiftshanteraren står att 0 program är igång så står det att ett otal, långt mer än 13 program, körs när jag kollar under "körs" i program/hantera program.

Detta (två ovanstående styckenas motsägelsefullhet) får någon gärna förklara!

Har också lite svårt att förstå skillnader på program, tjänster m.m.

Appen "WhatsApp" ställer in sig på synk med mina kontakter hela tiden, trots att jag stänger av. Lite jobbigt, eftersom synk med datorn sedan hela tiden frågar om alla dessa meningslösa kontakter som bara egentligen är dubletter som har fått allt utom mobilnumret bortskalat. Varför skulle jag vilja synka mina kontakter med kontakterna i WhatsApp liksom? De kommer ju från kontakter från början.

13. Nummerskivan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag må vara korkad på detta, men för att ytterligare förvirra mig, så installerade jag advanced task manager. Enligt den så är det en annan uppsättning program som är igång.

En uppsättning enligt task manager (5 st).
    En annan uppsättning enligt aktiva program i program/hantera program (där är nästan allt igång)
    En ytterligare annan uppsättning program igång enligt uppgiftshanteraren, nämligen 0 st.

14. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

om inte annat så segar det ner luren utav helvete.. eller iaf för mig sen dag på 2.1 till 2.2, 2.2.1 och sen på custom ;)

15. kroffe

MINA ENHETER

Nu har telefonen inte varit använd på drygt två timmar. Jag har bara gått in på den här sajten för att se om någon kommenterat mer. Alltså bara använt webbläsaren. Inga telefonsamtal har heller förekommit.

När jag då kollar med Advanced Task Killer så står det att följande program är igång:

Advanced Task Killer
    Data counter widget
    Maps
    Smart monitor lite
    Shazam
    JustPictures!
    JagTracker
    Vem ringde
    NetCounter
    Webläsare
    Daglig genomgång

I denna lista har nr 2,4,5,7,8 och 9 inte startats av mig överhuvudtaget sedan uppgraderingen i förrgår till 2.2.1

16. emilh

emilh Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Fast är ju inte så konstigt. exempelvis startar ju netcounter automatiskt då den går i bakgrunden och kollar hur mycket data som sänds, behövs inte gå in manuellt för att starta den. Samma sak med Vem ringde och data counter widget (förutsatt att du har widgeten på nån av dina sidor alltså). Misstänker JagTracker är nån gps-spårning vid stöld eller så, och då går den nog automatiskt också. Vet inte vad de andra programmen är men är nån autosync i på de så uppdateras de med. Ser inte vad som har med uppdateringen att göra

17. kroffe

MINA ENHETER

Ok det är kanske någon logik i att vissa program går igång av sig själv. Men jag har en känsla av att det inte alltid är samma.
    När det gäller JogTracker så skrev jag fel på andra bokstaven. Skall vara o och inte a. Det är ett program som använder gps:en för att följa min jogrunda på kartan. Borde i vilket fall inte strarta av sig själv tycker jag. Inte heller:
    JustPictures
    Shazam
    Maps
    och kanske några till...

18. Nummerskivan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ok, Kroffe. Inte samma som mina, förutom daglig genomgång, webbläsare och maps.

Nu när jag stängt av, så har bara två startats igen, whatsapp och snowstorm. Snowstorm är en app som jag har igång, och whatsapp ligger väl och gnager i bg eftersom den ska larma om någon skriver något. Facebookappen startar också hela tiden, fast jag inte ens använder den alls.

Fast jag undrar fortfarande varför uppgiftshanteraren säger att 0 program är igång, medan task killer säger att flera program är igång, och program/hantera program/körs, visar massor av aktiva program (där är daglig genomgång igång, vilket den inte är i task killer).

Drar en massa batteri också gör min lur nu ja. Jag är helt säker nu att den drar mer än förut.

Och så då att GPS ballat ur. Beter sig sjukt och visar fel (inte jättemycket fel, förutom här vid fönstret där den visade exakt rätt förut, så visar den upp till 100 meter fel nu, eller visar att jag rör mig). Den som visade så exakt efter kontaktfixen :/

19. Ribers

MINA ENHETER

Gaaah jag spyr på denna uppdateringen. Varför får jag inte ner skiten? Är det verkligen ingen annan som har/har haft problemet? "Inget svar från servern. Kontrollera om din internetanslutning är aktiverad och försök igen."

20. Ribers

MINA ENHETER

Haha verkar vara mitt x64 system som krusslar till det... Downloadade järnet på mitt andra x32 system. Ja & nu är jag klar.. Bara resten kvar :)