Tips: 4.0.2 släppt

Discussion in 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' started by ogre, Dec 15, 2011.

1. diezel

diezel Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vilken build hade du från början? Och har du gjort något med luren i övrigt?

2. bombay

bombay Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nix, inget alls. Dock är den importerad via Expansys.se!

diezel likes this.
  3. phrusher

phrusher Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Lade in yakju i förrgår och fick 4.0.2 imorse.

4. eXizoR

eXizoR Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Min e yakju orginal (ifrån expansys.se) Hade inte fått någon idag så lade in den manuellt nu, funkar perfekt.

5. Festan

Festan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Lade precis in 4.0.2 OTA via guiden från Android Central (länk kommer i slutet) och det fungerade klockrent. Ingen root behövs, bara upplåst bootloader och yakju-build.

How to manually update your GSM Galaxy Nexus with the Android 4.0.2 OTA | Android Central

Edit: Just det ja. Länken till OTA filen i Android Centrals guide är kass. Ni får antingen ta kopiera länkadress, klistra in den i en ny flik och plocka bort androidcentral.com före eller enklast använda er av jedis länk nedan :)

Last edited: Dec 17, 2011
  6. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

7. Festan

MINA ENHETER

jedi: Lite off topic men kanske ändå inte :)

Jag var dock tvungen att mecka med fastboot eftersom jag inte har rootat. Kan man installera CWM i telefonen utan root? Skulle vara jävligt skönt att slippa fastboot för det här.

Om ja, är det bara att flasha in recovery-clockwork-5.5.0.2-maguro.img via fastboot? Vet att jag gjorde det en gång på min Desire men den var ju rootad och hade redan en custom recovery installerad.

Tack på förhand.

8. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

För att helt ersätta originalrecoveryn måste du efter att ha flashat CWM in i systemmappen och radera en fil (recovery-from-boot.p) för att förhindra att den skrivs över av originalrecoveryn vid nästa omstart, så root är dessvärre ett måste.

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Var det bara jag som fick min igårkväll? Har yakju eller vad den heter :-P.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

10. beercan

beercan Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har yakju men inget OTA för mig ännu

11. Festan

MINA ENHETER

Okej, tänker vänta med att roota ett tag till men nu vet jag, tack för svar. Löste mitt problem med en batchfil som gör alla kommandorna åt mig så att boota upp i cwm bara är en knapptryckning iväg (nästan)

Mitt problem var att den vägrade att boota upp clockwork .img filen om jag inte stod i mappen den ligger i, trots att mappen ligger i miljövariablen PATH och jag orkar inte hålla på att manuellt gå in i mappen varje gång jag ska göra det här.

12. eXizoR

MINA ENHETER

Finns det någon nerladdningsfil för 4.0.3 så vi kan uppdatera till den nu direkt också?

13. andreas.trygg

andreas.trygg Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

+1 :)

14. eXizoR

MINA ENHETER

15. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Enklaste sättet att dra in CWM är väl via ROM Manager kan jag tycka.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

16. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Källkoden är ute för den, men inga binärer finns ännu, dessa skulle komma inom en vecka stog det.

17. sicn

sicn Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Är ni säkra att det är en sådan jättebra idé att flasha manuellt via .sh-filen? Jag (som många andra som har köpt en svensk Galaxy Nexus, dvs i en svensk butik) har yakjuxw och fick ingen OTA-update. När jag sedan inte orkade vänta längre och flashade in Googles yakju-ROM så har jag märkt två saker:

* Batteriet laddas ur fullständigt över en natt (och då var fulladdad innan jag la mig)
    * WiFi-mottagningen verkar vara sämre.

Just nu ångrar jag lite gran att jag bara flashade över utan att göra backup först. Jag undrar nämligen framförallt, är det fler saker som är specifika i en "svensk" Galaxy Nexus (typ: fanns det stöd för svensk röstinmatning eller TTS innan? Jag har det inte nu med yakju iaf men glömde att kolla när jag hade yakjuxw).

18. Festan

MINA ENHETER

Min var yakjuxw innan. Svensk röstinmatning fanns inte, inte ens en svensk ordlista (fail Samusng).

Ordlistan lär dyka upp vid någon update, tror inte röstinmatningen kommer göra det dock men vem vet? Anledningen till att jag inte tror det är ju att "ordlistorna" för röstigenkänning väl ligger på Googles servrar och inte lokalt på telefonen, eller är jag helt ute och cyklar?

Batteriincidenten har inget med yakju att göra, det måste vara någon app som låg och körde telefonen under natten konstant. Så sent som i fredags däckade jag med telefonen i handen, sista gången jag kollade på batteriet så var den på 9%. När jag sedan vaknade några timmar senare låg den på 7%.

19. sicn

sicn Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för tipset, undrar dock om appteorin kan stämma. Jag brukar nästan nitiskt städa bort allting varje gång jag är klar med en app så jag är _ganska_ säker på att det inte var nåt annat... såvida inte Hitta.se-appen då suger i sig all kräm (vilket det iofs inte gjorde på min Nexus S).

Nåväl, ska inte skylla på 4.0.2 i onödan nu, det kanske var något annat iaf. Men WiFi-grejen stör mig ändå :)

20. fregor

fregor Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Svensk röstinmatning lär du få söka länge efter. Dessutom är det ju Google som måste hosta upp det.