3G och GPS problem! Fel hos Samsung eller Tele2?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av ducken, 28 jun 2010.

1. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Vafan! SIM-kortsbyte hjälper bara om du byter till "rätt" operatör. Tele2 hänvisar till att det är fel på telefonen och samsung att felet ligger i SIM-kortet. Hur i helvete ska man komma någonvart med det här??? Ja nu är jag förgrymmad..

Jag fick samma svar från samsung när jag hörde av mig för länge sen. Men dom förklarade minsann inte vad jag skulle göra om SIM-kortsbytet inte hjälpte. För det KAN ju inte vara något annat? Suck... Hur ignoranta får dom vara??

2. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ja det här börjar ju bli en riktigt tråkig historia tycker jag...

3. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Nej, det hjälper inte då heller. Problemet uppstår bara när täckningen är dålig, och eftersom Telenor generellt har starkare signal uppstår inte problemet lika lätt. Om du läser de senaste inläggen ordentligt ser du (iofs baserat på bara ett inlägg) att problemet finns oavsett om du kör Telenor eller Tele2 om du är i ett område med kass täckning.

4. mengan

mengan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hahahaha, varför är jag inte förvånad? :P

Enda sättet att få dom att erkänna är att så många klagar och skriver det i diverse bloggar/nyhetssidor att de inte kan ignorera och skylla ifrån det längre, som iphone 4.

5. discobolus

discobolus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har följt denna tråd med brinnande intresse sedan den startades p.g.a. att jag upplever exakt samma problem som många av er andra här. Jag ringer med Tele2 och i och med att jag bor i centrala Karlstad borde jag därför inte ha några som helst problem med att uppnå och behålla optimal 3G-prestanda.

Eftersom Tele2 och Samsung har lagt sig på en sandlåde-nivå och fortsätter att skylla på varandra bestämde jag mig dock ändå för att ringa till Samsungs support och sätta så stor press som möjligt på personen jag fick prata med.

Jag lade nyss på luren och vad jag och supportpersonen kom fram till var att min telefon var defekt och att jag helt enkelt skulle skicka in den för service. Fullt ärligt så sätter jag dock inte särkilt stort hopp till att detta kommer att leda till en "fullt fungerande" 3G-telefon och frågar mig själv om jag verkligen orkar med att skicka in den.

Last edited: 6 jul 2010
  6. tigersaid

tigersaid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Re: 3G problem! Fel hos Samsung eller Tele2?

Har du provat med någon annan operatör?
    Jag har tele 2, jag har antigen h eller 3g...

-----------------------------------------
    Sent from my Samsung Galaxy S with Android 2.1 using the Tapatalk app.

7. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Kul att du körde så hårt med supporten. Men vad samsung ska laga vet jag inte och säkert inte dom heller.. Du får säkert tillbaka telefonen fabriksåterställd med förklaringen att telefonen är hel och då borde återställningen funka (annars får du väl byta SIM.. Hahaha :( )

8. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Rör du dig nånsin i områden där täckningen går ner til G? Går den isf tillbaka när du får bättre täckning?

9. svendolph

svendolph Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skickar inte in någon telefon innan semestern är slut.vill inte gå till baka I utvecklingen med anan telefon. startar helle om telefonen ibland. Jag ska kolla med mitt telia kort men det lär bli dyrt för det är vanligt kontant kort.förresten har telenor bättre täckning I mina trakter.

10. discobolus

discobolus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om du inte har läst igenom hela tråden så framgår det tyvärr att problemet sträcker sig över samtliga operatörer, med den skillnad att Telenors kunder - i och med att de har större täckning - lyckas behålla sin 3G-signal bättre. Men problemet vi har här är som sådant att våra SGS alldeles för lätt hoppar ner till GPRS och gärna inte vill hoppa upp igen, oavsett hur god täckningen än må vara, och vi därför måste gå in manuellt för ta oss upp tillbaka till ett 3G-nät.

Problemet i mitt fall är alltså inte det att jag inte lyckas etablera en 3G/H-uppkoppling, utan som sagt att stanna kvar där - vilket för mig även händer i zoner med fullgod 3G-täckning. För övrigt är min SGS förmodligen den bästa pryl jag nånsin haft i min ägo ;)

Last edited: 6 jul 2010
  11. svendolph

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur sätter man manuellt på 3G. Jag har bara hittat inställningar för att telefonen endast ska ta 2G och den har jag aldrig rört.

12. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Gå in i inställningar -> Trådlöst och nätverk -> Mobila nätverk -> Nätverksoperatörer och sök nätverk där. Har du Tele2 ska du välja Sweden 3G.

13. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 186
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi skickade iväg ett mail till Samsung och frågar om de känner till problemet med att telefonen inte återansluter till 3G/HSPA. Tyvärr har vi inte upplevt problemet själva, men så kör vi Tre här, som inte har något GPRS-nät där vi befinner oss.

Edit: Samsung återkom till mig per telefon nyss och meddelade att man nyligen blivit kontaktade av Tele 2 och att man gemensamt arbetar på att reda ut problemet, då det är semstertider kan det dock ta lite tid, men man tar problemet på allvar.

Ni som har problem, se till att Samsung får reda på det per e-post eller telefon så att de får lite data att arbeta med, ett kontaktformulär hittar ni här här. Bifoga information om operatör och mjukvaruversion (About phone->Baseband info) och beskriv felet så ingående ni kan.

14. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Samma problem, samma operatör, samma samma samma... ;)

Har samma problem som de flesta här.
    Även jag har varit på Tele2 samt samsung och tryckt på i frågan tills dom verkar ta den på allvar. Tog ju ett tag kan tilläggas.

Skönt att höra att vi har er från swedroid i ryggen, känns som att det kan komma närmre en lösning då, tack.

För övrigt så är ju tyvärr samsung inte världens snabbaste på att fixa till sina fel, åtminstone inte i sverige. Hade samsung jet innan och det skulle komma en mjukvaru-uppdatering någon månad efter att jag köpt den sades det (rätta till lite småbuggar och få lite nya funktioner). Köpte den i maj förra året, och när jag nu bytte till Galaxy S:en hade det fortfarande inte kommit någon FW-uppdatering!!! Pinsamt dåligt!!!
    Tänkte dock att de får en ny chans med android som system istället, kanske funkar bättre....... hmmm, kanske inte, än så länge i alla fall.

Vill dock tillägga att de i alla fall fixade ett fel i PC Studio som gjorde att det inte gick att synka telefonen, så efter 8 MÅNADER kunde jag äntligen spara ner mina kontakter. Ha ha ha, pinsamt som sagt.

15. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Whoa!! Du skojar inte? Verkar ju kanon att dom för en dialog iallafall.. Att det är semestertider kan jag köpa. Skulle vilja ha ett uttalande från deras håll dock. Eller åtminstone få svar på mina mail.. Är det nåt fel på tonen jag har kanske? :-P

16. svendolph

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra att de äntligen uppmärksammat problemet.

17. Enighma

Enighma Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tänkte bara flika in med att jag har precis samma problem och funderade varför den alltid visar G istället för 3G, well vi får hoppas de löser problemet snart!

18. arono

arono Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Bra gjort bernard och bra att tele2 kontaktat samsung! :D

Apropå mottagning, den här telefonen har av nån anledning väldigt lågt sar-värde 0,2 W/kg vilket antagligen är bra, men man undrar ju om de har med saken o göra.

19. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Om man rootar telefonen, skulle man då kunna så att säga skruva upp styrkan på nåt vis?

20. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Telia, Halebop och Tele2 använder samma 3g nät vad jag vet? Alltså drabbas Telia och Halebop användare lika mycket som Tele2 användare?