Problem: 32 gb SD kort - problem

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av MaxMax, 9 jan 2012.

1. MaxMax

MaxMax Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte nyligen ett 32gigs sdkort till min samsung galaxy s2.

Mitt problem är att alla program jag ska installera vill installera sig i det inbyggda minnet i mobilen som kallas "usblagring".

Eftersom det minnet inte är så stort är det nu fullt, och när jag försöker installera större spel säger den att minnet är fullt, trots att jag har nästan tomt på mitt 32gb sdkort.

Hur löser jag problemet?
    För när spelen ska installeras så får jag aldrig frågan VART det ska installeras.

2. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 294

MINA ENHETER

Den där fragmenteringslösningen är verkligen en stor gåta även för mig.
    Tror inte det finns nån fix som inte kräver rootåtkomst, om ens då?

Dock, i Android 4.0 ICS, ska de ha tänkt om. Där ska allt utrymme vara till för vad man vill. Har jag för mig.

3. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 294

MINA ENHETER

Den där fragmenteringslösningen är verkligen en stor gåta även för mig.
    Tror inte det finns nån fix som inte kräver rootåtkomst, om ens då?

Dock, i Android 4.0 ICS, ska de ha tänkt om. Där ska allt utrymme vara till för vad man vill. Har jag för mig.

4. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag förstår inte heller riktigt hur systemet är uppbyggt. SD-kortet blir liksom ett externt minne i det externa minnet(och det externa minnet är eg internt). Varför?
    S2an skiljer ju sig från andra androids jag haft också när man kopplar in den till dator då den kör MTP istället för att köras som ett vanligt flyttbart minne. MTP är mkt segare och reagerar långsammare i menyerna. Varför valde de denna lösning?

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Samsung Galaxy S beter sig lika när det gäller USB lagring och SD kort samt app-minnet som finns. När du säger att minnet är fullt, pratar du om det som är ca 2GB dedikerade för appar eller det som är drygt 11GB?

Du kan ansluta din mobil med USB-lagring, Gå till Inställningar - Trådlöst och Nätverk - USB funktioner och tryck på Anslut lagring till dator. Koppla därefter in USB -kabeln till datorn. Då fungerar det som två flyttbara minnen. Ett för USB lagringen och ett för SD-kortet :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

6. Angus

Angus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Övrigt:
    Rooted of course!
    Enda jag kan säga i ämnet är, ROOTA!:)

Sedan kör man med "App To SD" appen, funkar kanon:)

/Jonny

7. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Finns ingen som helst poäng att köra Apps2sd på denna lur, bara nackdelar. Om du installerat runt 1000 appar och börjar få slut på de 2 Gb dedikerade till själva installationen kanske, men då är det nog snarare dags att avinstallera något..

TS har inte fyllt upp Appminnet, han har fyllt det inbyggda minneskortet. Apps2sd skulle snarare förvärra problemet..

Jag skulle rekommendera att du kikar på vad du egentligen fyllt minnet med. Har du kanske foton och filmer som kan lagras på det externa istället? Det finns en inställning i kameraappen om vart nya bilder lägger sig.

Anledningen till att det fungerar som det gör är att Android kräver att det finns ett minneskort under /mnt/sdcard för att lagra data på. Har man inte satt i nåt SD-kort så kan alltså inte många appar köras för att de inte kan spara data nånstans. Visst är det lite av en fullösning de gjort för att kunna ha ett inbyggt minneskort men den fungerar enligt min mening ganska bra.

8. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Men undrar varför de valt denna lösning,vad har den för fördelar mot tex Nook Color. NC har också ett internt minne,men det ligger som eMMC ist för som ett SD-kort. Så den fungerar som android telefoner brukar göra när man usb kopplar den.

9. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Min telefon fungerar precis som i princip alla andra Androidtelefoner (Iaf de tre olika märken jag provat) När jag ansluter telefonen så får jag en notifikation om att usb är anslutet och att jag får klicka för att aktivera USB-masslagring. Gör jag det så dyker den upp som två diskar i min dator. Jag förstår inte vad du menar att det ska vara för skillnad?

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du kan utan problem ansluta din mobil som USB lagring till en dator. Då kommer det upp två diskar.

11. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Du kör inte stock, så det kan vara skillnaden.
    Men när jag ansluter min Nook(som också har internt extra minne) så dyker det upp 2 stycken "Devices with removable storage" direkt under den här datorn. Alltså som vanliga usb-stickor, hårddiskar etc.
    S2an dyker däremot upp som en "portable device", sen får man klicka vidare sig där ifrån in till SD-kortet(alltså en nivå lägre). Antar att det är på grund av MTP, men undrar varför de kör MTP och itne som en vanlig USB-disk.

Jag vet, men inte det jag undrade. Den dyker inte upp som ett lagringsmedia, utan som en portabel device(MTP). Man märker att det är lite segare att göra nya mappar, flytta filer etc.

12. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag menade att den kan bete sig som lagringsmedia. Du går in på inställningar - trådlöst och nätverk - usb funktioner - anslut lagring till dator. Koppla därefter in usb kabeln så fungerar det som ett lagringsmedia och inte MTP.

Denna lösning är klumpig, men bra mycket smidigare än MTP. Det är stock romens ända lösning, hoppas Samsung fixar det till ICS :)

13. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Ska inte vara nån skillnad på det. Däremot googlade jag och hittade lösningen på första resultatet.

-Enable usb debugging from Menu > Settings > Applications
    -return to home screen
    -plug usb cable in
    -pull down status bar
    -press ‘ connect usb storage’ button