3G-modem på 4G-router?

Diskussion i 'Off Topic' startad av trx182, 14 jun 2012.

1. trx182

trx182 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

BBB ringde och erbjöd deras 4G-modem, men med 50 kronor rabatt eftersom jag är befintlig kund. Trevligt tänkte jag. 199:-/månaden för 4G i 24 månader inkl. modem (Huawei E398) värde 1995:-, när jag nu betalar 447:-/månaden för 24mbit adsl. Det är något lurt på gång, men det är en helt annan tråd..

Iaf, hemma kör jag med laptops, stationära datorer samt mediacenter och mobiler. Således måste jag köpa en ny router eftersom den befintliga inte klarar av att dela via usb-sticka.

Jag va inne på att köpa denna router, men blev nu lite förvirrad eftersom det inte står att den stöder 4G.

Hur fungerar detta egentligen, kan jag köra med ett 4G-modem på en 3G-router? Om det går, förlorar jag något på det ? Jag tittade lite på netonnet och hittade denna router, skulle den fungera bättre kanske?

Någon med större koll kanske kan reda ut detta lite för mig, försökte googla men drunknar bara i en j-a massa prisjämförelsesiter.. :)

Last edited: 14 jun 2012
  2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 242

MINA ENHETER

Ingen av routermodellerna du tittat på har inbyggt modem så frågan är inte om de klarar 3G eller 4G utan frågan är om de klarar just det usb-modemet som du har eller kommer att köpa. Svaret är antagligen ja, möjligen kan det kräva en uppdatering av mjukvaran i routern. Men vill du vara helt säker behöver du hitta en lista med vilka modem som är kompatibla eller fråga tillverkaren om det modemet du har.

3. trx182

trx182 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

4. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo jag kör redan på det här viset via Telenor.

Telenor äger ju BBB så det är Telenors nät man kör med.

Stickan jag använder är då just en Huawei E398, både 3G samt 4G.

Som router använder jag Dovados Tiny.
    http://www.dovado.com/index.php?option=com_content&view=article&id=78&Itemid=22

Både Telenor och BBB kör då med en D-Link router i standardpaketen just nu. (den har något bättre genomströmning än Tinyn)

4G funkade uselt när det driftsattes i vintras (December-Januari för mig) men efter det har det funkat klockrent :teeth:

Försök kolla hur det är med täckningen där du bor samt var du har din mast !