2.3.3 tömmer batteriet

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av xavior, 17 apr 2011.

1. 200dl

200dl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tror inte det har med tempen att göra. Jag har laddat från 0 till 100% samtidigt som jag pillar med luren då blir den varm. Och troligen varmare än den blir på natten när man inte rör den. Laddningen funkar ändå. Jag har kollat flera ggr och den verkar aldrig ha problem med att ladda fullt.
    Klart jag kan dra ur den på kvällen och bumpa lite på morgonen men det är ju bekvämare om den är tom när man lägger sig och full när man kliver upp. :-)
    [Edit] I skrivande stund med laddning och surf + webbradio ligger batteritempen på 44 grader. Känns inte så blodigt.

Last edited: 26 apr 2011
  2. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Om du kollar inställningar - om telefonen

Där står det om det laddar eller ej, för mig stod det då "Laddar ej" när batteriet var för varmt. Står annars bara laddar ur eller laddar.

3. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Jag har bra battertid med 2.3.3 tycker jag, brukar ligga på ca 70% kvar efter 16-17h.

4. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det verkar vara buggen med maps där som suger ur batteriet för vissa, räcker det att döda maps appen bara eller? Har inte maps installerat ens.

5. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Hm. Min telefon är på ca 50% nu och har 1d 21 h sen jag laddade. Verkar som att det löste sig efter att jag först lät den dö av sig själv så batteriet var helt urladdat. Sen satte jag i laddaren och laddare fullt när telefonen var avstängd (alternativt tror jag man kan ha på luren under tiden men när den är fulladdad, stänga av den och ladda resten avstängd), sedan radera batterystats-filen. Det var "android os" som enligt min lur drog 50% innan som ställde till det för mig. Varför vet jag inte.

6. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Något som har med GPS att göra är det.

För jag har ju problemet med GPS-test, och igår med Angry GPS också, förutom med maps.

Jag skulle visa en vän hur man får fram Angry GPS och raderar GPS-data, så jag visade koden på min telefon. Telefonen visade inget eftersom jag glömde ha på GPS:en, men hon såg att det hann stå Angry GPS. Alltså hade jag inte igång programmet ordentligt.

Sedan lade jag telefonen åt sidan. Den hade 82 % laddning kvar efter ett dygn då. När hon gick hem tre timmar senare, hade hela batteriet laddats ur, och Android OS stod för alltihop i statistiken. Angry GPS stod endast för 4 % och en minut, vilket var lite konstigt kanske då programmet aldrig startade. (Programmen under detta i statistiken, hade gått mer tid, men stod för ännu mindre procent, t.ex. en halvtimmes spel med air control stod för 2 %.)

Kurvan för batteriets laddning hade nästan rät vinkel från nästan helt plan till nästan helt lodrät :(

Hur ser din statistik ut när maps tar slut på batteriet? För mig så ökade ju GPS-test enormt i procent, medan nu Angry GPS inte ökade själv så mycket, utan fick Android OS att öka maximalt.

Jag kommer att låta bli allt som har med GPS att göra när jag inte är nära en laddare nu... När jag hade GPS-test-problemet, så slutade det ju inte dra ström utan procenten ökade och ökade och ökade för GPS-test, trots att det var så avstängt det kunde bli. Något buggaktigt eller upphakat är det ju.

P.S. och så har jag fortfarande problem med att telefonen visar 100 % och så drar jag ur och den hoppar ned till 80 något. Och så får jag ladda igen. När den hoppar ned till 96-98, så går det inte att ladda igen - det står 100 % direkt, men det här andra är inte en sådan beräkning, utan något helt fel. Lagom kul.

Last edited: 27 apr 2011
  7. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

GPS test drar kanske igång maps processen.

Kolla med android systeminfo appen, under fliken "tasks" där kan du se precis hur mkt varje process belastar CPU. Du kan även avsluta processer där.

Se även till att du är utloggad från latitude, vill minnas att det kan påverka hurvida maps processen knasar.

Har inte samsungs 2.3.3, har inte maps installerat ens så jag har inga problem med det. Var det inte nån bugg med maps i JVB, multitouchen funkar väl inte som den ska vill jag minnas.

8. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag gjorde ju bort mig igår, och STÄNGDE AV TELEFONEN innan jag kollade ordentligt. Var himla trött, och tänkte att den måste ju laddas till i morgon och får inte krångla då, och så stängde jag av utan att kolla Android system info... Kollade inte ens program/hantera program om det var igång där.

Kan man bli inloggad i latitude utan att man vill?

Jepp, det är fel på multitouchen i maps.

Men nu börjar jag om med uppladdat batteri, och så ska jag sätta på Angry sedan, och kanske de andra GPS-relaterade sakerna om inget händer direkt, och KOLLA MER NOGA sedan, vad som hänt :)

Fast med GPS-test så syntes inget, det stod att det inte hade varit igång mer än 10 sekunder, och det var inte igång när jag kollade program/hantera program, och det var heller ingen aktivitet i Android system info - men ändå drog det mer och mer i procent i statistiken och batteriet dränerades.

Skumt problem.

9. 200dl

200dl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ja det är aldrig några problem. Den laddar som det ska men hänger sig vid fulladdat.
    Alltså om laddkabel är ansluten och det står fulladdat kan jag dra igång någon app, köra den X minuter, dra ur kabeln och då hoppar batteristatus direkt från "fulladdat" till ex. 85%. Om jag då trycker in kabeln igen så kommer den ladda upp till fullt som den ska. När den nu blivit full och jag rycker sladden så kommer det att stå 98% eller liknande. Normalt alltså.

10. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Ja det satans latitude kan vara inloggat ändå(tror jag). Kolla för säkerhets skull.

200dl: Som jag fattar det får man ladda tills den blir full, sen dra ut(den visar då ca 86%) och sätta i laddaren igen så är det all good. Då kommer den ladda fullt och ligga på ca 96% när du drar ur laddaren ?

Lär vara en känd bugg om det är såpass konsekvent hela tiden.

11. 200dl

200dl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nej inte riktigt. Utan att ha mätinstrument för att kunna bekräfta hur det ligger till så tror jag såhär, baserat på vad jag märkt sedan update.
    Om jag skulle koppla in laddaren nu så kommer den att ladda fullt på riktigt och då slår laddningen ifrån. Precis som det borde. Startar jag sedan något som suger ström, en film eller vad som helst så sjunker ju rimligen batterinivån. Till 86 eller 70 eller 40%.
    Då skulle ju stödladdningen kicka in men det gör den inte. Problemet är att batterimätaren visar "fulladdat" tills jag rycker sladden. Först då visar den det verkliga värdet. Kopplar jag sedan in laddningen igen så kör den på från 86% till fullt.
    Problemet verkar alltså vara att batteriindikatorn hänger sig när batteriet uppnått full laddning. Och om den inte visar en sjunkande spänning så fattar inte laddkretsen att den ska bumpa. Alltså måste man rycka ut sladden och trycka in den igen för att det ska släppa.
    Det är min teori men det vore intressant att se om fler har det så här. Gärna någon som kör originalkernel

12. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    200dl, jag har ju samma problem i stort sett, men jag tror inte det är stödladdningen. Och det baserar jag på att om jag hade lagt telefonen kl 23 att vila, så hade batteriet sjunkit från 100 till 98 på morgonen, men när laddaren är i och jag drar ur på morgonen, så är den på 86 %, vilket är för stort tapp (om jag inte har GPS-batteriutsugarproblemet, men naturligtvis tar jag reda på att det inte varit orsaken den gången). Den var dessutom på 86 % även igår kväll när jag satt jämte och det max kan ha gått 5 minuter sedan fulladdning.

Det enda som hjälper är att plugga in igen, få 92-96 %, plugga in igen och få 98-100 %. Jag får inte problemet vid varje laddning.

Har du testat att sitta jämte och dra ur så fort den når 100 % och ser att den då är på 100 %?

Jag har förresten allt original 2.2.3 från Kies, ingen root, inget bytt.

13. 200dl

200dl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Yes. Och det har funkat varje gång. Eller rättare sagt så landar den normalt på 97-99% vilket är mer troligt att det stämmer. Men ok. Då är vi minst två om problemet.

14. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Det är samma för mig. Laddar över natten, tar ur laddaren på morgonen och kollar batteriet direkt som då ligger mellan 83-86 %. Kasst :\

15. 200dl

200dl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Utan att du kör någonting?

16. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag testade med Angry GPS nu. Jag startade den, och stängde av direkt (ej via programhanterare).

Då hoppade CPU-aktiviteten upp från 2-8 till 25-35. I System panel lite stod det att Angry GPS bara drog 3,3 % av CPU, men systemdelen som upptar CPU var det som hade stigit med 20 %. Det stod också att Angry GPS bara hade varit aktiv i några sekunder och nu låg inaktiv i bakgrunden (samtidigt som en stapel jämte programmet visade att den drog CPU, dock inte mer än de 3,3 % som angavs). inga program som visas i System panel visade att de drog så mycket att det kunde förklara CPU-användningen.

Känns märkligt... Jag stängde av Angry GPS via program/alla program, och då sjönk CPU-användningen till 2-8 % där system stod för 0-2 %.

I batteristatistiken, den inbyggda i 2.3.3, så steg Android OS rätt snabbt i % som den drog av batteriet, från 3, till 4, 5, 6...

Jag fattar inte vad det är som gör det här (att det är Angry GPS bland annat fattar jag ju, men inte varför och exakt vad som händer).

Last edited: 27 apr 2011
  17. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det är helt enkelt så att batterimätaren visar rätt med andra ord, och underhållsladdningen går inte på om man inte kopplar ur/i laddaren.

Undrar om det går att köra den tills den dör av slut på batteri fastän laddaren är i liksom :)

Ang. batteriet är det samma på CM7, svårt att komma över 96-97%. Underhållsladdningen funkar tror jag iaf, drar alltid ur när den är laddad.

18. 200dl

200dl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det verkar onekligen så. Men vissa menar ju att luren suger 15% på natten utan att man kör något. Det finns inte en sportmössa till chans att den skulle dra så mkt om allt står rätt till med tanke på hur snål den blivit sedan 2.3.3.
    Om jag rycker min laddare på kvällen och luren är fulladdad så drar den max 5% under natten.

Bra fråga men tveksamt om jag orkar testa.

19. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Hade ganska fantastiskt låg förbrukning över natten med 2.2.1 roms, typ 1-2%. Vilket nog är lite optimist-mätning :) 15% borde det dock inte dra precis som du säger.

Ska kika på hur det är med underhållsladdningen på CM7, brukar som sagt alltid ta ur laddaren när den är laddad.

20. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Ja, det är det lustiga. Om jag har den på 95 % stand by över natten så dras det inte mer än ett par procent. Den stora förlusten sker alltså när jag låter laddaren sitta i efter att batteriet har laddat klart...