2.3.3 tömmer batteriet

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av xavior, 17 apr 2011.

1. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Som sagt, ibörjan blåser OSet på med allt den har innan den lärt sig hur användaren använder telefonen. :-)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

2. Big-red

Big-red Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Strålande. Efter factory reset så får jag force close när jag försöker starta Titanium backup.
    Så var lite av pest eller kolera, Värdelöst batteritid eller ingen backup.
    Någon som vet vad det kan vara för fel?
    Spelar ingen roll hur jag rotar.

3. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Hände något konstigt här.

Jag vet inte om det är exakt rätt tråd, men jag får chansa på det.

När jag laddar min telefon till 100 % och drar ur sladden, så har det alltid stått 100 % efteråt.

Efter gingerbread så har det stått 98 % ibland och 100 % ibland.

I går kväll när jag drog ur då det stod färdigladdad och 100 % till vänster i statusfältet, så hoppade batterinivån ned till 86 % direkt. Jag stoppade i laddaren igen och laddade fullt. Drog ur och det hoppade ned till 96 %. Laddade igen och drog ur och det hoppade ned till 98%.

Hur kan detta komma sig? Framför allt att det hoppade ned till 86 % när det stod fulladdat och telefonen uppenbarligen inte hade laddat mer på länge (den hade legat på laddning tillräckligt länge).

Jag hade 100 % helt säkert när jag uppgraderade.

En sak till; jag stängde alla program, stängde av wifi o.s.v. som vanligt när jag lade mig igår kväll. Hade sjunkit 5 % per timme under natten (inte så mycket). Före gingerbread sjönk det 1 % under natten (väldigt lite i jämförelse med 5 %). Jag kollade batteristatistiken, och där stod det att GPS-test dragit 30 % sedan jag drog ur sladden. Men GPS-test har jag inte använt på över ett dygn. Det finns inget i GPS-tests inställningar som säger att den ska vakna och göra något. Men jag ser i annan batteristatistik att telefonen är vaken lite då och då. Jag kollade under tjänster som körs, och där fanns inte GPS-test med. Däremot när jag kollade "alla program" och klickade på GPS-test, så kunde jag välja att påtvinga stopp. Så då var det igång i alla fall då.

Jag använder GPS-test ganska mycket, så jag har inte tänkt på att det alltid står med ganska högt på bsatterianvändning. Men nu när jag visste att jag inte använt det, så var det konstigt att det stod med för nästan 1/3 av användning under vila och under en period då jag inte kört programmet alls.

4. IbbeKim

IbbeKim Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Jag har faktiskt fått mkt bättre batteritid nu efter update till 2.3. Jag laddar den varannan natt numera, så jag är väldigt nöjd.

Jag gjorde ingenting speciellt efter update förutom factory reset.

Glad påsk alla!

5. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Får jag fråga: Har du datatrafik + wifi nedstängt när telefonen vilar? Och håller du på mycket aktivt på telefonen?

Om jag låter den ligga och inte gör något särskilt (kanske testar GPS i tio minuter per dag, surfar tio minuter, kollar inställningar 15 minuter, inte ringer, inte spelar, startar wifi för att synka och uppdatera snowstorm och seda stänger wifi igen) då räcker min i över två dygn.

6. olskar

olskar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Man kan ju stänga av GPS i statusbaren också. Då har inget program möjlighet att slå på GPS:en vad jag förstår (om man inte har en rootad telefon och gett något program tillstånd till det). Jag har fått intrycket av att nånting i själva OSet använder GPS då och då på lite egen hand men det slipper man om man stänger av den.

7. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Låter helt normalt, drygt 2 dygn om man snålar.

Snöa inte in för mkt på vilka processer som finns i minnet, det är alltid typ 20-25st som finns i minnet, det betyder inte att dom är aktiva dock.

Finns en app som heter android system info, där kan du kolla hur mkt varje process belastar cpu, om det är nån process som hänger upp sig. Men om så vore fallet så skulle den aldrig nånsin räcka 2 dygn.

Angående batteri och %, det laddas till 100% sen slår laddningen av (fast den visar fortfarande 100% då den ska underhållsladda eg, men lion batterier mår ej bra av att topp laddas konstant) laddningen droppar sen till 90% nånstanns där den underhållsladdar bara. Det var samma i 2.2.1 men då "ljög" batterimätaren(samsung hack)

Så ryck ur vid 100% helt enkelt :)

Last edited: 23 apr 2011
  8. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har alltid GPS av när jag inte använder det. Hela min telefon har blivit manuell p.g.a. batteriproblem annars. :)

9. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Japp, när man snålar så är den riktigt normal. Men om jag använder den till surf, har på wifi och synk hela tiden, eller ve och fasa, spelar ett spel, så räcker den en halv dag. Vet inte om det är normalt och så det ska fungera. Känns inte så bra.

Var ute igår i skogen, och hade på 3G och skickade bilder (6 totalt) till FB med jämna mellanrum, checkade in och hade mig (GPS på), testade GPS:en på vägen (kompassen är ju åt helvete hur man än gör, fungerar en liten stund som bäst). På 40 minuter drog det 20-30 %. Alltså vågar man sig ju inte iväg och följa GPS, använda lite surf och så, om man är borta mer än ett par timmar från uttag.

Att ladda fullt och att den sjunker till 86 % direkt, känns ju helt fel tycker jag. Till 96 % som det pratas om kan jag acceptera, men 86 % känns lite väl mycket. För att få sina 10 % till där, måste man vara på sin vakt och dra ur och ladda om två gånger. Ännu en sak som har blivit manuell då...

Jag har haft android system info, kanske ska ladda hem den igen då. Spare parts var bättre, men den går inte på gingerbread verkar det som. Funkade inte här i alla fall.

Jag stängde av GPS-test (påtvinga stopp) och nu drog telefonen 1 % på tre timmar, jämfört med 3-6 % innan (allt wifi/GPS/mm avslaget vid båda situationerna). Så det verkar värt att kolla upp vad programmet sysslar med.

10. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Skumt, har gps test på min och det är inga konstigheter.

Finns en spareparts 2.3.3 som funkar, du kan koka en JVB rom i romkitchen beta och plocka spareparts.apk därifrån tex.

Har inte samsung 2.3.3 men CM7 och det är i princip omöjligt att få 100% i batteriet, vilket det ska va när mätaren visar rätt. Över 86% borde dock gå, även om låsskärmen säger laddad så om du kollar ikonen i statusbaren så ser du att den rör på sig fortfarande. När den har stannat bör det va så fullt som det går. Kommer upp i typ 96-97% då.

Last edited: 23 apr 2011
  11. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag stängde av GPS test, och satte på den sedan. Och nu har jag inte sett till den bland programmen som dragit ström. Hoppas hoppas att det var något som hängt sig bara. Och det verkade som att mindre ström dras också. I alla fall i vila (aktiv telefon är en annan sak här...). Nu hade den dragit 0,25 % per timme i vila.

Jag vill inte flasha in egna ROMs o.s.v. Kan tänka mig att kanske roota ngn gång, men vågar nog inte flasha. Med min otur så kan vad som helst hända. Vid uppgraderingen nu hade jag tur då strömmen gick precis i sista sekund innan det hade hänt något dumt.

Om batteristatusen: det var inte låsskärmen som sade något, det var i statusbaren där till vänster - och till höger rörde det sig inte mer, och det hade slutat ladda helt sedan minst en timma enligt mina beräkningar.

12. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Klart du ska köra in egen rom, iaf kernel! Det lär fixa störmförbrukningsproblemen :)

13. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag vet inte vad kernel är, och lite annat som en del skriver om (ROM har jag fattat...). Har inte satt mig in i det, men kanske jag borde göra :D

14. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

När man pratar om optimeringar, voodoo sound/color osv så ligger 95% av det i kerneln.

Du kan ha helt stock rom men bara köra in en kernel med root och lite andra roliga saker. Egentligen ett mkt mindre ingrepp än att byta hela rom'en.

Men det är nog läge att avvakta lite, vet inte om det finns så många riktigt bra/stabila kernels till JVB ännu. Någon annan som kör JVB vet säker det bättre :)

15. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för infot.

16. stromvap

stromvap Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vet någon vad "Media Server" är på Android? Den visar 14% på Battery Use...

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

17. 200dl

200dl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vad det gäller Kernel så kör jag med den här: http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=570247&d=1302966658
    Den har CWM och Tweaks. Funkar fint men...

Precis som jag nämnde om att strömnivån var på 70% efter 30 minuter från att jag ryckte sladden härom dan och även Nummerskivan lagt märke till något liknande så kom jag på en grej i morse. Det verkar som att det är stödladdningen som inte vill hänga med.
    Jag slog på SRplay imorse med laddaren ansluten och batteriet fullt. Lyssnade i några timmar med laddaren fortfarande ansluten. När jag ryckte kabeln hoppade betterimätaren ner till 74%

Jag väntade några minuter innan jag kopplade in sladden igen och då började den snällt ladda tills det blev fullt på riktigt. När den laddat klart och jag drog ur sladden så stod det 98% precis som det borde.

Det här känns som precis samma situation som för några dagar sedan.

Jag misstänker att den nog har laddat fullt under natten och sedan slagit ifrån som den ska. Men att den inte stödladdar som den borde.

Är det någon som kör helt standard som märkt det här? Funderar på om min kernel kan ha något med saken att göra men jag har inte testat original och root måste jag ha känns det som.

18. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Funderar på att dra mig tillbaka till 2.2.1 jag.

Första laddningen så fick batteriet fnatt och tömdes på en natt, men efter det ha batteriet fungerat bra med över 1 dygns batteritid. Men nu är allt tillbaka igen.. Andra dagen på kort tid jag försov mig då väckarklockan på mobilen inte kunde ringa för att de inte fanns batteri kvar i telen :/.

19. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Jag är riktigt nöjd med 2.3.3, kör JVB och batteritiden är helt förbluffande bra. Klarar sig ca 2.5 dagar på fullt batteri med normal användning. Körde darkys innan och den klara 1-1.5dag på fullt.

20. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    743

MINA ENHETER

håller med. kör med juwes rom och batteritiden är bra

Last edited: 24 apr 2011