3G och GPS problem! Fel hos Samsung eller Tele2?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av ducken, 28 jun 2010.

1. krofo

krofo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

kan jag använda en blåtands gps med telefonen, för att slippa lalla runt med massa underliga inställningar innan samsung fixat det?

2. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tanken med namnbytet var ju rätt tänkt, problemet var bara att några, däribland jag, fortsatte att skriva om GPS-problem av gammal vana.

Men som alltid är det ju svårt att ana hur en tråd ska utveckla sig med tiden, så du gjorde nog det enda rätta som ändrade tillbaka till ursprungsnamnet.

3. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ja det är lika bra det. Har uppstått ett problem för mig nu. Min GPS funkar inte över huvudet taget. Tidigare när jag var på vissa ställen så hittade telefonen, med GPS-Test, en del satelliter men nu när jag är på samma ställe är det helt dött. Med google maps var jag härom dagen uppe i sundsvall enligt den fast jag befann mig i östra småland så det är ju lite märkligt.

Men vad kan det bero på att den bara har lagt av sådär tro? Någon som råkat ut för liknande?

Kan även tillägga att min telefon verkar, av sig själv, byta till 3G-nät när detta finns tillgängligt. Det har den inte gjort förut heller.

Jag ska även säga att härom dagen så hakade min telefon upp sig och frös. Då höll jag in powerknappen i typ 10 sekunder och stängde av den på så vis. Efter det har allt detta hänt.

Några tankar?

4. Hostis

Hostis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hej alla. Köpte mig en Galaxy S igår och upptäckte dessa problem redan då. Min första sökning på google så kom jag in på fairshopping och vidare hit. Tydligen är det mer än bara jag som har detta problem med att 3g nätet försvinner då man kommer in i ett område med kass täckning.

Hur som helst så har jag suttit med tele2 kundservice i ca 1 tim ( 2 omgångar )
    Kan börja med att tele2 har inga automatiska inställningar för denna tel utan man får göra det manuellt, vilket jag gjorde. Då försvann min koppling till nätet helt och hållet.

Ringde in igen och skällde lite på dom. Hänvisade till denna sida samt fairshopping och att det var mer folk än bara jag som har detta problem. Han skulle då kolla med en tekniker. 5 min senare så säger han att detta problem var helt okänt för Tele2 och att dom inte visste om detta :s Jag tror att han försökte få mig och beställa ett nytt simkort också. Hänvisade återigen till denna sida och att ett nytt simkort inte skulle lösa mitt problem.

Han skulle kolla med en tekniker igen och bad mig vänta.
    Denna gång så skulle dom kicka ut mig ur deras nät och efter det så skulle jag starta om tel.

Nu funkar det ialla fall. Den växlar mellan 3G och H.
    Ska bege mig ut på stan om en stund och in på ställen med kass täckning så får vi se om det har blivit någon ändring.

Återkommer med svar.

Last edited: 14 jul 2010
  5. Hostis

Hostis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Efter att han ändrat nu till 3g så blir faktiskt täckningen kassare beroende på hur man håller tel. Såg filmen från youtube och den stämmer bra med verkligheten. Låter jag den stå så har den full 5 pinnar. Men håller man den i handen så blir det 2 pinnar nästan omgående :(

6. rosin

rosin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte en Galaxy S för en vecka sedan och hade sedan innan Tele2 och upplever självklart samma problem som er övriga.

Saken är den att jag jobbar på en elektronikkedja i Linköping, så jag ringde Tele2 teknisk support i egenskap av återförsäljare för att kunna säga att jag har haft kontakt med flera användare som upplevt problemet med just kombinationen SGS-T2.

Han skickade vidare detta till deras tekniker som kommer att kontakta Samsung och se över problemet.

7. Magle

Magle Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har abonnemang med 3 men provar här ändå.

Fick min telefon igår och är i sommarstugan där jag vet att det är rätt dålig täckning på sina ställen. När jag har telefonen på så visas det bara en blå lite ring med ett sträck över uppe bredvid batteriindikatorn, ikonen betyder tydligen "ingen signal". Någon gång har den byts till fyra tomma pinnar. Internet med 3G fungerar så klart heller inte.

Betyder detta helt enkelt att 3 har absolut noll täckning här eller är det något annat problem? Förövrigt så ska 3 flytta över mitt gamla nummer från Telia imorgon, men antar att det inte påverkar detta?

8. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

3G-mottagningen är sisådär på Galaxy S. I och med att 3 inte har något annat nät än just 3G-nätet så blir det en rund överstruken ring när det inte finns någon täckning alls.

Problemet med hopp mellan nät gäller förstås inte dig av förklarliga anledningar utan har med bristande täckning att göra.

9. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Konstigt att kundservicen inte hört talas om problemet än.. men dom är väl som dom är.. timanställda och oinformerade.. *rolleyes*

10. Magle

Magle Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tur att man inte har någon bindningstid då om det skulle vara helt katastrof med täckningen här.

Fel tråd nu men kanske kan svaras ändå, de andra operatörerna, telia, tele2, telenor, har de alla både 3G och GPRS(?), vilket då gör de till ett bättre val om man ofta befinner sig på ställen med dålig täckning?

11. EUNE

EUNE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Lånar tråden lite. Fick min Galaxy igår och testade Sportypal imorse, upptäckte att den mäter min vanliga hund runda fel. Testade även att mäta avståndet från min adress till Huddinge centrum och väl där så hade Sportypal fel på 1,7 km. Beror detta på GPS´n eller kan det vara Sportypal som inte funkar.

12. GaFFe

GaFFe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har tele2 och fick hem min galaxy från tyskalnd igår, jag ser verken G 3G eller H på displayen. Vad ska jag göra invänta nån uppdatering eller vad?

13. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 490

MINA ENHETER

14. GaFFe

GaFFe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

15. Nuukeer

Nuukeer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hur ser man vad felmarginalen i sin position är och hur många satelliter man har kontakt med?

16. mfa

mfa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Varning: R om du har det, betyder nog "Roaming" och om du är i närheten av Norge, finland, danmark, eller är någon färja så kan det bli svindyrt. Rekommenderar starkt att stänga av roaming.

Av egen erfarenhet, vet inte om det gäller för samsung....

(R) <--- Antaligen roaming, se upp såvida du inte själv valt att roama. Stäng av automagisk roaming.

(G) GRPS upp till 48 Kbps (2G)
    (E) EDGE upp till 384 Kbps (2.5 G)
    (3G) 0.384 Mbps
    (H) HSUPA

17. Waiter

Waiter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jävla dålig telefon, vanliga hundar ska mätas med raka fel.

Men allvarligt, med tanke på att Tele 2 väl är det nät i Sverige som har sämst täckning, är det inte så att de här problemen uppstår även på andra nät i områden där även de har lite sämre täckning?

Jag bor själv i Tyskland och har naturligtvis helt andra nät, men jag tycker mig också märka att signalstyrkan kan variera mycket - och därmed 3G - när jag är i områden där signalen ligger under 5 balkar eller precis når upp dit. Och att GPS:en är koko torde väl vara allom bekant vid det här laget.

18. reggy

reggy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro
  19. alexuz

alexuz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

lånar tråden liten...

Idag jämförde jag mottagningen på min Galaxy S med min polares Iphone 3G och han hade full mottagning med Tele2 medans jag hade ETT streck... vet någon vad detta beror på?

20. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 180
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon: