Tips: 25m simtur med lur. Eller simlur med tur ...

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av iorx, 9 aug 2014.

  1. iorx

    iorx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Som rubriken antyder så har jag badat med min LG G2. Och detta i saltvatten!!!
    Ypperligt klumpig. Men, händerna fulla, tre barn springandes runt benen och badlust.

    Varför i hela hels-ike gör man fickor på badbyxor? I mitt fall med händerna fulla så gjorde jag misstaget att stoppa luren i fickan på väg till badet. Detta glömdes så klart när det hoppades i ...

    Efter ca 10-15m simtur till en flytbrygga så upptäcker jag att jag har luren i fickan. Vad göra? Bara hoppa i igen och simma tillbaka.
    Fort som ögat till stugan, ca 100m bort, och sköljer och badar telefonen i vanligt rent kranvatten.
    Gräver i ungarnas LEGO efter bändverktyget (helt perfekt för att öppna en LG G2 vill jag tillägga) för att få bort bakstycket. OBS! Man måste ta ur SIM-kortssläden först!

    Det surrade och knastrade lite misstänkt om luren. Hade ingen skruvmejsel tillräckligt liten för att börja skruva isär (man måste det för att kunna koppla bort batteriet vad jag förstår).

    Suck vad göra! Hur ska jag fort få vattnet ur luren och luren torr!?

    Dammsugaren! Dammsög den från alla möjliga håll och kanter för att få ur vattnet.
    Surret från telefonen var borta ... hoppet infann sig ...
    Lät telefon ligga i solen, inne, resten av dagen.
    Ca 5-6 timmar senare kom vi hem igen och jag gör ett försök att starta telefonen.
    Whoho! Den startade och har fungerat sedan dess!

    Är medveten om att det fortfarande kan komma biverkningar av badet senare. Har nu i alla fall fått tillräckligt med tid att ta backup på det som var lite viktigt i den. Får väl se hur länge den håller. Återkopplar här om den kastar in handduken.
    Fortsätter den att fungera så ska nog fundera på ... Dammsugartricket™

    Fortsatt trevlig sommar!
     
  2. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Vet ej om det är en myt eller inte men du skulle kunna lägga telefonen i en påse ris över dagen/natten.
    Ris har bra sugförmåga.

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  3. pixi

    pixi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Japps. ris kan funka men har man fått in vatten så börjar oxidationen, och det brukar offtas sluta illa. Men håller tummarna att det funkar
     
  4. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Töm mobilen på alla bilder och sånt du vill behålla. Ring till ditt försäkringsbolag du har hemförsäkring hos och kolla ifall du har allrisk (drulle i folkmun) och utnyttja den.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  5. dunde

    dunde Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Den kommer att sluta fungera mera eller mindre, garanterat. Det enda som hjälper är att plocka isär och göra rent. Helst med en ren alkohol. Sedan torkar man fort som 17 i varmluftsugn, med hårtork etc.

    Ris käkar ni till thaimaten lämna den utanför "badade telefoner" trådarna.
     
  6. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Ris funkar mannen
     
  7. iorx

    iorx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    2 år senare, här kommer återkopplingen. Men inte med vad som förväntas kanske.
    Telefonen fungerar fortfarande utan anmärkning!
    Jag ska börja lobba för Dammsugartricket™ så det rankar högre än lägga-i-ris-metoden :D.
    Mvh,
     
    msandstedt och Page03 gillar detta.