3G och GPS problem! Fel hos Samsung eller Tele2?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av ducken, 28 jun 2010.

1. pappa_jon

pappa_jon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har nu haft min sgs i 2 månader, jag har då aldrig haft nåt problem med min täckning. 3G är alltid igång, gått ner på gsm en gång som jag har märkt men gick upp till 3g illa kvickt. H kommer upp direkt när jag börjar surfa och går ner till 3g så fort jag slutar surfa. konstigt vissa har detta problemet men inte andra. Självklart har jag tele2 med firm jf3. Gpsen är dock skit på telefonen. Funkar ibland och ibland har den sitt eget liv

2. pappa_jon

pappa_jon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Bor i gbg om nån undrar

3. mekwall

mekwall Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Samma sak här. Gbg och Tele2, inga problem. Gpsen verkar dock vara fixad i senaste Froyo-fw, JPC. Men kör själv JM7 då jag inte anser JPC vara tillräckligt stabil och snabb...

Sent from my Galaxy S

4. Butcherswe

Butcherswe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

inga problem här, kör original rom o har aldrig haft problem perfekt täckning på 3g
    Bor i Torsåker Gästrikland

5. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Lyllosar alltså. Jag har så gott som aldrig 3G utan bara G hela tiden. Bor i Västervik och borde ha 3G eller H, men icke... Men skulle inte Tele2 komma med någon uppdatering angående detta?

6. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Om du har firmware JM2 eller senare (om det finns nån) så funkar det. Men ställer du den på automatisk så väljer den (förvisso väldigt batterieffektivt) alltid 2g i första hand. Man kunde ha önskat att den skulle ställa om till 3g så snart datatrafik används men det gör den inte.

Jag har dragit ut en genväg till settings så jag kan slå på 3g manuellt när jag behöver det.

Nackdelen med att ha 3d-only på hela tiden är:
    - sämre batteritid
    - sämre täckning. Stod på ungarnas skolgård igår och skulle ringa och hade då ingen kontakt med nätet alls. Slog om till 3g och hade alla pinnar.

Men med handen på hjärtat, hur ofta under en dag använder du egentligen internet? Jag prioriterar batteritid och täckning. Kan lägga 10 sekunder på att enabla det manuellt tills vidare.

7. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Hur ställer du in 3G på tio sekunder? Det enda valet jag har är att välja endast 2G eller automatik. Automatiken byter sällan upp till 3G.. Men jag kör JF3.

8. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad jag har erfarit drar auto-läget mest batteri. 3G-only drar förhållandevis lite, medan 2G-only drar minst.

9. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

För att snabbt ändra inställningar kan du köra men en widget som heter "2G-3G OnOff". Tyvärr ger inte Androids API möjlighet att ända inställningarna direkt, så allt den gör är att öppna inställningsdialogen.

Jag har för mig att det fanns tre val även på JF3, WCDMA, WCDMA+GSM och GSM. Minns jag fel?

10. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jaha är det den skiten det refereras till. När jag ändrar inställningen där händer ingenting och jag vet flera med samma problem. Går man ur och sen in är det på auto igen. Via servicemenyn är det omständligare men funkar för mig. Lite trist på batteritiden bara att körs WCDMA only, men jag småsurfar flera gånger om dagen och har inte tid med GSM..

11. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Jag kör med JM5 och har förvisso märkt att det kopplar över till 3G vid ett fåtal tillfällen men på tok för lite tycker jag. Dock så upplevde jag med min förra teleoperatör, Glocalnet, att jag alltid hade 3G teckning och att jag aldrig hade problem med täckningen.

Irriterar mig inte så mycket på att jag inte har 3G förutom när jag behöver det såklart:). Och det kan ju t.ex. vara när jag ska surfa eller spela en golfrunda med caddiedroid eller liknande.

Bor för övrigt i en stad som enligt Tele2:s täckningskarta ska ha Turbo 3G överallt.

12. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Har du fortfarande problem med att det inte byter automatiskt med Tele2?

Verkar som att det funkar galant hos vissa och hos andra inte...Skumt ju.

13. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Ja.. Men det hänger nog lite på vart man bor. Jag bor i Örebro och det är väl inte nån håla direkt, men apparaturen i masterna kanske inte lirar så bra med SGS här. Vad fan vet jag.. :(

14. Trevlig

Trevlig Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Bor med I örebro och det fungerar dåligt här.kör på endast 3g nu.

15. combatman

combatman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag kör JM7 och har fortfarande samma problem med Tele2. Kör man i auto-läget så kör den 3g, men så fort man råkar tappa 3g-täckningen så trillar den ner på g. Därefter byter den inte tillbaka till 3g ens om man står 10 meter från basstationen. Väljer man då Sweden 3G manuellt som nätverksoperatör eller slår på Endast WCDMA i nätläge så hoppar 3G-täckningen fram med fulla staplar. Nackdelen med att köra Endast WCDMA-läget är att Tele2 verkar ha lite luckor i 3G-täckningen här och där i Linköping och då blir man totalt utan nät.

Lite surt. Det är så att man börja fundera på att byta nätleverantör. Jag har ju ingen bindningstid på abonnemanget...

16. Cr1m1n4L

Cr1m1n4L Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad händer nu då ??
    Väntar på Froyo 2.2 ? kommer felet att vara åtgärdat ?
    Eller ligger felet hos Tele2 ?
    Eller ligger det hos Samsung ?

Mvh

17. rnk

rnk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Enl samsung och tele2 så ligger det hos tele2.
    och de håller på att felsöka detta problem, pratade senast med dem idag om det
    men de har inte hittat felet ännu.

Och detta problem är bara på vissa ställen.

18. Denoud

Denoud Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag ligger och kör mellan gbg och sto, den hoppade över till roaming strax efter nyköping. Kom inte tillbaks av sig själv, även efter flera mil. Fick slå på och av flygläge så kom 3g tillbaka. Jag har dock Tre som operatör så det kanske inte är tele2 som är boven. Kör JM2...

19. JohnJohn

JohnJohn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Fast det är problem hos Tele2 med just Galaxy S, det kan jag nog sätta mitt Tele2-jobb på.

20. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Men va f**n! Senast jag pratade med Samsung sa dom att det var något fel med ett script i tele2´s 3G-hantering, eller något sånt. Da sa dom att de hade hittat felet. :ehm:

Kommer dom någonsin lösa detta tro!?!
    Vi får väl hoppas på nästa vecka då.