3G slutar fungera. Omstart krävs

Diskussion i 'Hero' startad av pe0, 15 dec 2009.

  1. pe0

    pe0 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har ett problem som någon kanske vet hur man löser. Jag har lagt till en genväg på min home screen för att enkelt kunna slå av och på datatrafik. Problemet är att den slutar att fungera ibland och jag måste starta om telefonen. Därefter går det som vanligt.

    Någon som har några tips, förutom att lämna den på jämt?
     
  2. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Jag har haft samma problem och jag har löst det på lite olika sätt. Inget av dem är dock riktigt tillfredsställande.

    1. Gå in i settings och sök efter ditt nät "Sweden 3g" på Tele2. Välj det så brukar det funka.
    2. Slå på Airplane mode och gå tillbaka.
    3. Håll inne "lägga på" knappen och välj valet med nätverk som ligger längst ner.

    Jag har också Tele2 som operatör och går för närvarande i tankarna om att byta. När jag skaffade min telefon hade jag 3 och dessa problem existerade då inte. Det var när jag bytt till Tele2 som dessa problem började så jag misstänker att felet ligger där någonstans.

    Jag vet att man också kan gå in och ändra/kolla APN inställningar och dylikt så att de är korrekta. Finns några trådar på forumet om detta.
     
  3. mikil

    mikil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    928
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Har jag haft grymma problem med 3G de senaste veckorna och jag vet inte vad det beror på eftersom det fungerade innan. Ibland eller rätt ofta rättare sagt hoppar telefonen över till 2G och vägrar hoppa tillbaks till 3G. Jag har testat att söka nätverk etc. som skrivs men inget hjälper. På ställen där jag haft bra täckning har jag ingen täckning alls nu i varken 2G eller 3G. När jag är ute hos min farsa där jag haft kanonbra 2G-täckning kan jag varken ringa eller skicka SMS, det stör mig något vansinnigt. När jag åker därifrån måste jag manuellt byta till 3G-nätet för att telefonen ska fatta att jag inte är kvar där.

    Hur fan kommer det sig att det inte var så innan med min Hero? Jag ser ingen annan anledning än att felet ligger hos Tele2 och inte i min telefon, men man blir ju så förbannad att den stackars telefonen riskerar att åka ner i asfalten i mach 3 :(
     
  4. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Jag tror att problemet med Tele2 ligger i att dom har ett eget 2g-nät och ett 3g-nät som dom delar med Telia. Det verkar som om du väljer IQ eller Sweden3g manuellt kommer telefonen inte växla mellan näten som den ska. Den låser sig till det nätet du valt då. Vad du måste göra är att klicka "välj automatiskt".

    Efter jag uppdaterade radion har problemen med förlorad dataanslutning nästan helt försvunnit för mig
     
  5. mikil

    mikil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    928
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Ja det vore kanske inte fel att uppdatera radion, men jag hade hoppats på att slippa roota telefonen eftersom jag inte har någon användning av det...förutom detta då :P
     
  6. Serious Bob

    Serious Bob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hade liknande problem med widgeten, men den har funkat bra efter att jag gått över till modaco och uppdaterat radion. För mig byter telefonen automatiskt mellan 2g, 3g, men jag tycker den väljer att byta alldeles för tidigt - hellre dålig 3g täckning än perfekt 2g. Oftast låser jag telefonen till 3g nätet.
     
  7. trashed78

    trashed78 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Behöver inte roota telefon för att byta radio, man byter recovery rom bara
    finns guide på wikin
     
  8. mikil

    mikil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    928
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Aah tack...ska titta på detta.
     
  9. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Ska testa byta radio. Jag har några gånger försökt att välja nätverk automatiskt, det har slutat med att jag inte hittar något nät alls.
     
  10. McGilljam

    McGilljam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Ja lånar denna tråd av er Hero-ägare.

    Jag upplever min Acer Liquid leva av samma problem.
    Ibland vägrar den synca mot Googles mail, kontakter och kalender... bara står och tuggar. Startar jag om nallen så kan den hoppa igång.
    Även jag har Tele2 och enligt dom så är problemet på min sida.

    Att prova surfa i den inbyggda webläsaren kan funka. Ibland funkar Market och ibland inte...

    Jag blir lite trött på det, för varför ska jag ha en nalle med dessa funktioner om jag inte kan använda dem?
     
  11. mikil

    mikil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    928
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Jag trot lätt att det är Tele2s problem eftersom min telefon inte varit såhär hela tiden. Det är lite skumt om min telefon fungerat helt felfritt för att sedan ha dessa problem.
     
  12. Tobias

    Tobias Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hade problemet att om jag stängde av datatrafik/3G över natten med widgeten ville telefonen inte "koppla upp" mot 3G morgonen efter när jag satte på det igen. Var tvungen att gå in i settings och manuellt välja nätet, fast det skulle vara valt automatiskt. Jaja, stänger inte av längre och problemet är då borta. Det intressanta ligger i att även jag har Tele2. Vi kanske kan höra om det är någon med en annan operatör som upplevt problemet?? Om inte, lutar det åt att problemet ligger hos Tele2, även om de vill få det till att det ligger hos oss :)
     
  13. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Jag har också haft problem med att få igång datatrafiken efter att jag har stängt ner den över natten så jag har också slutat med det. Jag misstänker att Android då går över i 2g och sen inte fixar att gå tillbaka till 3g när man vill.

    Det skulle vara intressant att veta om nån med Telia har samma problem. Telia och Tele2 har ju gemensamt 3g nät.
     
  14. clapper

    clapper Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Från och med några dagar sedan så slutade allt som har med Google att göra att fungera. Följande funkar inte: Gmailapp, kontaktersynk,google maps, webläsare kommer inte in på google.se
    Dock kommer den in på andra sidor.... har tele2. Har också problem med tappad täckning. Valde att köra med nätverkstyp WCDMA Only... några idéer? Varför just google? Andra webbsidor funkar som vanligt via 3G nätet...

    Via wifi funkar allt utmärkt kan tilläggas...
     
  15. more10

    more10 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    "Skönt" att höra att det inte bara var jag som hade detta problemet.
    Lagom snopet när man suttit och planerat julshoppingen i google docs för att sedan inte kunna ansluta dit. Har även jag tele2 och trodde först att all internet-trafik vara död men testade efter ett tag och jag kunde också komma in på sidor som var icke google-relaterade. Störande, minst sagt.
     
  16. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Jag har ett liknande problem och jag har intermittent kontakt med nätet dvs det fungerar fläckvis, ibland, ibland inte.

    Jag har lagt ett case på cyanogenmod bug tracker, men det verkar mer och mer som det är tele2:s fel.
     
  17. trashed78

    trashed78 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Har exakt samma problem ja med
     
  18. mikil

    mikil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    928
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Inte så härligt heller att batteriet går ner till 45% på en halv dag pga att telefonen ligger och söker nät eller något annat obegripligt. :(
     
  19. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De senaste dagarna har jag också upplevt en hel del problem med 3G (Tele2). Det som händer är att jag har 3G-symbol som vanligt men uppkopplingen funkar inte alls. Ibland funkar det, men oftast inte. Jag är osäker på om detta bara gäller Google eller ej. Det verkar dessutom kunna variera beroende på applikation.
     
  20. mikil

    mikil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    928
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Jag kommer inte åt market men jag kan ta emot mail, mms, väderuppdateringar etc. Vad ska man göra åt detta egentligen? Kan ett samtal till Tele2 lösa någonting? Kan de mixtra med mitt abonnemang så att jag får bättre täckning, prioritering till 3G eller något liknande?