Fråga: 2 döda pixlar= får ej DOA för Inet. Ångerrätt?

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Davil, 3 maj 2013.

  1. Lukas

    Lukas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
  2. lolbazor

    lolbazor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 681
    Mottagna gillanden:
    244

    MINA ENHETER

  3. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 645
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

  4. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 490
    Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Hm.

    "12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten."

    Den sista meningen i den citerade texten måste alltså betyda att jag har rätten på min sida och ska kunna skicka tillbaka varan (S4an) även fast jag har öppnat kartongen,tagit bort display-plasten på telefonen.

    Jag ska kontakta Inet igen och försöka förklara att de får välja mellan att bevilja min DOA annars så kommer jag att nyttja ångerrätten.
     
  5. nineteenfortyfive

    nineteenfortyfive Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Uppdatera gärna tråden och tala om hur det gick sen!
     
  6. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Telefonmarknaden får kanske börja ta efter tvmarknaden med 100% pixelgaranti, nästa stora dragplåster(?) Märkligt att Samsung kör med pixelgaranti på samtliga dyra tv-apparater men inte telefoner.

    Min Nexus tapatalkade.
     
  7. robin.lundström

    robin.lundström Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Fattar inte att inet kan vara så trångsynta. Det är skillnad på att din S4 hade pixlar som är sönder när du öppnar kartongen och testar den än om du hade haft den i flera veckor och sen går pixlarna sönder.
    I detta fall var den ju sönder när du fick den! Den är sönder från fabrik! Du har köpt en vara som är sönder och har då rätten att lämna tillbaka den! Dom lurar bara människor och tänker bara på pengarna som rullar in!

    Edit: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/
     
    Last edited: 3 maj 2013
  8. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 298
    Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Lämna tillbaka den bara. Skit i att DOA den.sen köper du den i en annan butik.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  9. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Nej nej, lämna tillbaka till en snubbe på ångerrätt och förklara att du gör så bara för att du inte kan doa. Köp en ny när samma person jobbar nästa dag :P

    Skickat från min LT26i
     
  10. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 961
    Mottagna gillanden:
    1 367
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Lämna in den på lagning via garantin och då lär de byta ut hela displayen. Det va så jag gjorde när jag bara hade 1 död pixel på min S2:a.
     
  11. Lukas

    Lukas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Precis! Man ska kunna försiktigt undersöka varan. Så länge du inte har skadat luren eller "förändrat" den på något sätt, kan du åberopa ångerrätt. Det är inte mycket Inet kan göra åt saken med tanke på att det är en lag.
     
  12. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Den är ju inte trasig enligt Samsungs pixelpolicy, alltså inget som går på någon garanti, om inte butik eller serviceverkstad är medgörligare än vad garantivilkoren säger.
    Tyvärr.

    Gillar man inte att det krävs 3 döda pixlar för att nyttja garanti får man nog byta telefonmärke. :(

    Ångerrätten borde kunna nyttjas däremot.
     
  13. Jrosback

    Jrosback Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag skulle använda mig av ångerrätten och skicka tillbaka den direkt. Skit i att försöka DOA den, ring dit och säg att du vill returnera telefonen. Sätt på plasten och packa den som den kom. :-)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  14. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    http://www.konsumentverket.se/Lagar...sument/Angerratt/Angerratt-vid-distanshandel/ man har rätt att undersöka varan.

    Jag tycker man skall hårddra detta och ifrågasätta varför en kund skall acceptera upp till 2 döda pixlar på en helt ny produkt när kunden vet att andra får felfria displayer. Att pixlar går sönder efter 1 månad eller 1 år kan man förstå och då kan det vara rimligt att sätta gränser. Ju större upplösning vi får i våra nya mobiler ju större kommer detta problem att bli. Men det skall fanimej vara 100% vid leverans. Kvalitets kontroll i fabrik??? Ingen kan övertala mig att pixlar går sönder från fabrik till kunden slår på produkten första gången. Det är bara ett sätt för tillverkarna att slippa byta en massa displayer på fabriken och låta kunden ta smällen.

    Kontakta konsumentvägledaren i kommunen och fråga om man kan driva detta till ARN, eller om de direkt kan avgöra ifall man har rätt att häva köpet oavsett pixelgarantin. När jag köper en mobil kräver jag att den öppnas och provas i butiken. Jag köper allt i min lokala butik, det blir minst problem då.
     
  15. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Enda sättet att påverka är att ta ställning som kund och välja ett märke som har 100% pixelgaranti.
    Att det är 3 som krävs går ju att läsa sig till, och accepterar man och väljer att köpa en Samsung, Sony eller whatever så är det väl lite sent att gnöla därefter, tyvärr.
     
  16. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 961
    Mottagna gillanden:
    1 367
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Måste ha varit en gammal policy eftersom det funkade att ta det via garantin när jag hade min S2:a men det va ett tag sen och nu kanske de har blivit striktare.
     
  17. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Kan ju vara så att butiken där du handlat din S2a inte hade full koll heller. :)
     
  18. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 961
    Mottagna gillanden:
    1 367
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Det tror jag inte för den fick gå på backrep. eftersom de inte bytte ut displayen första gången. Så man kan ju tycka att de borde ha påpekat det andra gången om de missade det första gången. Men det va ju början av januari 2012. Det va på NetOnNet...
     
  19. Waiter

    Waiter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det är väl ändå fullständigt meningslöst. Varför köpa den från samma firma en gång till?

    DOA eller ångerrätt och köp ny telefon från en annan firma med bättre policy och se till att göra detta väldigt klart för försäljaren.
     
  20. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Det var ju ett skämt, för att jävlas med butiken

    Skickat från min LT26i